Proti sose nic nemam kdyby byla nekde v parku nebo jine casti mesta ale pred historickou budovou?? A bude tam asi velka cedule aby clovek vedel koho to ma,, ztvarnit,, a jeste na te ceduli mohou napsat rozdeleni penez z magistratu komu mala domu atd ... no treba se obyvatele z centra kterych je cim dal vic diky konselum o tyto sochy ,,postaraji,, sberny uz jim zrizuji co nejbliz....
jako políček radním města Českých Budějovic, kde "Na Sadech" právě odhalili a zneuctili Přemysla Otakara II. Pátého českého krále, železného a zlatého! Správně spíše stříbrného z Hor Kutných. Nicméně přebotatého. Krále, jež nechali tesat pouze ze žuly, jako pěšáka v kroužkové zbroji! Nestydatost, nerespektování historie a dějin. Krále, který zásadně přijížděl na koni, v plátovém brnění, obklopen rytíři.
A tak chválím pana Rónu. Na muže velkých činů je třeba koukat pokorně, pěkně vzhůru. Není honosnější sochy, než jezdecké.
Proč by socha nemohla stát před historickou budovou, když alegoricky zobrazuje historickou osobnost? Navíc nutí diváka zvednout hlavu a vidět krásnou barokní věž kostela Sv. Tomáše. Váš příspěvek je plný jízlivosti. Možná malá domů, ale socha JE a to je podstatné. A podle mne je krásná, v parku by jí bylo škoda, je tam moc psů.
Neuvěřitelné jak polovina lidí co komentuje sochu od Róny nikdy od něj neviděla jinou sochu, přitom jeho dílo je obdivuhodné. Doporučuji před tím než něco haním se poučit a dovzdělat se !
Jakkoli může někomu ta socha přijít problematická, zejména ohledně proporcí koně, je to opravdu povedená forma nadsázky. O Jošta zde totiž primárně nejde. Ono je to stejně prašť jak uhoď, protože o Joštovi se stejně celé generace dětí u nás neučily, proč taky zdůrazňovat, že Morava měla ve 14. století vlastní panovníky, jakkoli to bylo z pohledu celých českých a moravských dějin spíše epizoda. Nakonec celé generace vyrůstaly na dějepise uvízlém na Palackého výkladu, což samo o sobě je už problematické a je to znát na absolutní neznalosti českých dějin, ne v datech ale v pochopení kontextů,, které prostě byly jiné z podstaty toho, že po celý středověk a raný novověk žádný politický český národ neexistoval. Z toho vznikla spousta patálií ve výkladu, protože my to dnes hodnotíme pouze z pozice dnešní situace, nějaké cesty ke vzniku moderního politického národa. Ten je tu ovšem necelých 150 let. Navíc tu díky bohemocentrickému pojímání českých dějin chybí ta moravská kapitola, přičemž dějiny Moravy se zvrhly v regionální vlastivědu. V tom je jedna z příčin, projevujících se třebas v nepochopení moravských snah po listopadu 89, po obnově zemské samosprávy, kterým opravdu nešlo o nějaký separatismus. To, jak na to reagovala pražská media a bohužel (což mě obzvláště zklamalo), také značná část české kulturní i intelektuální fronty, u které by člověk čekal jistý rozhled a rozlišovací schopnost, krásně ukázalo, že i česká společnost se definuje nikoli občansky, ale jazykově etnicky a vymezuje se tak, přičemž zemskou identitu stále mnohými obyvateli Moravy prožívanou, považuje za separatismus či protičeský postoj. V tomto kontextu pak myšlenka vytvořit pomník Joštovi, vyvolávající jízlivé reakce, např. ty o zamindrákovaném Brně či moravském nacionalismu, vlastně ani nepřekvapily. Je tedy jen dobře, že Jošt nebyl pojat v myslbekovském realistickém duchu. To by byl výraz anachronismu ve výtvarném projevu, který člověk vnímá třeba u ztvárnění "krále Slováků", knížete Rastislava na bratislavském hradě.
Byli jsme včera v Brně a Jošt na koni mě okouzlil ! Neřeším proporce koně ani proporce náměstí nebo místo, kde stojí. Prostě v Brně je hezky a ta socha je super
...Na mě to dělá dojem, jako by se zvrhla recese v etablovaný estetický názor a výtvarný styl. Takový, který bych snad pracovně nazval "bezkonfliktním švejkismem".
Představitelé švejkismu nahlédnuvší, že "to nemůže být jako od Myslbeka", udělají věc jako od Hlinomaze. Jenomže to, co funguje v případě komorního malířského formátu u výstředního samouka coby zábavné rebelství a osvěživá jedinečnost, to v měřítku veřejné plastiky působí jako docela obyčejný útěk od problému: když neumíme vysochat lidskou figuru, tak tam postavíme alespoň figurku - ono to bude takové zábavné. Jako že... nadsázka, uvolněnost,... víte?
A tak má tedy Brno po "Exekutorovi odnášejícím pračku" ve veřejném prostoru dalšího zástupce stylu švejkismus - "Igráček na chůdách".
...jak se mě tohle dílo rázem vyložilo.
Kůň s takto dlouhýma a silnýma nohama může rovnou přeskočit doslova celou Velkou Pardubickou, a ne jen těch několik překážek jednotlivě. Sen mnohých to nejen architektů...No a ten jezdec?
Představme si modelově situaci zde na AW, že třeba pan Kůň uveřejní příspěvek pod přezdívkou Jezdec....
Ona to totiž žádná figura ani zřejmě nemá být. Jen takový kůň koně...Zkrátka- čemu sloužíš, tím se stáváš....
V tomto smyslu je Ronova socha vskutku výstižně současná....
socha je dobrá, jen mám v souvislosti s Joštem smíšené pocity...
socha za to nemůže - jen lidsky vzato...neměl jsem si o tom pánovi nic číst...dobře mi tak...
straší mne to vypalování vesnic..vím, někdo řekne-patřilo to ve středověku k válečnickému řemeslu--
vyvraždit nevinné vesničany. aby nepřítel následně nenašel zázemí-jen spálenou zem...
omlouvám se, že to takto tady píšu, ale nemohu se přes to přenést....
Takový Karel IV. byl přece jen větší charakter....
Je tu 21. století, je na čase začít nabourávat vzorce racion, materialictického myšlení 19. století - proto můj příspěvek........
Ale socha je tak významově nosná, že za ní mohu vidět i pietní připomínku těch obětí....
vždyť svébytné umělecké dílo si přitahuje souvislosti samo -tedy v jistém smyslu -podle naladění pozorovatele.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
A tak chválím pana Rónu. Na muže velkých činů je třeba koukat pokorně, pěkně vzhůru. Není honosnější sochy, než jezdecké.
Představitelé švejkismu nahlédnuvší, že "to nemůže být jako od Myslbeka", udělají věc jako od Hlinomaze. Jenomže to, co funguje v případě komorního malířského formátu u výstředního samouka coby zábavné rebelství a osvěživá jedinečnost, to v měřítku veřejné plastiky působí jako docela obyčejný útěk od problému: když neumíme vysochat lidskou figuru, tak tam postavíme alespoň figurku - ono to bude takové zábavné. Jako že... nadsázka, uvolněnost,... víte?
A tak má tedy Brno po "Exekutorovi odnášejícím pračku" ve veřejném prostoru dalšího zástupce stylu švejkismus - "Igráček na chůdách".
Kůň s takto dlouhýma a silnýma nohama může rovnou přeskočit doslova celou Velkou Pardubickou, a ne jen těch několik překážek jednotlivě. Sen mnohých to nejen architektů...No a ten jezdec?
Představme si modelově situaci zde na AW, že třeba pan Kůň uveřejní příspěvek pod přezdívkou Jezdec....
Ona to totiž žádná figura ani zřejmě nemá být. Jen takový kůň koně...Zkrátka- čemu sloužíš, tím se stáváš....
V tomto smyslu je Ronova socha vskutku výstižně současná....
socha za to nemůže - jen lidsky vzato...neměl jsem si o tom pánovi nic číst...dobře mi tak...
straší mne to vypalování vesnic..vím, někdo řekne-patřilo to ve středověku k válečnickému řemeslu--
vyvraždit nevinné vesničany. aby nepřítel následně nenašel zázemí-jen spálenou zem...
omlouvám se, že to takto tady píšu, ale nemohu se přes to přenést....
Takový Karel IV. byl přece jen větší charakter....
Je tu 21. století, je na čase začít nabourávat vzorce racion, materialictického myšlení 19. století - proto můj příspěvek........
Ale socha je tak významově nosná, že za ní mohu vidět i pietní připomínku těch obětí....
vždyť svébytné umělecké dílo si přitahuje souvislosti samo -tedy v jistém smyslu -podle naladění pozorovatele.