Praha - Světová hospodářská krize podle odborníků v Česku zpomalí rozmach nákupních center, která v posledních letech vyrůstala jako houby po dešti. Developeři totiž mají horší přístup k bankovním úvěrům, a proto některé plánované projekty pravděpodobně neuvedou v život. V Česku nyní funguje zhruba 270 nákupních center různých velikostí. Jednatel analytické společnosti Incoma Research Tomáš Drtina dnes na pražské konferenci Retail Summit řekl, že loni bylo v ČR otevřeno 20 nákupních center a 15 hypermarketů. V závěru roku 2008 ale kvůli finanční krizi již byly první projekty pozastaveny. "Banky zastavily financování desítek projektů," uvedl Drtina. Na horší přístup k úvěrům si dnes postěžoval například Jan Koutný ze společnosti Tesco Stores ČR. "Je problém dostat se k úvěrům. Peněz je nedostatek a úvěry jsou drahé," podotkl Koutný. Kvůli tomu, že řada nákupních center je v různých fázích rozestavěnosti, se však zrušení projektů podle Drtiny promítne v nabídce volných maloobchodních prostor až s nějakým časovým odstupem. V roce 2008 se v Česku podle údajů poradenské společnosti Cushman & Wakefield postavilo 60 procent původně plánované plochy nákupních center. Z celkem 250.000 naplánovaných metrů čtverečních ve 14 velkých centrech skutečně otevřelo devět nákupních center s celkovou plochou kolem 150.000 čtverečních metrů. Na rok 2009 pak developeři plánují postavit maloobchodních center ještě méně. Podle studie poradenské firmy CB Richard Ellis je v ČR 1,83 miliónu metrů čtverečních velkých nákupních center. Od roku 2004 se toto číslo téměř zdvojnásobilo. Rok 2008 byl v historii třetí nejsilnější z pohledu celkově dokončených ploch. "Rok 2009 bude s 110.000 metry čtverečními nově dodaných ploch velmi slabý a srovnatelný s rokem 2003. Předpoklad na rok 2010, který je 250.000 metrů čtverečních, je značně vyšší, ale dá se očekávat, že plno projektů bude kvůli současné situaci a možným problémům s financováním odloženo," podotkla Paulína Husová ze společnosti CB Richard Ellis. V pozadí očekávaného útlumu je prý také fakt, že dnes již v ČR prakticky není město nad 50.000 lidí, v němž by nestálo nákupní centrum, nebo v něm developeři alespoň nepředstavili plány centrum postavit. V ČR tak údajně pomalu končí období vyplňování bílých míst na mapě a každé další centrum bude představovat přímou konkurenci jinému, zpravidla již zavedenému projektu. Mezi trendy bude patřit konec výstavby na okrajích měst; do hledáčku developerů se prý budou dostávat spíše jejich centra. Některá nákupní centra v Praze se již nyní kvůli rostoucí konkurenci, špatnému umístění či skladbě obchodů potýkají s nízkým počtem nakupujících. Obchodníkům se malá návštěvnost nelíbí a často žalují provozovatele nákupních center, po kterých požadují snížení nájemného. Rozhodčí soud při Hospodářské komoře podobných sporů řeší několik desítek.