Brno - Současná finanční krize sice na jedné straně projekt rekonstrukce brněnského železničního uzlu ohrožuje, na druhé straně mu ale může pomoci. ČTK to dnes řekl náměstek ministra dopravy Zdeněk Žák. Brněnský projekt s rozpočtem kolem 20 miliard podle něj spadá do kategorie protikrizových projektů, které mohou ekonomiku výrazně oživit. "To, co tento projekt může ohrozit, je skutečnost, že se bude podstatně obezřetněji nakládat s investicemi jak z veřejných zdrojů tak snad ještě více z evropských a privátních peněz. Na druhé straně celý svět a Evropa hledají cesty, jak oživit ekonomiku a průmysl a krizi tím utlumit. Přestavba brněnského železničního uzlu může oživit ekonomiku tím, že se zvýší zaměstnanost a zlepší dopravní infrastruktura," řekl Žák. Projekt v prosinci přišel o územní rozhodnutí, které zrušil soud kvůli nedostatečnému vypořádání úředníků stavebního úřadu s námitkami odpůrců stavby. I přes toto zpoždění, které podle brněnského primátora potrvá minimálně půl roku, je ale podle investora stále reálné, že projekt získá evropské dotace. Celkové náklady se pohybují kolem 20 miliard, asi sedm miliard korun by Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chtěla získat právě z fondů EU. Dotace pro období let 2007 až 2013 je ale nutné proinvestovat do dvou let od jeho skončení, tedy do roku 2015. V současné době se v Brně staví odstavné nádraží, které s projektem přestavby uzlu úzce souvisí. "Loni se zde prostavělo kolem 1,8 miliardy korun, letos by to měla být zhruba jedna miliarda, všechny peníze jdou ze Státního fondu dopravní infrastruktury. I u této stavby existuje předpoklad ukončení podle plánu v květnu 2010," řekl dnes ČTK generální ředitel SŽDC Jan Komárek. Poslední částí projektu je rekonstrukce městské infrastruktury. Její náklady se pohybují kolem 3,5 miliardy korun a podělí se o ně město Brno a Jihomoravský kraj.