Už jsme to hodně komentovali
www.archiweb.cz/n/souteze/praha-chce-v-srpnu-vypsat-architek tonickou-soutez-na-budovu-filharmonie
Když to shrnu, místo na Vltavské není pro filharmonii vhodné a investice 6,1 miliard na tak velké a složité území je málo, bude se blížit 20 miliardám korun, letos ceny zase skokově rostou. Praha potřebuje jeden pěkný reprezentační sál pro 1800 diváků, těch pro 700 a 500 má dost v Paláci kultury, který bojuje o přežití.
... je to voľaaké čudné.
Stát to bude ranec. A to i kdybysme nebyli u nás, kde jde všechno tak "česko". Ta oficiálně uváděná cena je třpytka na občana, aby se zakous – a nepustil!
A jinak... soutěž otevřená je. To, že je pár ateliérů jmenovitě vyzváno k účasti, nic neznamená. Taky se na to klidně můžou vybodnout. (Což jistě většina z nich po zkušenostech se soutěží na knihovnu s předem jasným vítězem udělá.)
Příhlásit se může i Lurago. Zvlášť s takovým jménem! (7:- ))
Za rok jsou komunální volby, ve kterých předpokládám, že současné vedení Prahy pro neschopnost skončí. Proto by neměli vypisovat žádnou soutěž takového rozsahu. Nakonec to budou jen vyhozené peníze.
Podle plánů IPRu tam ta vysokokapacitní silnice na nábřeží zůstane a ideálně ji budova filharmonie bude zakrývat shora. Co se změní/zmizí, je mimoúrovňové křížení hned u Vltavské. Doprava bude vedená doprava podél vody a pak bude pokračovat po zklidněné Argentinské, kde přibude stromořadí a sníží se počet pruhů. Že samozřejmě nutnost řešit hluk a vibrace z dopravy zvyšuje složitost a cenu projektu asi netřeba komukoli, kdo má něco v hlavě, říkat.
Soutez je "otevrena" pouze v tom, ze kdokoliv se do ni muze sice prihlasit,
ale jen 15-20 "vybranych" se ji pak smi zucastnit.
Vybirat bude jakasi porota a to subjektivne.
Kdo vybral castecne zahranicni porotu, neni moc znamo.
Jedna se o velkou soutez Z VEREJNYCH PROSTREDKU,
TJ. Z DANI CESKYCH POPLATNIKU
a proto KAZDY obcan CR (tedy napr. i studenti arch., neutorizovani architekti ale klidne i nearchitekt) by mel mit PRAVO se ji zucastnit
a to BEZ ZADNYCH PODMINEK!!!!!!
Teprve pote, az se mezi stovkami nesmyslnych navrhu vybere vitezny
(doufejme, ze ne zase nejaky modne zpitvoreny) navrh,
by dodavatel dalsich projektovych praci mel splnovat konkretni kvalifikacni podminky,
jako ostatne u kazde jine verejne zakazky.
Podle meho nazoru je to soutez DISKRIMINACNI a zrala na zalobu uz od sameho zacatku. Ze se to nakonec (po zmene zastupitelstva) asi stavet nebude nebo alespon ne v tomto rozsahu, se da ostatne take vicemene ocekavat, ale nepredbihejme.
Pokud máte skutečně pocit, že instalatér, kuchařka, starosta, účetní, prodejce zahradních jezírek či kdokoliv jiný zvládne navrhnout něco tak náročného jako je budova filharmonie, neváhejte, a žalobu podejte. Nic vám nebrání.
Co je důvodem celé té soutěže (a všech diskusí předtím i těch, co budou následovat)? Že Praha potřebuje novou kulturní stavbu? Že potřebu je nový koncertní sál? A hned pro 1800 lidí - a kdo tam bude chodit? I dnes, mimo Pražské jaro (a to ne vždy) a mimo velké hvězdy (které sem však zavítají ne tak úplně často), nebývají koncertní sály zcela vyprodané. Ale harmonogram mne uklidňuje v tom, že dokonalé Rudolfinum bude hlavním koncertním sálem ještě dlouho. A je mi líto, že bývalý Palác kultury, tedy dnes kongresové centrum, není pro filharmonické koncerty téměř využíván. Prostě si nemyslím, že celá tahle akce je úplně nejlepší nápad.
A pak je také
Myslim, ze to zrovna nebylo podstatou sdeleni.
Neni dulezite zda by to zvladnul instalater a ucetni, ale napsal jsem myslim jasne:
- studenti architektury,
- neautorizovani architekti,
- a pro uplnost (abych nikoho nevylucoval) jsem uvedl jeste,
ze teoreticky by to mohli byt i nearchitekti, cimz jsem mel na mysli napr.:
stavebni inzenyry (nekteri z nich maji take architektonicke vzdelani,
ackoliv nejsou clenem CKA ale CKAIT, ci se to v nekterych zemich nerozlisuje,
take na nekterych univerzitach se vzdelani ing./arch. +/- prolina),
lide s architektonickou kvalifikaci ze zahranici,
lide s pribuznych oboru, jako je napr. AVU, VSUP a jine obdobne.
Dale je dobre si pripomenout dalsi podminku souteze, reference.
Ani Jorn Utzon pred vitezstvim v soutezi na operu v Sydney
nemel predtim takove reference, aby se srovnatelne mohl ucastnit dnesni souteze v Praze.
Mam dojem, ze napr. i autori Center-pompidou realizovali sve vyznamnejsi veci az pozdeji atd.,
Oba priklady se pritom staly vyznamnymi v dejinach arch.
a podobnych pripadu se jiste najdou spousty,
kdy soutez vyhral nekdo, o kom se to predtim nepredpokladalo
nebo ktery predtim zadnou podobne narocnou ci velkou stavbu jeste nepostavil
(tudiz by nemel dnes pozadovane dostatecne reference) apod.
Ale ani vyber vyzvanych atelieru nemusi byt jeste zarukou niceho.
Mam pred ocima konkretni navrh jedne podobne stavby jednoho z vyzvanych atelieru,
a osobne ji povazuji za spatnou (komise asi ne).
Proto jsem take napsal, ze jakasi komise, jmenovana kymsi,
vybere a castecne jiz vybrala (tj. vyzvane ucastniky) kohosi.
A ja se ptam proc? Jakym pravem? A co ostatni?
To ze zadani v Praze je narocne, jeste neznamena,
ze by nemeli PRAVO se ho zucastnit i ostatni, nez ti,
o kterych si porota z nejakeho duvodu PREDEM mysli, ze by se zucastnit mohli.
Kdokoliv (i ten Vas instalater) muze navrh udelat ve spolupraci a v tymu s dalsimi lidmi atd.
Pamatuji si velkou soutez, ktere zucastnila pravni kancelar zcela bez arch. kvalifikace.
Na neci namitku, ze by se toho nemeli ucastnit, jim bylo odpovezeno,
ze podle prava mohou a ze maji v tymu arch., ktereho ale soucasne nejsou povinni zverejnit.
Moznosti jak to provest, je zrejme vice.
To, ze se otevrenosti souteze hodne zvysi pocet navrhu neni vubec dulezite.
Porota tady neni od toho, aby mela zjednodusenou praci, jsou za to placeni.
Ostatne je bezne, ze vyznamnych soutezi se ucastni i stovky ucastniku.
A proc ne? Je to vyjimecna prilezitost, jak prijit s necim zajimavym a je to pak atraktivni i pro verejnost-publikum.
Ostatne velky pocet navrhu se da v konecnem vyberu odfiltrovat dvoukolovosti souteze. Obecne souteze povazuji za extremne a zbytecne predefinovane jiz v prvnim kole (zbytecne pracne a drahe), coz drive nebyvalo a stacilo to.
Ale dvoukolovost by se asi nestihla do voleb a tom to mozna ve skutecnosti cele je,
ze architekti tu jen nekomu maji delat uzitecneho idiota.
A to bylo jadrem sdeleni pane.
Neni nutne to zesmesnovat dovednostmi instalatera a ucetni.
Odhaduji, že pan betonáč je sice absolvent nějaké fakulty architektury, ale je celý svůj profesní život úředník na magistrátu, a že nikdy k architektonické tvorbě ani nepřičichl.
Odborná veřejnost moc dobře ví, jaká zvěrstva se tam dějí.
Likvidace míst tzv. architektů města, výběrová řízení pro předem určené vítěze, kteří jsou dobří kamarádi se samosprávou.
K nové budově filharmonie jenom to, že určitě dnes takovou zbytečnost vůbec nepotřebujeme.
Co je důvodem? Také si tuto otázku delší dobu kladu. Stále se nemohu zbavit dojmu, že nejde ani tak o tři nové koncerntí sály filharmonie pro 1800+700+500=3000diváků, jako o to přehrát zodpovědnost za finančně i organizačně náročnou transformaci šílené mimoúrovňové Vltavské s dálnicí, dezolátním Hlávkovo mostem volajícím po opravě, metrem s novým východem a železnicí, z developerů Bubnů na město a na stát. Minimalizovat výdaje a maximalizovat zisky. Vede mne k tomu fakt, že s filharmonií přišel SAR stejně tak jak tlačí výškové stavby a stavební zákon Hospodářské komory placený a psaný developery. Já samozřejmě jsem za kultivaci tohoto komunisty zničeného místa na potenciální pražské Champs-Élyseés, ale mám k tomu dvě poznámky:
A) daleko akutnější a jednodušší je dokončit v řádu 10 let Hradební korzo na ose Národní-Příkopy-Revoluční a filharmonii situovat ke Štefánikovu mostu jako protiváhu Národního divadla na Národní s polovičními náklady a s výhledem na Hrad a v napojení na Staré Město.
B) v pásu podél železnice na Vltavské by bylo z hlediska zdraví centra Prahy vysadit Central park spojující Vítkov a Vrchlického sady přes Těšnov a Štvanici do Stromovky a do Tróji, a tak zaručit ventilaci a ochlazení a rekreační koridor pro to nejhorčejší a nejsmogovatější centrum centra. Prostě "sustainability" jak zákon káže, abychom se v centru neudusili, když přestane foukat, což je dobré jak pro lidi, tak ekonomii a ekologii.
Musím se zastat eternity, má pravdu. Opera v Sydney, ani Centre Pompidou by nebyly. Utzona nikdo neznal, následně byly šílené problémy, jeho odchod, ale nakonec dostal Pritzker Prize, patrně za jediný barák. Piano a Rogers ji mají také a v době soutěže neměli nic obdobného. Právě podle stejného mustru proběhla soutěž na nádraží v Brně, proto je asi Sedláček předsedou poroty(sic). Jasně , že to má být otevřené všem, tak jak to bývalo dřív. Proč omezovat ? Skvělý nápad může mít i instalatér. Když jsou pak v porotě experti Hřib, Zaorálek, Čižinský, tak je to stejně jedno. No a k těm prachům, ať to bude stát cokoliv, podívejte na Hamburg, neskutečná eskapáda nositelů Pritzker Prize, ale je to kulturní stavba a těch není nikdy dost pro kultivaci ducha nás zabedněnců. Fakt jsem zvědav, kdo vyhraje. Nechápu, proč nevyzvali OMA Rema Kollhaase, neb Casa Múzica v Portu je úžasná, nebo Fostera a Piana ? Doufejme, že to dopadne lépe a radostněji, než knihovna. Snad se dožiju koncertu v tom domě.
Souhlas, ale diskriminační zadání (omezení možnosti se zúčastnit + přehnané reference), by mělo vyburcovat obě profesní komory, aby začaly protestovat a celé to zpochybnily.
DOBRÝ VEČER. JE MI LÍTO, ŽE PO ZKUŠENOSTI SE SOUTĚŽÍ NA NÁRODNÍ KNIHOVNU, KDY SE UKÁZALO, ŽE JEDINÁ CHYBA BYL VÝBĚR STAVENIŠTĚ, OPAKUJEME TUTÉŽ CHYBU. JE TŘEBA NADÁLE VYPISOVAT VEŘEJNÉ IDEOVÉ SOUTĚŽE NA VÝBĚR VHODNÉHO STAVENIŠTĚ!! NAPŘ. V MÍSTĚ BÝV. STALINOVA POMNÍKU, S TÍM, ŽE BUDE VLTAVSKÁ FILHARMONIE ZAPUŠTĚNÁ DO SVAHU A BUDE PROPOJOVAT ÚROVEŇ NÁBŘEŽÍ S LETNOU. PŘÍMO SE TO NABÍZÍ. I PAMÁTKÁŘI BUDOU SPOKOJENI, PROTOŽE NEBUDE PŘEVÝŠENA NIVELETA LETNÉ A NAVÍC TU BUDE MÍT VYBORNÝ IDEOVÝ PODTEXT, KDY SE ZBRANĚ MĚNÍ NA KLARINETY. STAVENIŠTĚ U VLTAVSKÉ JE NAPROSTO NEVHODNÉ PRO HUDBU.. NAJDĚME TAM VHODNĚJŠÍ NÁPLŇ. BYL JSEM TEĎ V HAMBURKU A VÍM JAKÉ TAM BYLY PROBLÉMY S HLUKOVOU IZOLACÍ OD HAFNU.DIKY ZA POZORNOST A OTEVŘME OČI. ☝️
Těch domů, které hledají své místo v Praze je více, filharmonie, knihovna, epopej, magistrát, vláda a ministerstva, nové fakulty, archeologické muzeum, mediatéka, nebo i trasa magistrály. To vše by mělo být součástí Metropolitniho plánu, kde to lze vše zkoordinovat.
filharmonie bude na Vltavský, knihovnu vyřešil formát.epub, epopej patří do Moravského Krumlova - ať si také užijí turistů, magistrát, vláda a ministerstva - zůstanou tam kde jsou - navzdory pirátům orientovaných na trh s nemovitostmi, mediatéka - kdekoli na servru, nové fakulty+ archeologické muzeum - kdekoli, trasa magistrály - zůstane s omezením kapacity tam kde je.
Podstatou mého sdělení bylo, že jste-li přesvědčen o tom, jak je soutěž (a prakticky všechny soutěže) diskriminační, máte místo sepisování elaborátů na archiweb podat žalobu.
ubohost poznamek pana betonare je tak monstrozni,
ze take zacinam verit teorii pana Bohacka o povolani pana betonare,
nekonecne arogance tohoto typu,
nemuze byt totiz schopen nikdo jiny, nez statni zamestnanec
nebo dokonce nekdo, kdo se mozna nejak podilel na priprave teto "souteze",
ani si neprejte slyset,
co mi o teto soutezi rikaji a pisi jini architekti mimo tento diskuzni portal,
to byste mozna sel skocit z mostu,
proti tomu je muj prispevek uplne mirumilovne nic,
takze pane betonari:
dekuji za nevyzadane rady, ale udelam co budu chtit a az budu chtit,
btw. a jak vite, ze jsem tuto zalobu jiz nepodal?
chtěl bych jen malou připomínku. Super soutěž, mezinárodní, úžasné, ale předsedou poroty je kreslič od Gehryho, nic jiného o jeho realizacích nevím. Vždycky jsem v porotách trval na tom, aby předsedou nebyl starosta, nebo místní architekt, a výsledky to pak potvrdily, že to byl dobrý záměr, jistě mně to potvrdí další porotci. To skutečně tak monumentální soutěž musí šéfovat někdo od koho neznáme jedinej slušnej barák? Proč to není někdo z těch zahraničních? I když taky žádná sláva. Byl jsem ubezpečen, že v době pořádání poroty to bude v tu dobu ve funkci ministr a primátor, ten poslanec nevím, ale stejně, proč mají rozhodovat absolutní amatéři ??? Nechápu. Nikde v jiném oboru to nikoho ani nenapadne, při operaci si přizveme primátora na radu ? To je šílené, ale tady si každý spíchl chajdu, tak ví o čem mluví....
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
www.archiweb.cz/n/souteze/praha-chce-v-srpnu-vypsat-architek tonickou-soutez-na-budovu-filharmonie
Když to shrnu, místo na Vltavské není pro filharmonii vhodné a investice 6,1 miliard na tak velké a složité území je málo, bude se blížit 20 miliardám korun, letos ceny zase skokově rostou. Praha potřebuje jeden pěkný reprezentační sál pro 1800 diváků, těch pro 700 a 500 má dost v Paláci kultury, který bojuje o přežití.
Stát to bude ranec. A to i kdybysme nebyli u nás, kde jde všechno tak "česko". Ta oficiálně uváděná cena je třpytka na občana, aby se zakous – a nepustil!
A jinak... soutěž otevřená je. To, že je pár ateliérů jmenovitě vyzváno k účasti, nic neznamená. Taky se na to klidně můžou vybodnout. (Což jistě většina z nich po zkušenostech se soutěží na knihovnu s předem jasným vítězem udělá.)
Příhlásit se může i Lurago. Zvlášť s takovým jménem! (7:- ))
ale jen 15-20 "vybranych" se ji pak smi zucastnit.
Vybirat bude jakasi porota a to subjektivne.
Kdo vybral castecne zahranicni porotu, neni moc znamo.
Jedna se o velkou soutez Z VEREJNYCH PROSTREDKU,
TJ. Z DANI CESKYCH POPLATNIKU
a proto KAZDY obcan CR (tedy napr. i studenti arch., neutorizovani architekti ale klidne i nearchitekt) by mel mit PRAVO se ji zucastnit
a to BEZ ZADNYCH PODMINEK!!!!!!
Teprve pote, az se mezi stovkami nesmyslnych navrhu vybere vitezny
(doufejme, ze ne zase nejaky modne zpitvoreny) navrh,
by dodavatel dalsich projektovych praci mel splnovat konkretni kvalifikacni podminky,
jako ostatne u kazde jine verejne zakazky.
Podle meho nazoru je to soutez DISKRIMINACNI a zrala na zalobu uz od sameho zacatku. Ze se to nakonec (po zmene zastupitelstva) asi stavet nebude nebo alespon ne v tomto rozsahu, se da ostatne take vicemene ocekavat, ale nepredbihejme.
A pak je také
Neni dulezite zda by to zvladnul instalater a ucetni, ale napsal jsem myslim jasne:
- studenti architektury,
- neautorizovani architekti,
- a pro uplnost (abych nikoho nevylucoval) jsem uvedl jeste,
ze teoreticky by to mohli byt i nearchitekti, cimz jsem mel na mysli napr.:
stavebni inzenyry (nekteri z nich maji take architektonicke vzdelani,
ackoliv nejsou clenem CKA ale CKAIT, ci se to v nekterych zemich nerozlisuje,
take na nekterych univerzitach se vzdelani ing./arch. +/- prolina),
lide s architektonickou kvalifikaci ze zahranici,
lide s pribuznych oboru, jako je napr. AVU, VSUP a jine obdobne.
Dale je dobre si pripomenout dalsi podminku souteze, reference.
Ani Jorn Utzon pred vitezstvim v soutezi na operu v Sydney
nemel predtim takove reference, aby se srovnatelne mohl ucastnit dnesni souteze v Praze.
Mam dojem, ze napr. i autori Center-pompidou realizovali sve vyznamnejsi veci az pozdeji atd.,
Oba priklady se pritom staly vyznamnymi v dejinach arch.
a podobnych pripadu se jiste najdou spousty,
kdy soutez vyhral nekdo, o kom se to predtim nepredpokladalo
nebo ktery predtim zadnou podobne narocnou ci velkou stavbu jeste nepostavil
(tudiz by nemel dnes pozadovane dostatecne reference) apod.
Ale ani vyber vyzvanych atelieru nemusi byt jeste zarukou niceho.
Mam pred ocima konkretni navrh jedne podobne stavby jednoho z vyzvanych atelieru,
a osobne ji povazuji za spatnou (komise asi ne).
Proto jsem take napsal, ze jakasi komise, jmenovana kymsi,
vybere a castecne jiz vybrala (tj. vyzvane ucastniky) kohosi.
A ja se ptam proc? Jakym pravem? A co ostatni?
To ze zadani v Praze je narocne, jeste neznamena,
ze by nemeli PRAVO se ho zucastnit i ostatni, nez ti,
o kterych si porota z nejakeho duvodu PREDEM mysli, ze by se zucastnit mohli.
Kdokoliv (i ten Vas instalater) muze navrh udelat ve spolupraci a v tymu s dalsimi lidmi atd.
Pamatuji si velkou soutez, ktere zucastnila pravni kancelar zcela bez arch. kvalifikace.
Na neci namitku, ze by se toho nemeli ucastnit, jim bylo odpovezeno,
ze podle prava mohou a ze maji v tymu arch., ktereho ale soucasne nejsou povinni zverejnit.
Moznosti jak to provest, je zrejme vice.
To, ze se otevrenosti souteze hodne zvysi pocet navrhu neni vubec dulezite.
Porota tady neni od toho, aby mela zjednodusenou praci, jsou za to placeni.
Ostatne je bezne, ze vyznamnych soutezi se ucastni i stovky ucastniku.
A proc ne? Je to vyjimecna prilezitost, jak prijit s necim zajimavym a je to pak atraktivni i pro verejnost-publikum.
Ostatne velky pocet navrhu se da v konecnem vyberu odfiltrovat dvoukolovosti souteze. Obecne souteze povazuji za extremne a zbytecne predefinovane jiz v prvnim kole (zbytecne pracne a drahe), coz drive nebyvalo a stacilo to.
Ale dvoukolovost by se asi nestihla do voleb a tom to mozna ve skutecnosti cele je,
ze architekti tu jen nekomu maji delat uzitecneho idiota.
A to bylo jadrem sdeleni pane.
Neni nutne to zesmesnovat dovednostmi instalatera a ucetni.
Odborná veřejnost moc dobře ví, jaká zvěrstva se tam dějí.
Likvidace míst tzv. architektů města, výběrová řízení pro předem určené vítěze, kteří jsou dobří kamarádi se samosprávou.
K nové budově filharmonie jenom to, že určitě dnes takovou zbytečnost vůbec nepotřebujeme.
A) daleko akutnější a jednodušší je dokončit v řádu 10 let Hradební korzo na ose Národní-Příkopy-Revoluční a filharmonii situovat ke Štefánikovu mostu jako protiváhu Národního divadla na Národní s polovičními náklady a s výhledem na Hrad a v napojení na Staré Město.
B) v pásu podél železnice na Vltavské by bylo z hlediska zdraví centra Prahy vysadit Central park spojující Vítkov a Vrchlického sady přes Těšnov a Štvanici do Stromovky a do Tróji, a tak zaručit ventilaci a ochlazení a rekreační koridor pro to nejhorčejší a nejsmogovatější centrum centra. Prostě "sustainability" jak zákon káže, abychom se v centru neudusili, když přestane foukat, což je dobré jak pro lidi, tak ekonomii a ekologii.
ze take zacinam verit teorii pana Bohacka o povolani pana betonare,
nekonecne arogance tohoto typu,
nemuze byt totiz schopen nikdo jiny, nez statni zamestnanec
nebo dokonce nekdo, kdo se mozna nejak podilel na priprave teto "souteze",
ani si neprejte slyset,
co mi o teto soutezi rikaji a pisi jini architekti mimo tento diskuzni portal,
to byste mozna sel skocit z mostu,
proti tomu je muj prispevek uplne mirumilovne nic,
takze pane betonari:
dekuji za nevyzadane rady, ale udelam co budu chtit a az budu chtit,
btw. a jak vite, ze jsem tuto zalobu jiz nepodal?