Pardubice čekají na odhad nákladů na opravu mostu Červeňák do konce února

Vložil
ČTK
27.01.2025 20:35
Pardubice


Pardubice - Patrně do konce února bude mít město Pardubice odborný odhad toho, kolik by stála oprava mostu Červeňák, případně na kolik by přišla lávka, která by ho nahradila. Odborníci navrhnou možné varianty, jak postupovat. Zastupitelům to dnes řekl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO). Železniční most je ve špatném stavu a od roku 2018 je zavřený. Aktivisté ho chtějí zachránit.


Most v minulosti prošel několika prohlídkami. Vyplynulo z nich, že nosné konstrukce jsou dožilé. Prostřední mostní pole podle odborníků nelze považovat za staticky bezpečné, řekl Hrabal. "Nikoho z nás netěší současný stav mostu Červeňák," uvedl.

Aktivisté loni podali žádost, aby se most stal industriální památkou. Město oslovilo památkáře, aby určili, jakou památkovou hodnotu most má. Ti predikují, že ministerstvo kultury most památkou neprohlásí. Středová část mostu je tak zničená, že podle nich ztratila historickou autenticitu, řekl Hrabal.

Památkáři navrhují, aby se ponechala okrajová pole mostu a do středu se vložilo nové mostní pole, případně aby se postavilo nové přemostění, dodal Hrabal.

Most Červeňák dnes zastupitelé probírali dlouho na popud opozičního zastupitele Filipa Sedláka (Naše Pardubice). Chtěl, aby město zadalo veřejnou zakázku, která by navrhla technologický postup opravy mostu, aby mohl sloužit pěším a cyklistům. Jeho návrh neprošel. Náměstek Hrabal Sedláka vyzýval, ať návrh stáhne do doby, až bude mít město v únoru odborný odhad.

Někteří zastupitelé Sedláka podpořili, podle nich by most v přírodní lokalitě zůstat měl. Karel Haas (ODS) k tomu dodal, že není nutné, aby byl most památkou, opravit ho lze i bez památkové ochrany. "Když jsme jediní, kdo může, tak musíme," dodal radní František Brendl (Společně pro Pardubice), který je pro záchranu mostu.

Most Červeňák se skládá ze tří částí, v roce 1885 dvě krajní pole vyrobily železárny v Sobotíně na Šumpersku. Prostřední část zhotovila v letech 1910 až 1911 Mostárna a strojírna Alois Rainberg v Pardubicích. Ta přemosťovala Chrudimku v místě u dnešní budovy soudu.

Most u soudu přestal městu kapacitně vyhovovat, a tak ho v roce 1935 město darovalo železničnímu vojsku. Konstrukci si převzalo a o dva roky později ho se dvěma mostními poli ze Sobotína osadilo na dnešním místě v lokalitě Červeňák, kde sloužil jako součást vojenského cvičiště.

Aktivisté se obávají toho, že město most zbourá. "Jsme proto opravdu velmi zklamáni, když se v posledních měsících dozvídáme z úst představitelů města názor, že most se prý nedá zachránit a musí být demolován. S takovým postupem zásadně nesouhlasíme," uvedl spolek Chráníme stromy v písemném vyjádření zastupitelům.
0 komentářů
přidat komentář

Související články