Výstava ukazuje, jak nábytek z IKEA změnil vkus ve světě

Vložil
ČTK
08.04.2010 21:35
Rakousko

Vídeň

Vídeň - Fenomén švédského nábytkářského podniku IKEA se ode dneška snaží návštěvníkům představit výstava ve vídeňském muzeu nábytku. Její autoři ukazují, jak se vlastně jedinému člověku podařilo změnit životní styl, vkus a zvyklosti v bydlení téměř po celém světě.
    Podle kurátora výstavy Markuse Laumanna představuje Ikea společenský fenomén. "Je to podnik, který silně ovlivnil to, jak vlastně nakupujeme nábytek a jak zařizujeme své byty," uvedl kurátor.
    IKEA vznikla jako firma jednoho muže. V roce 1943 ji založil tehdy sedmnáctiletý Invar Kamprad. Název je složeninou počátečních písmen jeho jména, statku jeho otce Elmtaryd a jeho švédského bydliště Agynnaryd. S nábytkem společnost začala v roce 1948.
    První obchod mimo Švédsko otevřela v roce 1963 v Norsku. O deset let později pronikla do západní Evropy, kde se její nábytek stal podle kurátora vítanou alternativou i formou určité revolty mladší generace vůči starší. "Dnes už IKEA nepředstavuje žádný kritický postoj, podle toho se změnila i paleta nabídky," dodal Laumann.
    Po pádu železné opony expandovala IKEA do postkomunistických států. V  letošním roce má koncern 268 nákupních center ve 25 zemích a zaměstnává přes 123.000 lidí.
    Výstava ukazuje produkty firmy od 50. let. Zasazuje je do dobového kontextu. Představuje je s originálními výrobky slavných tvůrců, které pak švédský nábytkářský gigant v levné variantě napodobil. "Nechtěli jsme vytvořit žádný další prodejní prostor IKEA v centru města. Vyrobili jsme zvláštní podstavce vysoké 50 centimetrů ve tvaru ostrůvků. Židle se tak ocitají ve výši očí, kde je běžně nemíváte," říká Fidel Peugeot ze studia, které expozici připravilo.
    Mezi vystavené exponáty patří i švédská napodobenina židle Thonet číslo 18. Právě firma bratrů Thonetových, kteří za Rakouska-Uherska otevřeli své továrny na ohýbaný nábytek a obchod v Čechách a na Moravě, začala jako první s masovou výrobou. Přišla i s úsporným balením výrobků, které IKEA převzala a zdokonalila.
    Autoři ukazují návštěvníkům výstavy také zařízený obývací pokoj z výrobků IKEA, které Rakušané kupují ve švédském nábytkářském gigantu nejčastěji. Výsledek by se prý od toho českého nejspíš příliš nelišil. Hned vedle je pak k vidění obvyklý obývací pokoj rakouské domácnosti. I v něm se najdou věci z IKEA, i když většinu zařízení tvoří produkty spíš domácích nábytkářských firem.
    Podle průzkumu a statistik "obývák" v Rakousku mívá 25 metrů čtverečních, laminátovou podlahu se vzorem buku a světle žluté zdi. Zatímco Němci a Švýcaři dávají přednost šedé či nažloutlé sedačce, Rakušané volí nejčastěji modrou. Kupují celou soupravu - gauč, křesla i podnožku. Nechybí konferenční stolek, play station a vystavené poháry z fotbalových přeborů. Podle autorů výstavy z průzkumu a statistik vyplynulo, že takový pokoj obývá průměrná rakouská rodina - jedenačtyřicetiletá matka, její o rok mladší muž a třináctiletý syn.
    Výstava potrvá do 11. července. Muzeum nábytku je otevřeno denně kromě pondělí. Vstupenka pro dospělého stojí 6,90 eur, pro děti 4,50.

0 komentářů
přidat komentář