Pardubice - V Česku vznikne v nejbližší době asociace na ochranu památek. Zastřeší občanská sdružení a spolky, kterým pomůže se záchranou historicky zajímavých objektů. Asociaci zakládají dokumentarista a režisér Petr Ries, restaurátor a hudebník Petr Šefl a lidé kolem občanského sdružení Nádraží nedáme!, kterým se podařilo zachránit nádražní budovu v Ústí nad Orlicí. ČTK to dnes řekl Martin Kadrman ze sdružení. "Občanská sdružení viděla, že nám se to podařilo a začala nás žádat o radu a pomoc. Bude dobré, když svoje zkušenosti společně s historiky a restaurátory budu schopen předávat i ostatním sdružením," uvedl Kadrman. Zakládající člen Petr Šefl by byl rád, kdyby asociace přispěla k lepší informovanosti o problematice památkové péče, protože "dodnes je památka mnohdy společností vnímána jako přítěž," uvedl. Asociace sdružení pro ochranu a rozvoj kulturního dědictví ČR (ASORKD) se bude zabývat například lázněmi Kyselka na Karlovarsku, o jejichž záchranu se pokouší Petr Ries. Několika budovám, které jsou součástí bývalých lázní, hrozí demolice. "Asociace bude nápomocna těm naprosto drobným snahám lidí v regionech, kteří mnohdy končí před branami úřadů a neví, jak dál. Ten zrod vzniká ze zdola, nikoliv ze shora, což je důkaz apolitičnosti. A doufám, že to tak zůstane," uvedl Ries. Sám Kadrman podotýká, že jeho sdružení čeká ještě hodně práce. Demolici budovy z druhé poloviny 19. století se sice podařilo odvrátit, ale zatím se nenašel nikdo, kdo by ji opravil. České dráhy se ji snaží prodat, Správa železniční dopravní cesty neakceptuje cenu. Organizace v místě narovná a zmodernizuje trať, stavět či opravovat výpravní budovu není její povinnost, řekl ČTK technický náměstek SŽDC Pavel Mathé. "My nejsme dopravci, ani správci, o její funkci budou rozhodovat České dráhy. My respektujeme rozhodnutí a požadavky, že budova má pro někoho hodnotu. My tu budovu nepotřebujeme, pro provozní zázemí je nevhodná," uvedl Mathé. Stejně mluví České dráhy. Už před časem mluvčí Petr Šťáhlavský ČTK řekl, že pro dopravce stará stavba není pro výpravní budovu vhodná, a proto se ji dráhy snaží prodat.