Kancelář architekta města doporučuje přesunout nádraží ke Svratce

Zdroj
Zdeněk Meitner
Vložil
ČTK
09.01.2018 17:05
Brno - Kancelář architekta města Brna (KAMB) doporučuje vedení města odsunout nové vlakové nádraží do míst dnešního nákladového dolního nádraží místo zachování nádraží v centru. Vyzdvihuje možnost stavět nádraží dříve, levněji a bez výluk a staveniště v centru Brna, řekl dnes na tiskové konferenci ředitel KAMB Michal Sedláček. Nové nádraží v Brně je potřeba kvůli tomu, že současné je na hranici kapacity, kterou nelze zvětšit. Město si ještě nechá udělat průzkum veřejného mínění na vzorku 1000 obyvatel, aby jeho vedení zjistilo stanovisko lidí žijících v Brně.


Investorem stavby bude stát, Brno má stejně jako Jihomoravský kraj doporučující hlas. "Nestihneme ale dát svoje stanovisko do konce ledna, jak jsme avizovali, ale pravděpodobně uděláme mimořádné zastupitelstvo na konci února," řekl primátor Petr Vokřál (ANO).

Dříve lze odsunuté nádraží postavit díky tomu, že se desetiletí chystala pouze tato varianta a nádraží v centru, které by bylo mírně posunuté na jihovýchod od současného, není ani v územním plánu. Podle Sedláčka je reálné začít stavět nádraží v centru až v roce 2028. Zároveň se bude stavět de facto na zelené louce, protože přes dolní nádraží jezdí jen nákladní vlaky. Levnější, jak tvrdí KAMB, být může, ale také nemusí, jak potvrdila studie proveditelnosti. Podle vybrané podvarianty bude stát stavba odsunutého nádraží 42 až 45 miliard, nádraží v centru by stálo 42 až 56 miliard bez započítání nákladů na vysokorychlostní tratě.

"Jestli chceme, aby se Brno rozvíjelo a nestagnovalo, musíme postavit nové nádraží u Svratky. Současné nádraží nestačí ani pro vlaky, ani pro cestující a jeho plocha není nafukovací," řekl Sedláček.

Zmínil také, že pokud se nádraží odsune, uvolní se v sousedství historického centra 38 hektarů pozemků. "Zmizí bariéra, která brzdila rozvoj jižní části města. Vyroste tu moderní atraktivní městská čtvrť, kde budou byty, pracovní příležitosti či parky," uvedl Sedláček.

Nevýhodou odsunutého nádraží je riziko, že se nestihne postavit městská infrastruktura, tedy přivedení MHD k novému nádraží. Ta bude zároveň dražší na vybudování i provozní náklady. K odsunutému nádraží bude také podle studie jezdit méně tramvajových linek a bude potřeba více přestupů, cesta se mírně prodlouží.

Sedláček chce v následujících týdnech uspořádat osm debat v různých částech Brna. "Myslím si, že Brno má nyní historickou šanci konečně nové nádraží postavit, protože v posledních 100 letech do definitivního rozhodnutí a stavby vždy něco nepříznivě zasáhlo. A také si myslím, že lidé byli v minulosti proti přesunu nádraží, protože neměli dostatek informací. To bychom rádi změnili a věcně představili možnosti, jaké Brno má," řekl Sedláček.
0 komentářů
přidat komentář

Související články

2 16.02.2018 | Otevřený dopis řediteli Kanceláře architekta města Brna
0 16.02.2018 | Vedení Brna bude mít výsledky průzkumu o přesunu nádraží
2 08.02.2018 | KAM nádraží - Řeka nebo Petrov?
3 31.01.2018 | Debaty o poloze nádraží v Brně oživily otázku Nové městské třídy
0 15.01.2018 | Jihomoravští zastupitelé podpořili odsun nádraží v Brně k řece
1 15.01.2018 | Primátor Brna Vokřál podpořil stavbu nádraží v odsunuté poloze
0 12.01.2018 | Zastánci nádraží v centru Brna kritizují kraj
4 10.01.2018 | Čtyři expertní posudky doporučují Brnu nechat nádraží v centru
0 07.01.2018 | Vedení Brna si k nádraží nechá udělat průzkum veřejného mínění
0 01.12.2017 | Zelení vyzývají starosty z jihu Moravy k diskusi o nádraží v Brně
4 01.11.2017 | Tramvaje k odsunutému nádraží v Brně by jely déle než do centra
0 30.10.2017 | Studie připouští možnost stavby nádraží v Brně na dvou místech
0 25.10.2017 | SŽDC zveřejní výsledky studie na rekonstrukci brněnského uzlu
1 05.10.2017 | Studie modernizace železničního uzlu v Brně bude hotová v úterý
2 03.05.2017 | Studie na rekonstrukci železničního uzlu v Brně bude až na podzim
0 27.06.2016 | Studie proveditelnosti modernizace nádraží bude až příští rok
1 10.05.2016 | Soutěž o Budoucnost centra Brna vyhráli UNIT architekti
1 02.10.2013 | Model brněnského nádraží u řeky lidé najdou u Staré radnice
0 05.03.2012 | Brno má první oficiální dokument, kde připouští nádraží v centru