Praha/Singapur - Architektonické studio Bogle Architects, které sídlí v Praze, Londýně a Hongkongu, navrhlo největší školku na světě. Dvě školky z portfolia Cognita Asia, The Stamford-American International a Australian International School, našly zázemí právě v singapurské "Early Learning Village", která pokrývá 50 000 metrů čtverečních a otevřela své brány minulý měsíc.
Školku mohou navštěvovat děti ve věku od 18 měsíců do 6 let. Funguje na principech vzdělávací filosofie Lorise Malaguzziho s názvem Reggia Emilia. Ten staví do popředí zkoumání, představivost, působení komunity a další stimuly důležité pro tělesný a duševní rozvoj malých dětí. Stavebním kamenem systému je ale především prostředí, v němž děti pobývají a rozvíjejí se, což představovalo pro Bogle Architects atraktivní výzvu.
"Stáli jsme před úkolem převést nápady pana Malaguzziho do trojrozměrné podoby ve velkém měřítku," uvedla Viktorie Součková. "Jako každá škola musí i Early Learning Village efektivně, ale přitom nenásilně, splňovat logistické požadavky pro zajišťování pokrmů, zásobování, pro šatny, prostory učitelů, dodávky, skladování a tak dále. Ale ještě důležitější je její designové řešení tak, aby stimulovala prvotní zkušenosti dětí s tvary, velikostmi, interakcemi, barvami a slunečním světlem," shrnula.
Early Learning Village zahrnuje skupinové prostory (učebny) rozmístěné kolem centrálního náměstí s řadou outdoorových herních zón a s plaveckým bazénem, vše s ochrannou vrstvou proti UV záření. Školky potěšily "chytré detaily", na které architekti při projektování mysleli, například dveře dětských velikostí, pracovní lavičky s otisky stop pro děti různých výšek a značení na úrovni dětských očí a na podlahách.
Každá z herních zón nese jiný motiv, například Village Green (Náves), Forest Deck (Lesní stezka), Shipyard (Loděnice), Discovery Cove (Zátoka objevů) nebo Sky Park (Nebeský park). Učební plán navržený podle zásad systému Reggia Emilia zahrnuje vše od jazyků po hudbu. Učitelé jsou vyškoleni, aby koučovali, povzbuzovali a vedli své malé studenty tak, aby se pro ně chození do školy stalo dobrodružstvím i potěšením v jednom.