Brno – Dílo sochaře Maria Kotrby, dosud známého hlavně díky monumentálním figurálním plastikám, vystavil Dům umění města Brna. Retrospektiva nazvaná Conditio humana ukazuje i další stránky umělce, který by letos oslavil 65. narozeniny. Kurátoři vybrali obrazy, reliéfy, kresby a třeba i keramiku. Kotrba byl solitér, jeho dílo však mělo evropský význam a snad bude doceněno v mezinárodním měřítku, řekl dnes novinářům kurátor Berthold Ecker. Výstava potrvá do 3. března příštího roku.
Kotrba, jenž žil v letech 1959 až 2011, patří k významným českým sochařům přelomu milénia. Charakteristický rukopis nesou zejména jeho figury, třeba alegorie Spravedlnosti před Nejvyšším správním soudem v Brně, sousoší Dobrý pastýř u D1 na Přerovsku nebo socha svatého Kryštofa, dočasně umístěná přímo u Domu umění na Malinovského náměstí v Brně.
Retrospektivní výstava zahrnuje práce ze všech oblastí umělcovy tvorby s důrazem na jejich souvislosti. Návštěvníci při průchodu galerijními sály v prvním patře Domu umění zjistí, že rozměrné sochy, komorní plastiky, malířská díla různých formátů a reliéfy tvoří okruhy, které se námětově prolínají.
"Takto názorově i formálně kompaktní propojení je v současné umělecké tvorbě ojedinělé," uvedli kurátoři Ecker a Jana Vránová. Od počátků zůstával ústředním námětem Kotrbova díla člověk, inspiroval jej každodenní život, osobní prožitky, mezilidské vztahy, ale také duchovní hodnoty ovlivňující lidskou existenci.
V Domě umění zároveň začíná také výstava brněnské umělkyně Maud Kotasové. Její základ tvoří soubor devíti dělnických šatních skříněk z různých zemí. Kotasová je pomalovala, popsala, některé perforovala a ozdobila výšivkou.
"Plechové skříňky jsou synonymem odosobněného průmyslového způsobu práce i odkazem na sociální ghetta, která jsou součástí naší společnosti," uvedla kurátorka výstavy Terezie Petišková. "Továrny jsou místem, kde lidé pracují, žijí, sní o lepším životě, ale také umírají," řekla Kotasová.