Do not follow this link, or your host will be blocked from this site. This is a spider trap.
PŘIHLÁSIT SE  (trvale)
Uživatel:
Heslo:
Zapomněli jste heslo?
Registrace nového čtenáře
archiweb

HLEDEJ v sekci     
Česká architektura a její přísnost picture Česká architektura a její přísnost
Padesát staveb 1989-2004

Autor: Rostislav Švácha
Nakladatelství: PROSTOR
Rok vydání: 2004
Grafická úprava: Mikuláš Macháček / Studio Najbrt
Formát: 304 strany, 50 staveb ve více než 300 foto
Jazyk: česky
Běžná cena: 900 Kč

Kniha měla původně vyjít pouze v anglické mutaci a měla být určena především zahraničním čtenářům, což by pro Rostislava Šváchu nebylo poprvé. Již před lety mu vyšly knihy u prestižního amerického nakladatelství MIT. Výjimkou je, že kompletně anglická kniha o české architektuře vychází z českého prostředí. O podobné se doposud snažil jen Zlatý řez, který však v angličtině nabídl "jen" průvodce Prahou nebo sázky na jistotu v podobě staveb zahraničních hvězd na území Prahy. Jistě chvályhodná myšlenka propagace vlastního umu a kvalit v zahraničí, která by měla vycházet ze státních institucí, skončila na bedrech spolku dobrovolnických bláznů. Povědomí o České republice u zahraničních turistů se usilují různá ministerstva, zatímco přesvědčovat potenciální zahraniční investory o kvalitách místních designérů a architektů neuznal dosud nikdo za důležité. Zájem o služby kvalitních českých architektů nechybí však jen u zahraničních investorů, ale nechuť je cítit i od nejvyšších představitelů státu. Čest by měla připadnout vedením malých měst s osvícenou radou. Připadne mi hloupé vyjmenovávat příklady institucí v zahraničí, které se o tuto propagaci snaží, protože existují skoro všude. Dokonce začínají vznikat i na území bývalého Východního bloku. Dokud zahraniční investory nepřesvědčíme budou si s sebou do Čech brát své vlastní architekty. Tento fakt pramení nejen z neznalosti naší scény za hranicemi, což se snaží napravovat tato kniha, ale i z toho, že jim současná "přísná" česká architektura nic neříká, s čímž se musí každý vypořádat sám.
Křest knihy probíhal ve Veslařského klubu od ADR na nábřeží Vltavy s výhledem na Tančící dům a mimochodem obě se dostaly do knihy (č.5 a 21). Sídlí zde i nezisková společnost Prostor, která spoluiniciovala vznik knihy. Při presentaci jsme se mohli přes řeku dívat na další instituci, která by se měla teoreticky o propagaci architektury starat.
O grafickou podobu se postaral Mikuláš Macháček z pražského studia Najbrt, která si v ničem nezadá se špičkovými nakladatelstvími jako jsou holandské 010 nebo španělský Actar. Na tiskové konferenci sám autor přiznal, že v Holandsku opravdu studoval a pobyt zanechal na jeho tvorbě určitý vliv. Spousta lidí bude mít problémy skloubit obsah knihy hlásající přísnost s její formou vyzařující hravost. V jistých momentech vítězí forma nad obsahem, když barevná čísla a pruhy překrývají fotografickou dokumentaci (viz. s.44 -47).
Autor neměl kupodivu potíže najít u nás v porevoluční době padesát kvalitních staveb, a kdyby nebyl vydavatel finančně limitován, dokázal by jich podle svých slov sestavit rovnou stovku. Kniha v celé své šíři referuje o polistopadové tvorbě, a ne všechno, co zde vznikalo, hledalo své kořeny v meziválečné avantgardě nebo idejích Šrámkové jednoduchosti. Sotva si na začátku odbude ústřední osobnosti české přísnosti, upozorní autor na současnou organicko-dekonstruktivistickou větev. I za komunismu existovaly různé ismy, které stály mimo proud šedé průměrnosti panelového rastru. Bočanovo zastupitelství nebo liberecká školka SIAL dokázali držet se zahraničím krok a Milunić s Línkem se za užití omezeného sortimentu tehdejší doby snažili vyhnout krabicovitosti. Někteří z nich v tom pokračují dodnes.
Text u každé z padesáti staveb má na první pohled podobu krátkých medailonů, které však na sebe navazují a dají se číst jako celistvý text. Byli jsme několikrát upozorněni, že sled staveb v knize není žebříčkem oblíbenosti autora, ale byly jednoduše seřazeny podle chronologického klíče. V předmluvě líčí Prof. Švácha jaký vliv měly projety ale především texty levicových funkcionalistů na podobu české architektury dlouhou dobu po II.světové válce. Různými historickými parafrázemi vás ve stravitelné formě seznámí s tím, proč se architektura v Čechách dostala tam, kam se dostala. Píše o dějinných překlepech takových mistrů jakými byli Jaroslav Frágner, když psal o vile Tugendhat, nebo Josef Gočár o panelové výstavbě.
V druhé části shrnuje události porevoluční architektury. U stavby č.23 zazní tato věta: "Z recenze Aleny Šrámkové můžeme vycítit, jak složitě se tradice českého funkcionalismu propojuje s tradicí české přísnosti." Prof. Švácha operuje s pojmem přísnosti a nikoli minimalismus nebo neofunkcionalismus. Česká přísnost se dá vyložit i pejorativně pro rovnostářství, těžkost, nesnášenlivost originálního a kreativního. Funkcionalistických staveb je v knize pomálu. Tento internacionální sloh u nás ovládala především levice k níž by dnešní architekti neměli vyhlížet dogmaticky.
Anglické vydání se povedlo a jistě si za hranicemi republiky najde své čtenáře. Konzervativní odborné publikum u nás bude mít nejspíše potíž strávit odvážnou grafiku nebo se vyrov- nat s faktem, že většina staveb byla již presentována na stránkách mnoha časopisů a různých ročenek. Osloví však laiky nebo mladé zájemce o studium architektury, které dějiny moderní české architektury nikdo na školách neučí nebo je servíruje bez hlubších znalostí souvislostí. Pro všechny ostatní by se mělo stát povinností přečíst si alespoň předmluvu i všech padesát medailónků (vlastně jen jeden kontinuální chronologický text), jimž by mohla být nabízena třetí verze knihy v asi nejpřijatelnější podobě za méně peněz na úkor stran, fotek i grafiky - ne však textu.
text a foto: Petr Šmídek | 23.11.2004



Kniha je vůbec prvním pokusem u nás o vysvětlení, co je a jaká je soudobá česká architektura a snahou o nalezení převládající vývojové tendence oboru. Autorův přístup vychází z přesvědčení, že během 20. století byla česká architektura zásadně ovlivněna ideovým konstruktem, který autor nazývá českou přísností, fenoménem, který soudobou architekturu nejzřetelněji definuje. Úvodní kapitola knihy se zabývá vznikem a formováním fenoménu přísnosti a jeho působením. Druhá kapitola se věnuje vývoji oboru a zásadním změnám, ke kterým došlo po roce 1989. Jádrem knihy jsou pak komentáře k 50 vybraným a chronologicky řazeným stavbám našich (a v několika případech i zahraničních) autorů na území ČR realizovaných po roce 1989. Stavby byly vybrány nejen na základě architektonických kvalit, ale také podle jejich významu kulturního a politického. Vzhledem k záměru autora i vydavatele o prezentaci architektury jako součásti národní kultury a dokladu života společnosti, jsou komentáře postaveny také na vyjádření autorů objektů, jejich kritiků i uživatelů a investorů. Poslední kapitolou knihy je stručná faktografie.
Faktu, že byl tento retrospektivní titul vydán souběžně v angličtině, a to při příležitosti vstupu České republiky do EU, bylo podřízeno také grafické řešení publikace. Kniha se tak stává nejen netradičním dokumentem vývoje oboru, ale i pro laické čtenáře srozumitelně podaným přehledem kvalitní soudobé české architektonické tvorby.

Prof. PhDr. Rostislav Švácha je vědeckým pracovníkem Ústavu dějin umění AV ČR. Přednáší též dějiny architektury na Palackého univerzitě v Olomouci a Akademii výtvarných umění v Praze. Je autorem dalších titulů, např. Od moderny k funkcionalismu, Le Corbusier, The Architecture of New Prague, 1895-1945, Karel Teige 1900-1951 a Lomené, hranaté a obloukové tvary. Česká kubistická architektura 1911-1923.

tisková zpráva



Vážení přátelé architektury a knih o architektuře,
s potěšením si vám dovolujeme oznámit, že publikace Rostislava Šváchy "Česká architektura a její přísnost. Padesát staveb 1989 - 2004", kterou vydala o. p. s. Prostor - architektura, interiér, design, získala titul Nejkrásnější česká kniha a cenu ministra kultury ČR za rok 2004 v kategorii vědecká a odborná literatura, dále byla nominována na cenu Magnesia Litera 2004 v kategorii naučná literatura a získala cenu za grafický design v soutěži Vynikající výrobek roku 2005.

Dagmar Vernerová, vydavatelka


 
 
 
 

Vložil: Petr Šmídek, 23.11.04
Návštěvnost: 27915 čtenářů
Sdílet: 
Poslat odkaz na tuto stránku e-mailem
Vaše jméno Vaše emailová adresa
Váš vzkaz
Na tyto adresy (oddělte čárkou)   
Komentáře
Předmět Autor Datum
show all comments add comment
Burza práce
Aktuálně
Kalendář akcí
arrow
Říjen 2017
arrow
Denní zprávy
e-SHOP
BLOG - poslední články
Poslední komentáře
BLOG - poslední komentáře
TOPlist © archiweb.cz 1997-2017
Všechny materiály zveřejněné na těchto www stránkách podléhají autorskému zákonu (č.121/2000 Sb.). Publikování nebo šíření obsahu je bez písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
archiweb.cz využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ČTK.