Na konci minulého týdne byl představen vítězný projekt Grónské národní galerie, kam byla přizvána šestice skandinávských architektonických kanceláří (norská Snøhetta, finský ateliér Heikkinen‐Komonen, islandské Studio Granda a grónský Tegnestuen Nuuk). Zakázku do grónského hlavního města Nuuk nakonec získal společný projekt kodaňského ateliéru Bjarke Ingelse a místních kanceláří TNT Nuuk, Ramboll Nuuk a Arkitekti. Kruhová stavba je zlehka zasazena do svahu s překrásným výhledem na fjord. Umělecké sbírky budou obsahovat různé předměty spojené s inuitskou (eskymáckou) kulturou domorodých obyvatel. Kruhový půdorys přesně kopíruje svažitou topografii a navíc ponechává uprostřed prázdné místo pro velké atrium, v němž budou stát nejvýznamnější inuitské sochy. Při navrhování byl hlavní zřetel věnován přírodě a životnímu prostředí, čímž měl vzniknout vědomý protiklad k čistě racionální architektuře obytných bloků postavených v Nuuk. Uzavřený obvodový plášť z bílého pohledového betonu postupně získá v drsném grónském počasí zašlou patinu, což bude naprostém protikladu k čisté a zcela prosklené fasádě obrácené do vnitřního dvora. Kruhový tvar muzea zároveň usnadní prostorovou flexibilitu při pořádání výstav. Bjarke Ingels grónské muzeum přirovnává k „soše a současně také landartu.“