Nádražní hotel v Pardubicích se stal vzdělávacím centrem Správy železnic

Vložil
ČTK
07.09.2023 16:50
Pardubice

Karel Řepa


Pardubice - Funkcionalistická dominanta Pardubic, bývalý nádražní hotel, je po nákladné rekonstrukci. Hotel se stal vzdělávacím a ekonomickým centrem Správy železnic (SŽ). Za investici organizace zaplatila 574 milionů korun, řekl dnes novinářům ředitel SŽ Jiří Svoboda.


"Už dlouhodobě máme problém shánět nové zaměstnance a vyškolit je. Měli jsme veškeré školení roztříštěné po celé republice. Součástí budovy jsou školicí sály, plánujeme učebny IT. Bez takových počinů nemáme šanci získávat nové zaměstnance," řekl Svoboda.

V přízemí bývalého hotelu najdou cestující obnovenou restauraci, ostatní části slouží Správě železnic, bývalý bufet v přízemí se proměnil ve služební jídelnu, v suterénu dříve bylo kino Sirius, dnes je tam multifunkční sál. V patrech jsou učebny, pokoje i kanceláře účetních.

Opravu hodnotí ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jako velmi citlivou a změnu funkce budovy považuje za účelnou. "Nám opravdu scházejí na dráze stále specifické profese, možnost přivést na železnici odborníky a dát jim nezbytnou přípravu. To je klíčová podmínka, udržet dlouhodobě konkurenceschopnou českou železnici," řekl Kupka.

Stavba nádraží a hotelu je dílem architektů Karla Řepy, Karla Kalvody a Josefa Dandy. Fungovat začala v roce 1958. Detaily přestavby SŽ konzultovala s nedávno zesnulým architektem Miroslavem Řepou, synem Karla Řepy.

"Vzpomínám na mého muže, který se toho chtěl dožít. Nevyšlo mu to o dva měsíce, snad to všechno vidí, byl by šťastný, on tím žil. Nádraží bylo jeho druhé dítě, chodil na každou poradu," řekla ČTK Eva Řepová, vdova po Miroslavu Řepovi.

Památkáři je komplex vnímaný jako nejkvalitnější funkcionalistické nádraží s hotelem v poválečném Československu. Stavební firma musela dodržet nároky památkářů, zachovat co nejvíc původních prvků, případně udělat repliky. Budova má podle zástupců stavební firmy i citlivě zakomponované moderní prvky, aby sloužila nárokům současných uživatelů. "S památkovou péči byla možná diskuze. Ve finále to dopadlo dobře, že z toho mají dobrý pocit oni i my," uvedl ředitel stavby výškové budovy Martin Fibich.

Například keramické obklady původní fasády mají tři odstíny cihlové barvy, přestože pocházely z jedné šarže, tehdejší výroba nebyla dokonalá. Při obnově obkladů se po dohodě s památkáři opět dodržela barevná odlišnost obkladů, dodal Fibich.

Na obnovu výškové budovy naváže obnova nádražní budovy. Modernizace železničního uzlu v Pardubicích začala v září 2020. Je hotová rekonstrukce železničního svršku, trakce či napájení. Pracuje se na rekonstrukci nástupišť a dobudování pátého nástupiště. Téměř hotová je pěší lávka z vlakového nádraží na sídliště Dukla. Celkové náklady za celý uzel budou přes sedm milionů korun.

"Letošní milník bude ke kompletní rekonstrukci třetího nástupiště. A bohudík, že můžeme rekonstruovat odbavovací halu, na kterou tento měsíc nebo nejdéle v říjnu vyhlásíme soutěž. Do roku 2025 tady ještě nekončíme," řekl Svoboda.
0 komentářů
přidat komentář

Související články