Brno - V Brně by příští rok po několika letech příprav měla začít rekonstrukce jednoho ze čtyř hlavních náměstí - Zelného trhu. Brněnští radní dnes schválili poslední úpravy v projektu. Chtějí v něm víc parkovacích míst a odpočinkovou zónu před Moravským zemským muzeem. Vysoký počet zaparkovaných aut Brňané v průzkumu před čtyřmi lety kritizovali jako hlavní věc, která jim na Zelném trhu vadí. Podle primátorova náměstka Roberta Kotziana (ODS) se však situace v tomto směru po opravě oproti dnešku zlepší. Dnes to řekl novinářům. Legálně je dnes na Zelném trhu vyznačených 34 parkovacích míst. Podle magistrátního tajemníka Pavla Loutockého tam však většinou stojí víc aut. Nově má být parkovacích stání na náměstí 39. Nedostatek míst pro parkování měly původně pomoci řešit podzemní garáže, které chtěl na rynku stavět soukromý investor. Myšlenku nakonec neprosadil. Vzbudila vlnu nevole; odpůrci se báli poškození barokní kašny Parnas, cenného historického sklepení, ze kterého Brno nyní buduje jednu z předních turistických atrakcí, i poškození vzhledu náměstí. Další aktuální změna v projektu schválená radou se týká interaktivních hracích prvků. Na náměstí nebudou, podle Kotziana tam však místo nich stavbaři umístí zdroj pitné vody. "Umožní lidem si ihned na náměstí koupené ovoce umýt a osvěžit se jím," řekl náměstek. Vodní zdroj má být právě v části náměstí před Moravským zemským muzeem. Na Zelném trhu se 700 let prodává ovoce. Obnova náměstí má na této tradici stavět. Stánky se však mají jinak uspořádat, aby nepřekážely lidem, kteří prostranstvím chtějí jen projít nebo sem přišli za památkami. Stánky má tvořit skládací hliníková konstrukce opláštěná tropickým dřevem, doprostřed bude možné umístit čtvercový slunečník. Konstrukci navrhli architekti tak, aby ji bylo možné snadno rozebrat a stánky odvézt. Radnice proměnu Zelného trhu plánuje dlouho, v roce 2007 si nechala za tím účelem zpracovat i průzkum, jak lidé náměstí vnímají. Většina chválila jeho kašnu, trhy, "hemžení" a typický ruch, který rynku dodává specifickou atmosféru. Při otázce, co lidem na trhu nejvíc vadí, ukázali tři ze čtyř respondentů právě na zaparkovaná auta.