Praha - Praha nechá přepracovat první verzi studie rozvoje sídliště Ďáblice v Praze 8. Lidé budou moci připomínky k materiálu předkládat do 31. května. Po asi dvouhodinové diskusi o tom dnes rozhodli pražští zastupitelé. Studii připravuje Institut plánování a rozvoje (IPR). Proti studii se postavila radnice Prahy 8 a místní obyvatelé. Její vypracování bylo v minulosti zadáno kvůli výstavbě čtyř- až šestnáctipatrových domů, které plánovala firma CPI podnikatele Radovana Vítka.
"Doufali jsme, že to (studie) vyřeší náš problém, a to, že by se tam objevily stavby, které nikdo nechce. Když byla představena, šokovalo nás to. Dál zahušťuje sídliště a navrhuje novostavby. To je v rozporu s tím, co chtěla Praha 8 i lidé," řekl pražský opoziční zastupitel a zastupitel Prahy 8 Radomír Nepil (ANO), který projednání tématu sídliště navrhl.
Z prvotních výstupů územní studie vyplývá, že architekti rozdělili sídliště na vnitřní část, kde se stavět nemá, a na vnější. Právě na jeho okraji navrhuje výstavbu asi dvacítky domů s maximální výškou šesti pater. Místostarosta Prahy 8 Jiří Vítek (Patrioti pro Prahu 8) řekl, že tvůrci studie nedostatečně komunikovali s radnicí.
Na jednání zastupitelů promluvili také obyvatelé sídliště. Podle nich studie čtyři věžové domy rozprostřela do 20 domů naležato. Také neřeší dopravu lidí, kteří by na sídliště dojížděli za prací, a zmizela by část zeleně. Obyvatel Viktor Johánek řekl, že by bylo dobře opravit chátrající domy, které sloužily jako občanská vybavenost.
Novou výstavbu už dvakrát odmítli zastupitelé Prahy 8. Naposledy na svém zasedání v minulém týdnu, kdy také odmítli zmíněnou studii. Ďáblické sídliště není památkově chráněno, odborníci ale oceňují jeho koncepci a způsob zástavby.
Domy podnikatele Vítka měly vyrůst na místě stávajících objektů na několika pozemcích, a to v Šimůnkově a Čumpelíkově ulici, mezi Tanvaldskou a Střelničnou a ve Frýdlanstské ulici. Ve výškových stavbách byla naplánována výstavba několika stovek bytů.
Místní se obávají zhoršení kvality života. Pro výstavbu podle nich není uzpůsobena infrastruktura, a to jak kapacita parkování, tak dopravních přivaděčů, škol a školek nebo zdravotní péče a sociálních služeb.