K výstavě Davida Chipperfielda ve Vicenze

Vložil
Petr Šmídek
04.07.2018 21:00
Itálie

Vicenza

David Chipperfield

O dva týdny dříve než se otevřely brány 16. mezinárodního bienále v Benátkách, byla v nedaleké Vicenze zahájena výstava “David Chipperfield Architects Works 2018“, která sice představuje tvorbu jediného ateliéru, ale směle může soupeřit se všemi expozicemi v benátském Arsenale a Giardinni dohromady. Od poslední velké retrospektivy Davida Chipperfielda “From Matters“ v londýnském Design Museum uplynulo devět let. Za tuto dobu se Chipperfieldovo portfólio rozrostlo o desítky dalších prací, které si můžete na půdě Palladiovy baziliky vychutnat ve velkorysém měřítku.

Doposud mělo příležitost vystavovat svoji tvorbu v tomto dechberoucím renesančním prostoru devět architektů (např. Tadao Ando 1995, Álvaro Siza 2000, Steven Holl 2003). Zatím posledním ateliérem, kterému se podařilo představit pod obrácenou dřevěnou lodí své práce, byla v roce 2006 japonská SANAA. Následně se Basilica Palladiana ve Vicenze na dlouhých pět let uzavřela, aby prošla kompletní rekonstrukcí. Během oprav se architektonické výstavy přesunuly do Palazzo della Ragione v nedaleké Padově. Tento velkolepý prostor, který lze snadno zaměnit s pozdější Palladiovou stavbou, postupně hostil další významná jména světové architektury (např. Kengo Kuma 2008, Zaha Hadid 2010, Renzo Piano 2014).

První velkou architektonickou výstavou ve znovuotevřené Basilica Palladiana je expozice představující sedmnáct aktuálních projektů ateliéru Davida Chipperfielda. Volba první výstavy po rekonstrukci Basilica Palladiana (která je od roku 1994 na seznamu UNESCO a v roce 2014 získala Cenu Evropské unie za rekonstrukci kulturního dědictví) právem připadla britskému architektovi Davidu Chipperfieldovi, který v roce 2011 získal evropskou cenu Mies van der Rohe za rekonstrukci a dostavbu Nového muzea v Berlíně (velkoformátová fotka této stavby od Candidy Höfer je umístěna v čele podélné osy výstavy ve Vicenze) a nyní se Chipperfieldova berlínská kancelář zabývá rekonstrukcí Miesovy Nové národní galerie, která je jednou z nejvýznamnější staveb druhé poloviny minulého století v Německu (před dlouhodobým uzavřením Miesovy galerie uspořádal David Chipperfield na konci roku 2014 rozlučkovou výstavu “Sticks and Stones“).

Že se nejedná o tvorbu jednoho muže, dokládá hned vstupní billboard a titulní strana katalogu, kde jsou uvedena všechna jména desítek zaměstnanců a stážistů pracujících v londýnské, berlínské, milánské a šanghajské pobočce. Zaplnit více než tisícimetrovou plochu s převýšeným zaklenutým stropem je pro každého výzvou. Jak představit svoji tvorbu v sále navrženém před pěti sty lety jedním z největších italských architektů? Jak návštěvníkům v jediném sále zprostředkovat stavby ležící na jiných kontinentech ve zcela odlišném prostředí a kulturních podmínkách? Chipperfield vsadil na velké modely, které vás doslova pohltí. Nejde jen o finální dřevěné modely vyrobené na zakázku, ale velkou mírou jsou zastoupeny také pracovní modely z nejlacinějšího polystyrenu. Na závěr sálu jsou naopak drahé materiálové vzorky interiérů v měřítku 1:20 pro butiky modní značky Valentino, kde lze přímo zažít exkluzivitu a řemeslnou dokonalost, která doprovází Chipperfielovu tvorbu od samého počátku.

Chipperfield, který založil svoji praxi před více než třiceti lety v Londýně, je od počátku fascinován materiály, jejich fyzickým působením a potřeby přímého dotyku. Ačkoli dnes ateliér působí v globálním měřítku, dokázal si udržel rukopis, jemuž se daří reflektovat místní požadavky a zvyklosti. Jeho aktuální tvorba je snadno přijímána v konzervativním prostředí historických center evropských metropolí jakož i dynamicky se rozrůstajících asijských velkoměstech. V otázce rekonstrukcí jeho ateliér naše cestu v zakonzervování stávajícího stavu a v případě potřeby nekompromisního připojení soudobých prvků.

Zatímco někteří autoři by těžce přemýšleli, čím prostor Palladiovy baziliky zaplnit, tak Chipperfield si musel vystačit s představením pouhého zlomku své aktuální tvorby. Na výstavě chybí ikonické a oceňované stavby ze staršího období. Velkým sítem musely projít také aktuální projekty (včetně vítězného projektu Nobelova centra ve Stockholmu), naopak některé práce jsou na výstavě představeny veřejnosti vůbec poprvé (soukromé muzeum Lah ve Slovinsku).

Součástí zahájení výstavy byla také Chipperfieldova úvodní přednáška v Palladiově Teatro Olympico a proměna nedalekého lomu Cava Arcari ve Zovencedo na hudební sál, kde vystoupil minimalistický hudební skladatel Michael Nyman.

Výstava “David Chipperfield Architects Works 2018“ v Basilica Palladiana ve Vicenze potrvá do 2. září 2018.

Více informací >
0 komentářů
přidat komentář

Související články