Adresa: Calle de los Clarinetes 9-21, Carabanchel 16, Madrid, Španělsko
Investor:EMVS
Projekt:2003
Realizace:2006
Užitná plocha:9600 m2
Náklady:6 060 530 Euro


zpět na článek
20 komentářů
bambus?
hetzer
| 23.10.08 12:30
na fotkach to spis vypada na rakos. kazdopadne fasada se ztracejicimi se okenicemi se mi libi a to tak, ze hodne.
Dům v kožiše...
šakal
| 23.10.08 01:22
...Tak tady se u mě sváří hledisko estetické s hlediskem...řekněme...sémantickým.

Použitý materiál na vytvoření stínících prvků fasády je pro dané klima výtečně vymyšlený. Nepravidelná textura a barevnost činí jinak drsně nesmlouvavý hranol o poznání přívětivější v porovnání s tím, jak by asi působil s použitím tvrdých materiálů na průčelí. Dům na rozdíl od podobné realizace v sousedství z dílny ateliéru dosmasunoarquitectos tentokrát skutečně vyhlíží jako vytoužené útočiště před všudypřítomným vedrem - cosi na způsob mongolské jurty, která ve dne stíní slunci a v noci její kůže chrání před pouštní zimou. Počítám, že tahle neotřelá estetika najde rychle napodobitele i u nás, ačkoliv ve zdejších zeměpisných šířkách rákos na fasádě nepochybně nepřežije čtvrtou sezónu (7;- ))
Problém je ale trochu v ikonografii... Ať dělám co dělám, navzdory tu a tam hravě potevřeným okenicím nedokážu v té budově vidět obytný dům. Nebýt doprovodného textu, měl bych dojem, že se dívám na sídlo nějaké evironmentalistické organizace nebo firmy, která ctí ducha doby a zakládá si na image společnosti "šetrné vůči životnímu prostředí". Dům zkrátka působí, že se pod jeho "kožichem" může odehrávat prakticky cokoliv - od zasedání správní rady Fordovy nadace po výrobu platebních karet.

...Jinak oceňuji, že je parkoviště zakryto tím uměle travnatým pahorkem - zas trochu méně asfaltu!
šakal
hetzer
| 23.10.08 08:24
ja myslim ze obytnou funkci naznacuje prave ta zivelna nepravidelnost otvirani okenic. apropo jurta: slysel jsem ze se stavi jedna pro trvale bydleni v praze - a dokonce na pontonu.

ten umele travnaty pahorek by si zaslouzil mene otresny plot.
fór
Vích
| 23.10.08 09:10
je to určitě interesantní, ale žít ve městě z rákosových krabic, nemá daleko od toho žít mezi krabicemi z vlnité lepenky. Sémantika nulová, přínos pro obytnost ulice krom extravagance taky nic, zase jen jedna image postavená na kontrastu k okolí. Kdyby v okolí byly dřevěnice, určitě by tam bylo navrženo to samé z reflexního skla či z děrovaného plechu. Kdy už se Archiwebe konečně pustíš do kontextuální architektury?
ale vždyť ...
| 23.10.08 10:26
... je to ve žhavé Hispánii, pane Víchu. To není český kotlinný konsex mírného podnebí. Prostě insula pod sluncem tam kde to slunce skutečně žhne.
no ale
Vích
| 23.10.08 11:27
ona i Hispánie mívala krásná města se stinnými ulicemi. Kuk na Toledo
http://www.madridteacher.com/articles/images/Toledo_Skyline_ Panorama_Spain-Dec-2006.jpg
snad by
Jan Sommer (hlas z hnojiste)
| 23.10.08 11:10
...mohlo být stanoveno, že architekt bude v jedné z těch kukaní bydlet. Do skonání. Třeba by mu ti lidé po zbytek života pořád jen děkovali a nosili dárečky. Nebo by ho fackovali. To by bylo diskusní fórum on lajn.
vzhledem k tomu..
| 24.10.08 09:38
.. jak vypadá okolí, tedy jak byl nastaven kontext, je stavba celkem kontextuální - zapadá ... můžete namítat, že se vám nelíbí urbanismus an sich, nebo nehostinný parter, který ten urbanismus degraduje, ale daný dům do dané mřížky patří

romantické obrázky jako vystřižené z nějaké Krierovy publikace jsou trochu offtopic.
kontext
Vích
| 24.10.08 11:57
Ono závisí, co vlastně tím kontextem nazýváme. Jestli je dobré na poušť vozit písek, do lesa dříví, sovy do Athén... Já za kontext považuji to, když dům má jasně definovaný vstup, stinný, či před deštěm chráněný parter, stromy, lavičku, pítko, nějakou tu službu pro okolní obyvatele, místo setkávání, identifikovatelný veřejný prostor. Z hlediska kompozice a architektury je třeba vytvářet gradaci v návaznosti na sousedy a pohledové cíle, držet měřítko a materiál v místě obvyklý. To se ale u této stavby neděje, tak jsem přesvědčený, že jen pomáhá rozbíjet město od podstaty a dále jej dezurbanizovat. Vím, že je zvykem modernistů se posmívat Krierovi za konzervativnost, ale ruku na srdce, když se podíváte na plnou velikost obrázku s vedutou Toleda a zahledíte se vlevo za hradem do dálky na moderní výstavbu na obzoru, chtělo by se vám tam bydlet? Já osobně dávám přednost tomu oduševnělému, kontaktnímu, tradičnímu popředí.
kontext..
| 24.10.08 12:39
je širší rámec, ideový, jazykový, fyzický, ke kterému se dané dílo, sdělení, teorie vztahuje ... kontext je v širším slova smyslu okolí a to je v případě zde publikovaného domu sídliště s rozvolněnou urbanistickou strukturou a jak je i z fotek patrné, architektonicky nejednotné

... takže vašimi slovy, tento dům je další kupou písku na poušti ... nebo pěstí na voko v boxerském ringu
... chcete - li do tohoto prostředí zavést tradiční městskou strukturu, tak do chvíle než převáží bude akontextuální a svým způsobem rušivá

btw Kriera mám rád a vůbec jsem nehodnotil který typ urbanistické struktury je lepší a obytnější, prostě tento typ domu se do daného prostředí hodní a není s ním v konfliktu (jak mně se to jeví..)
re kontext
Vích
| 24.10.08 02:56
Souhlasím když píšete "... sídliště s rozvolněnou urbanistickou strukturou a jak je i z fotek patrné, architektonicky nejednotné ." A tomu já právě říkám, že dané místo nemá žádný kontext. Dle mého náhledu se tam žádné dílo ani sdělení k ničemu nevztahuje. Je to vyprázdněné bezkontaktní, bezvztahové prostředí bez jakéhokoliv kontextu. Tradiční městská struktura je ale ze své podstaty od embrya kontextuální a symbiotická.
kontextem ..
Bohdan Špaček
| 24.10.08 02:02
... může bejt i vacuum, ikdyž je to někdy horror
Vakuum
Vích
| 24.10.08 05:23
nebo rána pěstí jako kontext, tak to vám stačí relativně málo
Kontext nebo obytnost?...
šakal
| 24.10.08 05:12
Pane Víchu, oceňuji Váš výčet toho, co by snad bylo lze chápat coby zákad kontextuality. Jako bych snad netrval do písmene na tom, že je nutno dodržovat "materiál v místě obvyklý", tak si naopak cením toho, že jste jako předpoklad pro zařazení novostavby do kontextu uvedl na prvním místě věci, které souvisejí spíše s funkcí než s formou: chráněný parter, lavičky, pítko, služby...
Samozřejmě nejsem imunní vůči svůdné obálce nebo šokujícím formám, ale přeci jen zjišťuji, že když přemýšlím o městě, kterým jdu, o domech a místech, která míjím, hodnotím je spíše jakýmsi podvědomým prožíváním, pocitem, který ve mně ta která čtvrť vyvolává. Nepatrně sice, ale přeci jenom utkví při tom v hlavě, jak jsou domy na protější straně ulice přibližně vysoké. Jestli stíní vašemu chodníku, nebo zda jejich světlé fasády odrážejí nízké večerní slunce. Úplně jinak vnímáte ulici vystavěnou z domů, u nichž můžete přistoupit až k průčelí, nežli tu, kde domy mají předzahrádky. Parter věnovaný obchodům působí mnohem veseleji než těžké záclony zatažené v oknech přízemních bytů.
Hraje v tom roli i kinestetika – nepatrně sice, ale přeci jen zaregistrujete, jestli se vám po schodech , co vedou ulicí, dobře šlo. Ocenili jste jejich odpočívadlo vybavené lavičkou nebo příjemnou formu zábradlí, které netlačí do ruky. Při procházení městem má pro duševní pohodu také velký význam proměnlivost vjemů. Proto potěší střídání prostorů velkorysých s intimnějšími, profánnější prostranství mohou vystřídat prostory slavnostnější. Někdy přijde vhod i možnost drobné změny výšky pohledu na okolí kupříkladu formou umělé terasy. Je příjemné, když místa frekventovaná nabídnou též drobnou příležitostí ke zklidnění třeba jenom s jednou lavičkou, z níž je možno pozorovat provoz ulice. To vše jsou věci, které dávají čtvrti charakter.

Zkrátka, mám dojem, že FORMY samotné možná nejsou zas tak důležité, jak by se mohlo zdát podle vzrušených hádek o kdejaký nový dům, který se v naší obci objeví. Město snad daleko více, než bychom si připouštěli, vnímáme skrze jeho FUNGOVÁNÍ. V téhle věci jsem vyznavačem ortodoxního funkcionalismu – funkcionalismu, který však nechce obrábět lidské osudy podle předem spočtených čísel, nýbrž funkcionalismu vzniklého z pozorování života.
Většinou v sobě naprosto neuvědoměle shromažďujeme zkušenost s tím, jak se nám ulicemi města chodí, jak se nám čeká na ranní autobus, jak se cítíme v opraveném podchodu, jak proklínáme to nové zábradlí, které musíme každý den dlouze a zbytečně obcházet, jak odpočíváme v parku bez jediné fontánky, jak nám architekt umožňuje, abychom město zabydleli...

...Možná by se spíš než o dodržování kontextu mělo hovořit o „zobytňování“.
:)
| 24.10.08 08:29
ad Šakal - Asi tak nějak by to mohlo být

ad Vích - nepodceňujte vakuum, vyfluktuoval nám z něj celý vesmír včetně laviček a stinných uliček a rána pěstí v ringu je totéž co ocelový kontejner v industriální zóně..
zobytňování,
Vích
| 24.10.08 10:49
zabydlování, naplňování psychologických funkcí, to je vytváření vztahovosti k prostředí a i ten tzv. kontext.
Vakuum jistě nepodceňuji, stejně jako kontejner a pěsťovku, jen tyto věci jaksi přednostně nevyhledávám, hehe.
fire
joker
| 31.10.08 07:09
Jen by si kolem toho neměly hrát děti se sirkama a nemělo by se raději ani kouřit na balkónech, terasách. Myslím, že lidé obývající sociální byty to budou jistě respektovat.
...Chi, chi, chi,...
šakal
| 25.11.08 11:57
...já si snad otevřu věštírnu!

"...Počítám, že tahle neotřelá estetika najde rychle napodobitele i u nás, ačkoliv ve zdejších zeměpisných šířkách rákos na fasádě nepochybně nepřežije čtvrtou sezónu (7;- ))..."

...Tak jsem si sotva pomyslel a už je to tady - rodinný dům ve Zdiměřicích viz čsps. Architekt č. 11, 2008. Sice jsem tipoval, že se toho chytí jako první Pleskot, ale na toho Fialu to taky sedne jak ulitý. Tož uvidíme, jak dlouhou životnost to proutí bude mít (7;- ))
re chichi
Bohdan Špaček
| 25.11.08 07:08
Nojo, ale ve Zdiměřicích je to proutí propletené jako rohož - "košíkářská" práce.
http://www.jedinak.cz/stranky/Zdimerice_03.html
http://www.jedinak.cz/stranky/Zdimerice_08.html

Inspirací byly, mimo jiné, obyčejné ploty na londýském předměstí.
Jinak haťové konstrukce už vůbec nejsou žádné módní novum ...

Tož tak k tomu chytání se...




fiala vs foa
stano
| 26.11.08 10:41
Vrbové prútie je predsa len niečo iné než rákos (trstina), takže s tou životnosťou to také zlé nebude
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.

Více staveb od FOA