Haag - Výstavba nové linky metra v centru nizozemského Amsterodamu musela být na delší dobu pozastavena poté, co po průvalu vod do stavební jámy došlo k výraznému poklesu základů historických domů v okolí. Zastavení prací nařídil starosta tohoto přístavního města Job Cohen, když popraskaly zdi šesti budov a jejich obyvatelé museli být evakuováni. Nejde totiž o první nehodu tohoto druhu, oznámila v noci na dnešek agentura AP. Výstavba metra v Amsterodamu dosud patřila k pýše nizozemského stavebnictví. Budovaná linka sever-jih však prochází promáčenými horninami historického centra, kde domy z 16. století spočívají na základech zpevněných hloubkovými dřevěnými pilotami. Během nehody, k níž došlo v noci na čtvrtek, unikla voda z prostoru pod domy do stavební jámy metra. Tím se změnila staletí udržovaná rovnováha tlaků, odvodněné podloží se sesedlo a základy postižených budov klesly až o 23 centimetrů. V šesti domech popraskaly stěny a stropy, opadala omítka. Dvě desítky lidí byly evakuovány, přespávaly u známých nebo v hotelích. "Mám pro evakuované špatnou zprávu: budou muset žít mimo domov několik měsíců," řekl odborník Tjeerd Herrema, který odhadoval závažnost situace. Odmítl upřesnit, na jak dlouho zůstane zastavena výstavba metra a o kolik se zvednou náklady. Veřejnost dává stále hlasitěji najevo svou nelibost, protože nejde o první stavební nehodu při budování této linky. Již v červnu byly nedaleko Vijzelgrachtu poškozeny čtyři domy. "Říkali nám tehdy, že už mají všechno pod kontrolou, že všechno prozkoumali," řekl médiím místní obyvatel Peter Doeswijk. "Přicházeli k nám experti nejrůznějšího druhu a ujišťovali nás. Pak se obnovily práce a za pár dnů se to stalo zase," dodal. Starosta Cohen oznámil, že město a stavební firmy nyní potřebují čas, aby mohly shromáždit fakta a rozhodnout, jak postupovat dále. Výstavba deset kilometrů dlouhé linky začala v roce 2003 a měla být hotova v roce 2013, rozpočet byl 1,8 miliard eur (asi 44 miliard Kč). Geologická situace Amsterodamu však je velmi komplikovaná, v některých místech jsou ulice města pod úrovní hladiny moře za vrcholu přílivu. V některých úsecích jsou tunely trasy budovány tak hluboko, že dělníci při opouštění pracoviště musí používat dekompresní komory, aby se vyhnuli hrozbě vzduchové embolie, upozorňuje AP.