Ústí nad Orlicí - V historické budově železničního nádraží v Ústí nad Orlicí by mohly být byty, hostel, restaurace, kavárna, pekárna či minipivovar. Plánuje to společnost Oustecké nádraží, která památkově chráněnou budovu v minulých dnech získala do vlastnictví. Českým drahám za ni zaplatila 1,45 milionu korun. ČTK to řekl jednatel Ousteckého nádraží a iniciátor jeho záchrany Martin Kadrman. Dnes noví vlastníci budovu otevřeli k prohlídce veřejnosti. Původně měla být budova zdemolována.
Budovu si dnes přišlo prohlédnout přes 200 lidí. "Akci hodnotíme jako úspěšnou. Pro mnoho návštěvníků bylo překvapením, v jak dobrém stavu objekt je," řekl Kadrman. Velkou pozornost návštěvníků podle něj budil kryt civilní ochrany ve sklepení objektu. Nachází se v něm například funkční filtrace vzduchu, která úspěšně prošla revizí ještě v roce 2006.
"České dráhy nám budovu předaly 27. května, do katastru nemovitostí bylo Oustecké nádraží jako vlastník zapsáno v minulých dnech," řekl Kadrman. Spoluvlastníky Ousteckého nádraží jsou vedle Kadrmana ještě další tři lidé včetně režisérky a dokumentaristky Olgy Sommerové, která se při záchraně nádraží také angažovala.
Klasicistní stavba výpravní budovy z roku 1874 měla být odstraněna kvůli modernizaci železničního koridoru a výstavbě nové stanice. Aktivisté od roku 2008 usilovali o její záchranu, v roce 2010 se jim podařilo dosáhnout prohlášení budovy za kulturní památku. Petici proti zbourání budovy, která bývá nazývána Starou dámou, podepsalo přes 16.000 lidí. V roce 2014 byla na nádraží otevřena nová výpravní budova a historický objekt byl uzavřen.
Kadrman předpokládá, že první služby veřejnosti by se v historické budově mohly objevit během léta. "Šlo by o kafébar či prodej zmrzliny," řekl. Ostatní záměry budou vyžadovat delší přípravu, protože budou například potřeba opravit rozvody energií. Již nyní však Oustecké nádraží hledá budoucí nájemníky bytů i živnostníky pro podnikání v budově. "Proti minulosti se na nádražích přestává bydlet. A to jim škodí," řekl Kadrman k záměru zřídit v budově bydlení.
Dnes si lidé mohli celou budovu, včetně její provozní části, prohlédnout. Dneškem podle Kadrmana symbolicky skončila etapa zachraňování budovy před zbořením a začalo období jejího oživení.
Nádraží, které vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye, patří k nejstarším staničním budovám v zemi. Budova na půdorysu H s kamennými římsami je postavena z režného zdiva, horní podlaží jsou z méně obvyklého hrázděného zdiva. Je zajímavá mimo jiné tím, že stojí uprostřed kolejiště a je průchozí, aby mohli výpravčí i cestující procházet na obě strany. Po dokončení modernizace trati k ní vede podchod od nové odbavovací haly, v níž služby kavárny či restaurace nejsou. Na rozdíl od minulosti k staré budově není možný příjezd autem, což její komerční využití komplikuje.