Mozaika v havířovském nádraží, které se má bourat, má cenu
Vložil ČTK
22.04.2014 20:35
Havířov (Karvinsko) - Mozaika v budově havířovského nádraží, které se má bourat, má podle sdružení bojujícího za záchranu budovy nevyčíslitelnou cenu. Byla údajně vytvořena podle návrhu světově proslulého umělce a sklářského výtvarníka Vladimíra Kopeckého. Mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský dnes ČTK řekl, že tato informace je nová. Dopravce se jí bude zabývat. Na snahu budovu demolovat ale pravděpodobně nebude mít vliv. Mozaika se nachází v interiéru havířovské nádražní haly a má plochu 65 m². "Tvůrce návrhu mozaiky Vladimír Kopecký už od 50. let minulého století zaujal svou originální tvorbou odbornou i laickou veřejnost. Získal Zlatou medaili na světové výstavě Expo`58 v Bruselu. Patří k nejvýraznějším žákům jiného světově proslulého skláře a výtvarníka Josefa Kaplického," řekla za občanské sdružení Důl architektury Lucie Chytilová. Právě toto sdružení se snaží budovu zachránit. Podle Šťáhlavského jde o novou informaci. "Je to názor skupiny, která chce budovu zachránit. Nyní ji nedokážu posoudit. Pokud nám informace předají, zodpovědní lidé se jimi budou zabývat. Vztah k budově to ale nemění. Nádraží řešíme jako celek, aby bylo pro cestující i nás funkční. Mozaika se může sejmout a zachránit samostatně," řekl. S tím ale členové sdružení nesouhlasí. "Vzhledem k provázanosti uměleckého díla s architekturou, nejen ideově, ale i technologicky, není možné provést přemístění mozaiky," řekla historička umění Marcela Gavendová. Podle ní by to měl být pádný argument hovořící pro zachování budovy nádraží postavené v takzvaném bruselském stylu. Pro změnu záměru České dráhy podle Chytilové mají ještě dostatek času. Zastánci nádraží poukazují i na to, že cenu díla zvyšuje fakt, že použitá technologie skleněné mozaiky v České republice už zanikla. "Absence výroby speciálního mozaikového skla činí z díla neobnovitelný a nenahraditelný artefakt," řekla Chytilová. Budova nádraží má ustoupit výstavbě nového dopravního terminálu. Jde o společný projekt města a ČD. Podle informací radnice se dráhy měly postarat o přestavbu nádražní budovy a město mělo řešit úpravu prostoru před nádražím. Terminál za zhruba 200 milionů korun má spojit vlakovou, autobusovou a osobní dopravu, na vlakové nádraží má navazovat prostor pro autobusové zastávky a velké parkoviště. Zbourání nádražní budovy se snaží zabránit skupina architektů ze sdružení Důl architektury. Už v minulosti usilovali o to, aby nádraží bylo prohlášeno za kulturní památku. Jejich iniciativa ale nakonec nebyla úspěšná. Vlakové nádraží v Havířově je podle nich významným dílem Josefa Hrejsemnou a vzniklo v letech 1964 až 1969. Údajně patří ke světově uznávanému vkladu českých architektů v oblasti industriálního dědictví.