Balkrishna Doshi: Architektura pro lidi

Výstava ve vídeňském AzW, 29.5. - 29.6.2020

Vložil
Petr Šmídek
29.06.2020 08:20
Rakousko

Vídeň

Balkrishna Doshi

„Když chceš být svobodný, tak se musíš osvobodit od běžných konvencí. Musíš se stát dítětem, podívat se na věci znova, pracovat více s pocity než s intelektem nebo racionálními myšlenkami, neboť ty jsou naplněny a je jim dána forma jinými lidmi, aby ses stal jedním z nich. Podívej, jak děti malují, kreslí postavy, jak vnímají a kladou barvy – Ty nespojuje nic s absolutní realitou. Neboť realita je rovněž iluzí. Ale tvé vzdělání a věk tě přiměly si to myslet. Realita je to, co ty a druzí vnímáte zevně a podobně. Například jak může být vnímána forma, barva, konstrukce nebo řád, protože nám to tak sdělili historikové. Osvoboďte se od těchto pravidel. Zapomeňte na historické knihy. Vraťte se ke svému vnitřnímu vnímání. Hleďte na věci tak, jako byste je spatřili poprvé. Jedině tehdy budete schopní vytvořit něco vlastního.“
z ručně psaného dopisu Balkrishny Doshiho svým třem dcerám 27. května 1989

Do konce června si mohli návštěvníci vídeňského AzW prohlédnout výstavu věnovanou prvnímu indickému držiteli Pritzkerovy ceny. Expozici mapující více než šedesátiletou profesní dráhu indického architekta Balkrishny Vithaldase Doshiho doprovází rozsáhlý čtyřsetstránkový katalog, který vyšel u příležitosti loňské premiéry výstavy “Balkrishna Doshi: Architecture for the People“ ve Vitra Design Museum v německém Weil am Rhein. Jednalo se o první architektovu retrospektivu na evropském kontinentu. Vídeňská repríza, která měla původně trvat čtvrt roku, byla z důvodu světové pandemie zkrácena na pouhý měsíc. O to intenzivnější byl zážitek z expozice, kde vás z dřevěných modelů a zažloutlých pauzáků ovanul duch člověka, který po nabytí indické nezávislosti spolupracoval v 50. a 60. letech minulého století s Louisem Kahnem a Le Corbusierem na řadě indických projektů. Le Corbusier, u něhož Doshi pracoval čtyři roky v pařížském ateliéru a následně se dalších pět let podílel na jeho zakázkách v Indii, doslova osvobodil Doshiho mysl. Od této architektonické legendy se rovněž naučil do stavby efektivně zapojit místní klimatické podmínky a moderní technologické postupy. Doshi nahlíží na stavby jako na živoucí bytosti neopomíjející žádné aspekty. Architektura je pro něj plnohodnotným rozšířením života.
Balkrishnu Doshi lze právem považovat za zakladatele moderní indické architektury, který v zemi s brzy nejvyšším počtem obyvatel na světě vyprojektoval nejen řadu urbanistických návrhů sociálního bydlení (celkem pro 80 000 lidí), univerzitních campusů a kulturních institucí. Za svou šedesátiletou kariéru postavil více než stovku budov. V jednačtyřiceti letech založil v roce 1962 školu architektury (přejmenovaná v roce 2002 na CEPT University) v Ahmedabádu, která od té doby vychovala několik generací indických architektů.
Balkrishna Doshi vytvářel architekturu spoléhající na citlivé přijmutí a převedení moderní architektury do indických souvislostí. Jeho zájem o enviromentální a urbanistické otázky z něj dělá výjimečného filosofa i učitele. Z většiny jeho děl je cítit smysl pro architektonické měřítko, formu i prostor. Doshiho architektura tvoří jeden z nejdůležitějších příkladů moderní indické architektury.
Kdo nestihl loňskou jarní premiéru ve Vitra Design Museum, podzimní reprízu v mnichovské Pinakothek der Moderne ani letošní instalaci v Architekturzentrum Wien, může se po letních prázdninách vypravit do chicagské galerie Wrightwood 659, kde budou Doshiho práce vystaveny v historickém prostředí, které zrekonstruoval Tadao Ando ve stejném roce, kdy Balkrishna Doshi získal Pritzkerovu cenu udělovanou chicagskou Hyattovou nadací. Kruh se tak uzavírá.

Více informací >
0 komentářů
přidat komentář

Související články