Tento architektonický skvost z roku 1933, který podle některých pramenů možná pochází z pera samotného Bohuslava Fuchse, našel své zachránce v podobě uvě- domělých nových majitelů doslova za 5 minut dvanáct. Ti se rozhodli pro důkladnou rekonstrukci, která by sice zohledňovala nároky na nejvyšší standard moderního bydlení pro početnou osmičlennou rodinu, ale zároveň by respektovala původní atmosféru třicátých let minulého století. Dům proto prošel zásadní rekonstrukcí, která je natolik inspirativní a povedená, že se dostala do finále prestižní soutěže Grand Prix Architektů – Národní ceny za architekturu 2022.
Stavba již za sebou jednu rekonstrukci má – v devadesátých letech však nadělala víc škody než užitku a zcela sebrala vile její funkcionalistickou identitu. Zásadně byla tehdy změněna dispozice domu, velký vizuální zásah do původní podoby představovalo i zbudování rozlehlé terasy. Objekt byl zateplen a natřen výraznou modrou barvou. Nedávná rekonstrukce, vedená architektonickou kanceláří studio PAB, naopak stavbě přinesla očištění od necitlivých zásahů z 90. let a návrat k původnímu konceptu funkcionalismu, ale také zvětšení celého domu s ohledem na velikost rodiny. Naddimenzovaná terasa byla odstraněna a nahrazena subtilnější. Zvětšení domu bylo provedeno přístavbou jednoho patra. Od spodní části je nová nástavba vizuálně oddělena souvislým skleněným pásem, barevně je nástavba sjednocena s domem. Veškeré konstrukce původního domu byly opětovně vyzděny plnou cihlou. Změny se dočkala i garáž. Původní garáž v rovině s oplocením byla odstraněna a nově posunuta na úroveň domu. Hmota garáže terasovitě ustupuje tak, aby působila v zahradě co nejmenším objemem. Všechny stupně teras jsou opatřeny zelenou střechou a přirozeně tak navazují na úpravu zahrady. Garáž je s hlavním domem spojena skleněným krčkem a za sebou ukrývá část wellness s bazénem a saunou i nezbytné domovní technologie. Práce na vile pokračují i v současné době, kdy se sklep mění na vinotéku.
Pokud vám exteriér vily po rekonstrukci vzbuzuje úsměv na rtech, pak z jejího interiéru budete nadšeni. Pod dokonalou fúzí původních funkcionalistických prvků a současných trendů a požadavků na moderní bydlení je podepsaná Jana Trundová z ateliéru MIMOKOLEKTIV. "K návrhu interiéru jsem přistupovala s respektem k funkcionalismu a užitému umění 30. let. Přeci jen, navrhovat interiér domu, pod kterým byl možná podepsán Bohuslav Fuchs, ve mně vyvolávalo od počátku jistý pocit zodpovědnosti. Největší důraz jsem kladla na detail a atypickou, autorskou výrobu. Hledala jsem spojitosti mé tvorby a funkcionalismu. Do vily jsem implementovala prvky minimalismu a následně úmyslně narušovala jejich harmonie, experimentovala a vytvářela různá překvapení," vysvětluje autorka interiéru. Ve vile najdete celou řadu sytých barev a výrazných struktur kamene. Zelená barva symbolizuje přechod zeleně z exteriéru do interiéru. Červená barva je barvou majitelova temperamentu a obecně barvy tepla rodiny, růžová pak oblíbenou barvou dívek. Přízemí vily se drží v černobílé.
Do konceptu znovuoživení atmosféry funkcionalismu v interiéru zapadá i výběr vypínačů a dalších ovládacích prvků. Volba padla na porcelánové otočné vypínače a zásuvky berker serie 1930 a berker R.classic z kvalitního bílého plastu od společnosti Hager, do jejíhož portfolia vypínače a zásuvky berker patří. Podle kontextu byly do jednotlivých částí interiéru vybírány vypínače jak v černé, tak i bílé barvě. Ačkoliv pod retro zevnějškem skrývají nejnovější technologie a precizní zpracování, již z názvu designové řady vypínačů berker serie 1930 je zřejmé, že se tyto elektroinstalační ovládací prvky svým vzhledem hrdě hlásí k odkazu 30. let minulého století. "Není divu, že otočné vypínače berker serie 1930, ať už v porcelánovém nebo bakelitovém provedení, byly použity i v takových historických skvostech, jakými jsou vila Tugendhat, kubistická Bauerova vila nebo kláštery v Českém Krumlově," vypočítává Thomas Grund, ředitel společnosti Hager v České republice. Do horních pater do koupelen a dětských pokojů byly vybrány vypínače berker R.classic, které se sice svým otočným mechanismem odvolávají na prvorepublikové retro otočné vypínače, ale posouvají jejich vzhled do 3. tisíciletí. Modernější způsob ovládání osvětlení a elektrických zařízení pak umožňují v ložnici rodičů použité TS senzory, rovněž od společnosti Hager. Veškeré elektroinstalační přístroje Hager do interiéru dodával designový obchod MONOBRAND.
Designérka Jana Trundová uzavírá: "Interiér jsem navrhovala tak, aby vše plynulo a drželo jednotnou linku přes velký rozsah prostoru a počet pater. Přemýšlení nad fungováním tak velké rodiny bylo pro mne velkým tématem a jsem ráda, že výsledek projektu je i odrazem jedinečné synergie spolupráce."