a postavit co, pani, nebo snad slecno Evo? Moderni obchodni budovu? Kvalita se pozna za par let, az dnes nablyskane budovy zestarnou a chytnou sed. A verte, nebudou umet starnout jako Kotva, Jested, Maj...
Co se tyce umisteni Jihlavskeho Prioru, nemohu jinak nez s vami nesouhlasit Opavskou Slezanku neznam
H.
Co postavit? To je přeci jasné. Věrné repliky tradičních měšťanských domů, dodržovat uliční frontu a tradiční náměstí. V Praze obnovit a restaurovat budovu tuším Burzy, kterou ten komunistický barbar Prágr zničil.
... a jeste zbourame nektere vylozene osklive funkcionalisticke stavby jako tugendhat /hranata pavec/, babu, a minimalne vsechny zakovy vilky - jednoznacne souhlasim /jeste ze v pripade obchodniho jestedu mel tehdejsi minister kultury vice rozumu nez krajsti pamatkari, statni pamatkari, hlavni konzervator, poradni sbor ministra kultury, svacha i jini vyznamni kritici, zahranicni teoretici zabyvajici se sedesatymi lety a proste to prikazal zbourat. Diky bohu ze i projektant uzasne ciste funkcni krabice, ktera tam vyroste mel tolik rozumu a aktivne se zasadil za to aby se neco tak sloziteho a komplikovaneho na pochopeni zbouralo.
Jistě...proč nezbouratrovnou všechno? Třeba Ještěd...dyť jeohranej a chátrá, kdyby tam byl radši aquapark.... nebo třeba Hradčany.... TAM BY MOH BEJT OBCHOĎÁÁÁK COOO? Myslimže byste si měli vážení kritici uvědomit, že tu nejde o osobní názor líbí/nelíbí, ale o historickou hodnotu jedinečné budovy...... ale kdyžto nový tesco je tak úžasný že? kd yb odolal....ta pixla na Šalďáku jakbysmet... já byh ještě něco napsal,ale jsem vázán mlčenlivostí....
...je přinejmenším pozoruhodné, že samotný autror se k tomu tématu vyjádřil dosti zdrženlivě:
"...Sám spoluautor projektu Miroslav Masák před dvěma lety řekl, že stavba odpovídá době, ve které vznikla, a kdyby obchodní dům projektoval dnes, vypadal by jinak..."
ach jo právě např. OD Ještěd byla stavba korespondující stím co se ve světě stavělo EVO to nebyl soc. realismus ale struktualismus a co vysílač Ještěd taky zbourat a já bych to boural všechno třeba taky ten slepenec Pražskej hrad ten taky neodpovídá modernímu vládnutí jako OD Ještěd nakupování jak řeklo Tesco a co se týká Jihlavy tak to je opravdu humus že to snad dokázal jen ten bolševííík a proto je škoda bourat stavby které jako jedny z mála jsou opravdu kvalitní z té doby
"...Sám spoluautor projektu Miroslav Masák před dvěma lety řekl, že stavba odpovídá době, ve které vznikla, a kdyby obchodní dům projektoval dnes, vypadal by jinak..." není věta přímá, z úst Miroslava Masáka.
Přesto, ospravedlňování zbourání OD Jestěd, stavby která mne mimochodem nikdy příliš nevzala, v tom nevidím. Všichni bychom (doufám) po třiceti letech dělali něco asi jinak, než předtím. Jedině, že bychom za tu dobu vůbec duševně nepovyrostli.
Bohužel, v těchto věcech životem poučen, se neodvažuji očekávat, že nový OD bude architektonicky lepší toho starého. Kéž bych byl usvědčen v tomto alespoň jednou, z mylného názoru.
Je mi smutno. Nejsem odborník na architekturu a obhodní dům Ještěd jsem poprvé na vlastní oči viděl až asi před 14-ti dny. A nadchl mne ! Ta stavba je (vlastně teď už byla) unikátní. Hlavně tvarově, ale i co se týče třeba obkladů fasády a tvarů oken. Je to krásný dům a nesouhlasím s názorem, že už prostě v dnešní době nevyhovoval. Ano, jistě, interiéry by potřebovaly rozsahlou modernizaci a přestavbu, to je bez debat. Ale exteriér byl dokonalý a velice nadčasový. Tesco udělalo velkou chybu. Zbavilo se stavby, která mohla být jeho výstavním obchodním domem v ČR. Vždyť když se řekne Tesco,každý si představí hnusnou červeno-modro-bílou krabici v poli za městem. OD Ještěd v porovnámí s ostatními obchody Tesco působí jako z říše snů. Můj smutek je to větší, když vím, co Ještěd nahradí. Obchodní centrum Forum se mu architektonicky vyrovnat nemůže a samotný koncept nových obchodních domů MY je špatný a prodělečný. My Liberec staré Tesco nenahradil. Pravidelní zákaznící bývaleho libereckého obchodního domu Ješted mi jistě dají za pravdu...
Čím to pane profesore, že Vaše prohlašení beru coby vysloveno "with tongue in the cheek"? Jak mi léta přibývají, tak se osobně stále více kloním spíše k pravému opaku.
Leč "všelidové" rozpravě o architektuře se nikdy nebráním, neboť lide nemusí nejprve mistrně ovládat obor který natolik ovlivňuje a přetváří jejich každodenní prostředí, aby se k němu směli vyjàdřit.
Pane Baume. Architektura je snad tvořena také hlavně pro veřejnost. Každý se k ní může vyjadřovat zda se mu líbí či nelíbí, zda je hezká či hnusná, zda na ono místo patří nebo nepatří.
Vázeny pane, asi víte, ze mám k Jestedu (tak se tenkrát obchodní stredisko jmenovalo) jisty osobní vztah. Je pro mne (bohuzel uz vlastne byl) dokumentem tezké a vzrusující doby, ve které nekolik odváznych lidí odmítlo jít cestou nejmensího odporu, cestou lavírování ve spatné spolecnosti, konformní cestou poklonkování falesnym autoritám. Tech, kterí zvolili pohodlnny opak, jak jiste vfíte, byla vskutku "vselidová" vetsina. Dívat se na tuto stavbu pohledem "hezké/osklivé" je trestuhodnou zkratkou a pohledem "bolsevické/nebolsevické" dojemnou prostotou. Takze mozná je v mé cynické vete víc rezignace nez "cheek". Není to poprvé, co se dozívám (i to je bolestnym privilegiem pribyvajících let), ze stavby v té samé chvíli, kdy se jim dostává uznání na stránkách architektonickych encyklopedií, padají za obet demolicním cetám.
Vás M.B.
Myslím, že veřejnost, jejíž povědomí o architektuře a kultuře vůbec končí pořadem Receptář apod., by se raději k architektuře vyjadřovat neměla. Už vůbec ne pak k tomu, zda na ono místo něco patří, či nikoliv.
je asi udelem budov uz z podstaty, ze nemozno je premistit do muzea a opatrit pribehem, co za nimi stoji, na tabuli nekde vedle. jako treba u automobilu nebo letadel.. nemozno je schovat na "lepsi" casy do archivu, kdyz prijde nejaky vykyv nebo naval vkusu, penez nebo blbosti.. nemozno naucit vsechny lidi vnimat onen pribeh nebo nadradit ho jinym aspektum
nejsmutnejsi mi prijde, ze jedine realizovane reseni "zaktualneni" prave takovychto staveb je demolice.. ze se nerozviji, nedoplnuje, nemeni, nezachovava, ze se vzdycky zacina jen klavesou delete.. a ze to co tam pak vyroste nedela tuhle demolici rozhodne nijak moc opodstatnenou
ad martin franek - verejnost je tupa tak, jak tupi jsou architekti (jako treba ty) pri jeji osvete..
Milý pane Baume. Již Váma zmínĕná cena dokladu vzpoury vůči dobĕ svého vzniku by sama mĕla stačit k splnĕní důvodů památkové ochrany místa.
Leč, jako se dnes mnohem rychleji staví, tak se i mnohem rychleji bourá. Nevím, zdali ještĕ v 19. století nĕkterý architekt žil dostatečnĕ dlouho, aby zažil bourání svého díla. Ale již takový FLW (1867-1959) narozený po jeho polovinĕ se toho dožil a hned na snad (alespon podle mne) jedné z nejdůležitĕjších svých prací (Larkin Building 1905-1950).
Mimo zrychlení techniky je toho príčinou i změna důvodů stavění. Za dob Boha-vládce (pyramidy) či Boha na nebi (katedrály) hodnota tak postaveného nebyla vyčíslena v mincích. Když důvodem stavby jsou dnes většinou peníze, tak budova samozřejmně velmi rychle nejen technologicky (communications) ale i "morálně" (zpravidla hned jak je zpět zaplacena) stárne i kdyby byla staticky i esteticky stále vyhovující. Proto se mrakodrapy dnes běžně "kuchají" již za dvacet let, pokud nejsou zcela sneseny dolu a nahrazeny "lepším" (rozumněno především větším).
Zde pak třeba i vidím nevyřešenou otázku památkové péče moderní architektury. Za takovýchto podmínek mnoho cenných architektur se nikdy nedožije toho "patřičného" věku, očekávaného od "památky".
Proto (vraceje se k námětu) nebudu překvapen, když do dvaceti let i ten jiný zde zmiňovaný OD (Selfridges) bude zcela přestavěn, neli zbourán. Otrlost (cynismus) je dnes snad již nezbytným brněním každého architekta.
Váš CL
Již začátkem tohoto měsíce, k jejím narozeninám, zde byl tlumočen názor paní Evy Jiřičné, že:
"už v Egyptě se některým lidem nelíbily pyramidy"
To samozřejmě ale asi nikdo neví, ani paní architektka, neboť tehdy bylo pravidlem "držet hubu a krok" a jen Bůh-vládce rozhodoval.
Teď tomu ani u nás, již téměř dvacet let, tak není. Většina staveb je na veřejnosti a hlavně ty nejvetší jsou i jí zpravidla placeny. Takže jedno jak se Vám zdá "veřejnost" zaostalá, slovo si vezme, ať se nám to líbí, nebo ne.
Pouze vyvolení a pomazaní jako Martin Franěk a Mirko Baum by měli té pomýlené veřejnosti určovat je krásné a co není.
Oba by mohli dělat architektonický autorizovaný "předvoj" naší společnosti spěchající vstříc zářným minimalistický, bruselským a jiným zítřkům.
Pánové, nechme toho. Asi to tak je. Kazdy, kdo má díru do zadku, má právo na názor. Uvidíme, kam se s touto verzí demokracie dostaneme. Srdecne Vás vsechny zdraví Vás pomazany (a obcas i namazany) M. B.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Co se tyce umisteni Jihlavskeho Prioru, nemohu jinak nez s vami nesouhlasit Opavskou Slezanku neznam
H.
"...Sám spoluautor projektu Miroslav Masák před dvěma lety řekl, že stavba odpovídá době, ve které vznikla, a kdyby obchodní dům projektoval dnes, vypadal by jinak..."
http://www.ct24.cz/regionalni/49424-v-centru-liberce-zacalo- bourani-obchodniho-domu-jested/
Přesto, ospravedlňování zbourání OD Jestěd, stavby která mne mimochodem nikdy příliš nevzala, v tom nevidím. Všichni bychom (doufám) po třiceti letech dělali něco asi jinak, než předtím. Jedině, že bychom za tu dobu vůbec duševně nepovyrostli.
Bohužel, v těchto věcech životem poučen, se neodvažuji očekávat, že nový OD bude architektonicky lepší toho starého. Kéž bych byl usvědčen v tomto alespoň jednou, z mylného názoru.
Leč "všelidové" rozpravě o architektuře se nikdy nebráním, neboť lide nemusí nejprve mistrně ovládat obor který natolik ovlivňuje a přetváří jejich každodenní prostředí, aby se k němu směli vyjàdřit.
Vás M.B.
nejsmutnejsi mi prijde, ze jedine realizovane reseni "zaktualneni" prave takovychto staveb je demolice.. ze se nerozviji, nedoplnuje, nemeni, nezachovava, ze se vzdycky zacina jen klavesou delete.. a ze to co tam pak vyroste nedela tuhle demolici rozhodne nijak moc opodstatnenou
ad martin franek - verejnost je tupa tak, jak tupi jsou architekti (jako treba ty) pri jeji osvete..
Leč, jako se dnes mnohem rychleji staví, tak se i mnohem rychleji bourá. Nevím, zdali ještĕ v 19. století nĕkterý architekt žil dostatečnĕ dlouho, aby zažil bourání svého díla. Ale již takový FLW (1867-1959) narozený po jeho polovinĕ se toho dožil a hned na snad (alespon podle mne) jedné z nejdůležitĕjších svých prací (Larkin Building 1905-1950).
Mimo zrychlení techniky je toho príčinou i změna důvodů stavění. Za dob Boha-vládce (pyramidy) či Boha na nebi (katedrály) hodnota tak postaveného nebyla vyčíslena v mincích. Když důvodem stavby jsou dnes většinou peníze, tak budova samozřejmně velmi rychle nejen technologicky (communications) ale i "morálně" (zpravidla hned jak je zpět zaplacena) stárne i kdyby byla staticky i esteticky stále vyhovující. Proto se mrakodrapy dnes běžně "kuchají" již za dvacet let, pokud nejsou zcela sneseny dolu a nahrazeny "lepším" (rozumněno především větším).
Zde pak třeba i vidím nevyřešenou otázku památkové péče moderní architektury. Za takovýchto podmínek mnoho cenných architektur se nikdy nedožije toho "patřičného" věku, očekávaného od "památky".
Proto (vraceje se k námětu) nebudu překvapen, když do dvaceti let i ten jiný zde zmiňovaný OD (Selfridges) bude zcela přestavěn, neli zbourán. Otrlost (cynismus) je dnes snad již nezbytným brněním každého architekta.
Váš CL
"už v Egyptě se některým lidem nelíbily pyramidy"
To samozřejmě ale asi nikdo neví, ani paní architektka, neboť tehdy bylo pravidlem "držet hubu a krok" a jen Bůh-vládce rozhodoval.
Teď tomu ani u nás, již téměř dvacet let, tak není. Většina staveb je na veřejnosti a hlavně ty nejvetší jsou i jí zpravidla placeny. Takže jedno jak se Vám zdá "veřejnost" zaostalá, slovo si vezme, ať se nám to líbí, nebo ne.
Oba by mohli dělat architektonický autorizovaný "předvoj" naší společnosti spěchající vstříc zářným minimalistický, bruselským a jiným zítřkům.