Plzeň - Plzeňské muzeum Techmania Science Center, zaměřené na popularizaci vědy, začalo budovat nové expozice zaměřené na nejmenší "techniky" a "přírodovědce" od tří let věku. Využije k tomu stovky metrů čtverečních budovaného nového areálu za 600 milionů Kč, který bude otevřený počátkem roku 2014. ČTK to řekl ředitel Vlastimil Volák. Muzeum dosud nemohlo muzeum zacílit na nejmenší cílovou skupinu, protože bylo limitováno prostorem i penězi. "Pro na děti předškolního věku a prvního stupně základních škol připravujeme expozici Malá věda. Děti si vyzkouší v nejjednodušší a zajímavé formě různé profese," dodal. Většina expozic bude nově zaměřena na co nejširší věkovou skupinu. "Výhodou science center je, že děti uvidí průběh jevu. Nebudou ho umět pochopit, ale budou vědět, co se odehraje a nechá to v nich nějaký vjem," uvedl Volák. Nyní je v Techmanii 200 exponátů, expozice demonstruje zhruba 60 jevů. Počet exponátů se po dostavbě zvýší minimálně dvojnásobně a přibude k nim výprava. Dnes je postavená na fyzice a je tvořena solitérními exponáty. Nově budou doplněné zajímavými příběhy jako je současná expozice Top Secret, která vtahuje návštěvníky do děje. Muzeum rozšíří svůj záběr. Bude se nově věnovat také high-tech produktům a nabídne exponáty, které budou nějak navozovat to, co se odehraje v budoucnosti, zejména v souvislosti s dobýváním a pozorováním vesmíru. "Každá expozice v hlavní budově i planetáriu ukáže, čím by lidé mohli přispět k rozvoji v budoucnosti," uvedl Volák. Dostavba Techmanie začala v lednu. Ze současných 3000 m² se expoziční plocha zvětší na téměř 7000 m² a k tomu ještě vznikne moderní planetárium se svými expozičními prostorami. Vnitřní plochy včetně laboratoří fyziky, chemie a biologie pro školy budou mít 12.000 m². První fáze dostavby skončí říjnu 2013, kdy bude otevřené planetárium s parkovištěm pro 600 vozů a na počátku roku 2014 celý areál, který zahrne dvě opravené budovy darované Škodovkou. Dosud Techmania spolkla přes 100 milionů Kč. Za 3,5 roku existence se drží na více než 70.000 návštěvnících ročně. "Polovinu tvoří rodiče s dětmi, což bude pro nás nejsilnější cílová skupina; čtvrtina jsou školní skupiny, nejvíce z gymnázií," dodal Volák.