Praha – Rekonstrukce vnitřních prostor památkově chráněné Fantovy budovy pražského hlavního nádraží by měla začít v dubnu. Správa železnic zahájila tendr na zhotovitele první části oprav interiéru, která zahrnuje především sály v přízemí historické stavby. Odhadovaná cena je 250 milionů korun. Dnes o tom informovala Správa železnic. Rekonstrukce naváže na současné opravy střechy a fasády.
První část oprav vnitřních prostor se zaměří na velké historické sály v severní části Fantovy budovy a jejich zázemí. Reprezentativním prostorám by se měla v co největší míře vrátit původní historická podoba. Stavební práce jsou naplánovány také v přízemí, v prvním podzemním podlaží a v mezaninu. Budova by tak měla získat propojení s podchody, a to formou eskalátorů umístěných v levé části severního podchodu. Práce v této části by měly skončit v první polovině příštího roku.
Na tuto část rekonstrukce navážou práce ve zbývajících prostorách, výjimkou je už zrenovovaná bývalá Fantova kavárna. Bezbariérový přístup do jednotlivých podlaží zajistí výtahy. Vznikne i další propojení s novou odbavovací halou hlavního nádraží. Opravy by měly být kompletně hotové do roku 2023.
Fantova budova tvoří spolu s přilehlou halou nad nástupišti největší secesní památku v Česku. Všechny úpravy jsou proto podle správy připravovány tak, aby respektovaly požadavky státní památkové péče. Podle technických a statických možností budou odstraněny některé nepůvodní konstrukce.
Správa železnic si od rekonstrukce slibuje oživení stavby. Cestující by v ní po dokončení měli najít kavárnu, restauraci, čekárnu či dětský koutek. Nyní nepřístupné prostory v přízemí se otevřou veřejnosti. Sloupový sál má fungovat jako VIP čekárna, z velkého sálu se stane multifunkční prostor pro pořádání kulturních a společenských akcí. V rekonstruovaných prostorách vznikne také nové hygienické zázemí pro návštěvníky kulturních sálů. Nyní využívají budovu Drážní úřad, České dráhy, Správa železnic a policie. Sídlit zde budou i po rekonstrukci.
V současnosti pokračuje rekonstrukce fasády a střeše budovy za 212 milionů korun. Venkovní práce by měly skončit v polovině letošního roku.
Rekonstrukce secesní budovy pojmenované po architektovi stavby Josefu Fantovi měla být původně hotová do roku 2013. Firma Grandi Stazioni, která měla nádraží v pronájmu od roku 2003, však opravy nestihla a Správa železnic jí v roce 2016 neprodloužila smlouvu. Italská firma stihla opravit jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou. Případ má stále soudní dohru, italská společnost podala čtyři žaloby.