Peking - Do komerčního provozu dnes byly uvedeny rychlovlaky na trati, která spojuje dvě největší čínská města Peking a Šanghaj. Nová rychlodráha, jejíž výstavba přišla na zhruba 33 miliard dolarů (téměř 557 miliard Kč) má pomoci odlehčit přetíženému dopravnímu systému v zemi. Čas na přesun z jednoho města do druhého přitom zkrátí asi na polovinu. Spolu s novou tratí byly zprovozněny také dva nejdelší mosty světa. Vlaky na nové železniční trati zkušebně jezdily od poloviny května, ostrý provoz byl však naplánován až na dnešek. Číňané se netají tím, že projekt je částečně oslavou 90. výročí založení Komunistické strany Číny. Cesta mezi Pekingem a Šanghají tímto vlakem zabere méně než pět hodin, takže rychlovlak bude konkurencí pro leteckou dopravu. Rychlodráha, jejíž stavbu provázely jak obavy z bezpečnosti, tak obvinění z korupce, zahajuje provoz o rok dříve, než bylo plánováno. Dokáže přepravit 80 milionů cestujících, což je dvojnásobek dosavadní kapacity na 1318 kilometrů dlouhé trati. Jednosměrná jízdenka bude stát od 410 do 1750 jüanů (zhruba 1070 až 4570 Kč), zatímco letenka mezi oběma městy stojí kolem 1300 jüanů (asi 3400 Kč). V obavách ze ztráty cestujících kvůli novému rychlovlaku už aerolinky podle čínských médií stlačily ceny některých letenek až o 65 procent, aby se dostaly pod cenu nejlevnější jízdenky na vlak. Čína v současné době buduje tisíce kilometrů vysokorychlostních tratí, které pospojují i ty nejodlehlejších oblasti. Vláda očekává, že do roku 2015 se stihne vybudovat síť v celkové délce 45.000 kilometrů. Země dává budováním podobných tras najevo hlavně technologický pokrok. Velké investice ale zároveň z tohoto sektoru učinily živnou půdu pro korupci, což opakovaně vyvolává obavy o výši nákladů a o bezpečnost nových rychlostních tratí. V březnu čínský státní auditor oznámil, že stavební společnosti a jednotlivci jen loni odčerpali kolem 187 milionů jüanů (více než 488 milionů Kč) z peněz určených na trať Peking-Šanghaj. V únoru už byl odvolán bývalý ministr železnic, který údajně během několika let přijal v souvislosti s výstavbou sítě rychlovlaků úplatky za více než 800 milionů jüanů. Zahájením provozu na nové železniční trati byly zprovozněny i dva nejdelší mosty světa. Primát ode dneška drží Velký most mezi Tan-jangem a Kchun-šanem s téměř 165 kilometry (zhruba jako vzdálenost z Prahy do Aše). Hned za ním je skoro 114 kilometrů dlouhý Tiencinský velký most. Doposud prvenství patřilo Velkému mostu Wej-che ve střední Číně. Ten byl otevřen teprve loni 6. února, měří 79,7 kilometru a je součástí železniční trati mezi městy Čeng-čou v provincii Che-nan a Si-an v provincii Šen-si.