Plzeň - Klasickým baletem, moderním tancem i ukázkou street dance na téma vody Plzeň dnes večer slavnostně představila tři nové dominanty svého náměstí. Zlacené moderní kašny podle návrhu pražského architekta Ondřeje Císlera jsou inspirované motivy z historického městského znaku. Obsadily tři volné rohy náměstí, ve čtvrtém je morový sloup. Spuštění přihlížely a tleskaly tisíce lidí. Moderní dílo ale v Plzni budí už několik let emoce a rozdělilo veřejnost na dva tábory. Podle některých se na historické náměstí nehodí, jiní vyzdvihují architektonickou hodnotu díla. Magistrát přišlo pořízení chrličů na 26,6 milionu korun. Cesta Plzně k novým kašnám nebyla jednoduchá. Císlerův návrh vybrala odborná porota v architektonické soutěži už v roce 2005 mezi 30 došlými návrhy. Politici ale tehdy kašny neschválili a souhlas s jejich postavením dali až po úpravách velikosti, tvaru i povrchu v roce 2007. Chrliče nazvané podle motivů městského znaku Anděl, Velbloud a Chrtice jsou bronzové odlitky, nejvyšší měří až ke čtyřem metrům. Doplňují je monolitické nádoby z černé žuly speciálně přivezené z Číny. Kašny kromě heraldických figur připomínají tvarem tradici monumentálních odlitků ze Škodových závodů, využívají černou a zlatou barvu, která se objevuje na mariánském morovém sloupu. Jen samotné zlacení kovových profilů trvalo včetně technologické přestávky devět měsíců. Použilo se při něm sedm barev plátkového zlata. Na pozlacení všech tří chrličů, tedy plochy kolem 70 metrů čtverečných, se spotřebovalo asi 720 gramů zlata. Plátky zlata vytvářejí barevné efekty se budou s přibývající patinou měnit. "Kašny jsou novým, velmi výrazným, prvkem centra města. Vodu padající z chrličů doplní v nočních hodinách světla umístěná v nádobách pod ochrannými mřížemi pod vodou, která by měla umocnit i efekt dopadající vody. Kašny budou nasvícené také zvenku osvětlením v dlažbě," popsal technický náměstek primátora Petr Rund (ODS). Voda cirkuluje v uzavřeném okruhu, s výměnou se počítá pětkrát za sezonu. Ačkoliv kašny budí rozporuplné reakce, Císler je spokojen. Kašny teď podle něj vstupují do choulostivého období dětství, kdy bude potřeba je chránit, napravovat jejich případné nedostatky, a kdy si na ně budou lidé muset zvykat. "Nově vzniklý dům nebo umělecké dílo ve veřejném prostoru vždy do svého kontextu nejprve vrůstá, sžívá se s ním a odhaluje svou povahu i působnost. Doufám, že kašny budou dlouhou dobu pro Plzeň zdrojem potěšení a inspirace a podnětem k zamyšlení. Doufám, že se nakonec stanou i symbolem tolerance pro ty, kterým jejich výraz zcela nevyhovuje," doplnil architekt.