Na zlínský obchodní dům se vrátil Vaculkův keramický reliéf

Vložil
ČTK
07.01.2019 16:25
Zlín

Zlín - Na zrekonstruovaný Obchodní dům Zlín se vrátil keramický reliéf malíře a sochaře Vladislava Vaculky (1914 až 1977). Dílo z přelomu 50. a 60. let minulého století bylo původně uvnitř obchodního domu, po obnově objektu je nyní umístěno zvenčí, na zdi u jednoho ze vchodů do domu. Autor byl sice regionální tvůrce, ale jeho tvorba je velmi zajímavá, progresivní, řekla dnes novinářům historička umění Vladislava Říhová.


Reliéf složený z keramických dlaždic je podle Říhové zajímavý materiálem i tím, že vytvořil výzdobu obchodního domu v době, kdy se objekt renovoval. Dílo vzniklo po etapě socialistického realismu, je ovlivněno dobovými uměleckými proudy, které reagovaly na výstavu Expo v Bruselu v roce 1958. "Je to na díle vidět jak do barevnosti, tak i do skladby reliéfu," uvedla Říhová. Reliéf zachycuje lidi na nákupu i při odpočinku doma. Vaculka používal hlínu z nedalekých Tupes, které jsou proslulé keramikou. "Obdivoval Picassa, což se v tomto díle projevuje například v obličejích postav na reliéfu," uvedla Říhová.

Restaurátoři reliéf začali rozebírat na jaře 2017 a po dobu následné rekonstrukce obchodního domu byl uložen v depozitáři. Dům postavila firma Baťa v roce 1931 podle návrhu architekta Františka Lydie Gahury, při rekonstrukci se objektu vrátila jeho původní podoba. Dům se veřejnosti opět otevřel loni v listopadu.

Podle restaurátora Miroslava Bodanského bylo třeba jednotlivé dlaždice znovu vybrousit a nalepit na podložku. Dlaždice byly v docela dobrém stavu, jen některé byly zlomené nebo měly ulomené části. "Musely se slepit, vytmelit, poté se retušovalo a spárovalo," uvedl Bodanský. Téměř celý povrch mozaiky byl podle něj přelakovaný a lak byl zažloutlý, glazura dlaždic byla zkreslená. Lak bylo proto nutné odstranit.

Venkovní umístění reliéfu podle odborníků nevadí. "Reliéf byl původně umístěn u schodiště mezi prvním a druhým podlažím. S novou dispozicí obchodní pasáže pro něj bylo nutné najít jiné, důstojné a zároveň dostatečně velké místo, což se podařilo úpravou venkovních prostor pod přístřeškem u jednoho z vchodů. Celá rekonstrukce obchodního domu byla prováděna s respektem k původnímu vzhledu a historickému odkazu budovy. Záchrana reliéfu a jeho navrácení do veřejného prostoru byly důležité z pohledu nás i památkářů," uvedl jednatel obchodního domu Radovan Pilich.

Podle Říhové není běžné, aby soukromý investor při renovacích či úpravách budovy s výzdobou z doby socialismu vracel umělecká díla zpět do objektu. Díla se podle Říhové při rekonstrukcích často zničí, nebo v případě menších děl umístí do depozitářů. Větší díla vytvořená pro architekturu není často kam přemístit.

Ve Zlíně jsou i další Vaculkova díla, například obraz v hotelu Moskva, socha umístěná v části Podhoří, mozaika na třídě Tomáše Bati, navrhoval také gobelíny pro interiér zlínského divadla.
0 komentářů
přidat komentář