Brno - Pokud se zároveň s odsunem brněnského nádraží bude stavět v centru Brna městská rychlodráha, projekt to nezpozdí. Ukázala to právní analýza, kterou si nechali zpracovat zelení. Novinářům ji dnes představil primátorův náměstek Martin Ander (Strana zelených). Případné zpoždění je důležité kvůli evropským penězům. Vysoké dotace mají do ČR z EU přicházet do roku 2013. Přestavba brněnské železnice je od 90. let navržena tak, že současné nádraží se posune o necelý kilometr na jih. Projekt tak zahájila minulá vedení Brna v čele s občanskými demokraty. Zelení a početná skupina odpůrců však nesouhlasili. I v referendu dali Brňané najevo, že nádraží by si přáli raději v centru. Přepracování projektu by však nejspíš znemožnilo získání evropských dotací, proto vznikl projekt rychlodráhy. Počítá sice s odsunem nádraží, nové nádraží by však se starým propojila nová dvoukolejná trať. Cestující v regionálních vlacích by tak vystupovali jako dnes v centru města. Podle městské radní Jany Drápalové (SZ) to bude výhodné pro 85 procent z desetitisíců cestujících, kteří denně dojíždějí vlakem do Brna. Projekt rychlodráhy přináší administrativní komplikace: bude třeba znova posoudit vliv stavby na životní prostředí a také změnit území rozhodnutí. "Proces, pokud bude včas zahájen, by neměl trvat déle než jeden rok," řekl Ander. Projekt pro stavební povolení má přitom firma, která na něm pracuje, vypracovat do 15. ledna 2010, uvedl náměstek. Rychlodráha má od starého k novému nádraží vést novým městským bulvárem. Povede v úrovni nad terénem. Lidé by tak z vlaku na zastávce, která má uprostřed bulváru být, mohli vystupovat do prvního patra budov na obou stranách ulice, řekl náměstek. Další zastávka má být ve stávajícím nádraží, další poblíž ulice Radlas. Technické aspekty rychlodráhy nyní zkoumá Správa železniční dopravní cesty jako investor stavby. Náměstek ministra dopravy Vojtěch Kocourek už dřív řekl, že rychlodráha by projekt přestavby brněnského uzlu zkvalitnila a zavedla do ČR zcela nový typ lehké kolejové dopravy. Do centra Brna by tak zajížděly jen regionální spoje, cestující rychlovlaků typu Pendolino nebo EuroCity by vystupovali na novém nádraží dále od centra. Brno a Jihomoravský kraj mohou být podle Kocourka vzorem pro ostatní kraje v systému organizace veřejné regionální dopravy, která se opírá právě o železniční síť. Podle hejtmana Stanislava Juránka využívá kraj železnici vůbec nejvíce ze všech regionů v zemi. Přestavba brněnské železnice má stát asi 20 miliard korun. Termín zahájení stavby není znám. V minulosti se několikrát odsouval.