Pořadatel
Galerie VI PER

Místo konání
Vítkova 2, Praha 8

Začátek
čt 18.4.2019 18:00

Diskuse



Vložil


zpět na článek
Myšlenka kolektivních domů se objevila už koncem 19. století. Šlo o bydlení pro zámožné, kteří si nechtěli držet služebnictvo. Ve dvacátých letech minulého století pak přichází z okruhu avantgardních architektů myšlenka, že by racionálně řešené domy pro stovky obyvatel mohly vyřešit dobovou bytovou nouzi. V kolektivních domech měl jednotlivec či rodina vyhrazen malý soukromý prostor doplněný společnými zařízeními, jako byly jídelny, prádelny, dětské jesle a školky, klubovny a sportovní zařízení. U nás se po druhé světové válce realizovaly dva tyto experimentální domy, a to ve Zlíně a v Litvínově.

Diskuse představí aktualizaci představy kolektivního bydlení a jeho výhody, mezi které patří kromě ekonomické úspory také sebezkušenost v blízkém nerodinném soužití, vzájemná podpora členů komunity, zmenšení ekologické stopy i sociální emancipace. Akce se koná v souvislosti s vydáním knihy Bydlet spolu: Kolektivní domy v českých zemích a Evropě ve 20. století (ed. Hubert Guzik, Praha: Arbor Vitae 2017), která představuje fenomén kolektivních domů v historické perspektivě.

Hosté:
Jan Blažek je ekonom a sociální geograf, působící na Katedře environmentálních studií Masarykovy univerzity v Brně. Ve svém disertačním výzkumu se věnuje rezidenčním sociálně-ekologickým komunitním projektům. Zkoumá především modely ekonomického uspořádání kolektivního bydlení a věnuje se také alternativnímu financování výstavby a propojení environmentální, ekonomické a sociální udržitelnosti těchto struktur. Osobně navštívil a do svého výzkumu zahrnul více než čtyřicet projektů v šesti evropských zemích. V průběhu výzkumu spolupracoval např. s UAB Barcelona nebo University of Sheffield. Kromě komunitní ekonomiky se věnuje také konceptu commons, alternativním měnám a udržitelnému podnikání.

Karolína Vránková je novinářka. Od roku 2007 působí jako redaktorka v týdeníku Respekt. Píše i pro další tištěná média a na Radiu 1 vysílá spolu s Adamem Štěchem pořad Degustace designu. Zabývá se architekturou, designem, životním stylem. Badatelsky zpracovává téma sdíleného bydlení, zejména ze sociologického hlediska. Vystudovala mediální vědu na Univerzitě Karlově, absolvovala pracovní a studijní pobyty v Amsterdamu, Newcastlu a Berlíně.

Lenka Kužvartová je historička architektury a doktorandka na Ústavu pro dějiny umění na Univerzitě Karlově v Praze. Dlouhodobě se zabývá kolektivním bydlením a společensky angažovanou rolí architekta. Autorsky se spolupodílela na výstavním projektu Bydlet spolu: České kolektivní domy, v jehož rámci proběhly v letech 2017–2018 výstavy v Muzeu umění v Olomouci, Oblastní galerii v Liberci a v Alšově jihočeské galerii – Galerie Mariánská v Českých Budějovicích. Pro tento projekt a návaznou publikaci Bydlet spolu: Kolektivní domy v českých zemích a Evropě ve 20. století prováděla výzkum tzv. domů hotelového typu. V rámci své disertační práce zkoumá činnost brazilských a portugalských radikálních architektů.

Barbora Vacková je socioložka a pedagožka působící na Katedře mediálních studií a žurnalistiky Fakulty sociálních studií a na Katedře občanské výchovy Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Zabývá se především urbánní sociologií a sociologií bydlení. Je autorkou či spoluautorkou řady odborných článků a několika knih, mj. Baťovský domek: Mizející prvky zlínské architektury (2017), Sami doma: Bydlení, práce a vztahy lidí žijících v jednočlenných domácnostech (2014), Třetí město (2011) a Prostor, moc a utopie: Ideální město a jeho společnost (2010).

Diskusi spolupořádá Fakulta architektury ČVUT v Praze.
0 komentářů
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.