Pořadatel
Galerie VI PER

Místo konání
Vítkova 2, Praha 8

Začátek
út 13.11.2018 19:00

Přednášky



Vložil


zpět na článek
Přestože je montáž považována za jeden z klíčových konstrukčních principů moderní doby, její důležitost pro dějiny moderního uvažování o městech a jejich architektuře nebyla nikdy dosud odpovídajícím způsobem prozkoumána. Martino Stierli se ve své přednášce pokusí nastínit dějiny montáže v urbánních a architektonických kontextech pozdního 19. století, její využití avantgardními hnutími počátku 20. století a její výsledné přivlastnění postmodernou. Stierli zkoumáním fotomontáže, teorie filmu Sergeje Eisensteina, prostorových experimentů Miese van der Roheho či využití literární montáže v manifestu „Třeštící New York“ (1978, česky 2007) Rema Koolhaase ukazuje, jak je princip montáže stěžejní pro moderní dobývání prostoru a pro tvorbu a ztělesňování měst současnosti. Podíváme se společně na architekturu, fotografii, film, literaturu i vizuální kulturu a na ukázky z děl umělců a architektů, jako jsou Mies, Koolhaas, Hannah Höch, Paul Citroen, George Grosz, El Lisickij a Le Corbusier.

Martino Stierli od roku 2015 zastává funkci hlavního kurátora sbírky architektury a designu v Muzeu moderního umění (MoMA) v New Yorku. Dohlíží zde na pestrý program výstav a instalací a na nákup nových uměleckých děl sekce Architektury a designu. V současnosti zde můžete vidět jeho výstavu „Toward a Concrete Utopia: Architecture in Yugoslavia, 1948-1980“, na níž pracoval jako kurátor spolu s Vladimirem Kulićem. V roce 2016 zde uspořádal spolu s Ann Temkin výstavu „From the Collection: 1960-1969“. Stierli je autorem knih „Las Vegas in the Rearview Mirror: The City in Theory, Photography, and Film“ (Getty Research Institute, 2013), „Montage and the Metropolis: Architecture, Modernity and the Representation of Space“ (Yale University Press, 2018) a spolueditorem knih „Participation in Art and Architecture“ (I. B. Tauris, 2016) a „Before Publication: Montage in Art, Architecture, and Book Design“ (Park Books, 2017). Organizoval a spolupodílel se na organizaci několika výstav, a to včetně mezinárodní putovní výstavy „Las Vegas Studio: Images from the Archives of Robert Venturi and Denise Scott Brown“ či „The Architecture of Hedonism: Three Villas in the Island of Capri“, která byla součástí 14. architektonického bienále v Benátkách 2014. Stierli získal titul PhD na ETH v Curychu. Předtím, než začal pracovat v MoMA, působil jako profesor švýcarské národní vědecké nadace (SNSF) na Institutu dějin umění curyšské univerzity. V roce 2012 absolvoval stipendijní stáž na Getty Research Institute v Los Angeles.
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.