Vložil
ČTK
23.07.2008 20:45
Praha


zpět na článek
29 komentářů
kdyby knihy
xakrat
| 23.07.08 05:24
především je důležité mít kvalitní dálnici na Letné, což už není v kategorii těžkých snů
vítězství zdravého rozumu
Václa Průcha
| 23.07.08 08:27
Tak to je vítězství zdravého rozumu! Prahu nebude hyzdit krátkodechá exhibicionistická hrůza od druhořadého aranžéra Kaplického nemající s architekturou nic společného. Stát nevyhodí miliardy korun oknem. Jeden neschopný-všehoschopný ředitel knihovny ostrouhá. Chudák malý, nebudou bokem penízky.
Klementinum
Vích
| 24.07.08 09:31
Pane Kratochvíl nesliboval jste asi před měsícem ukázky úprav Klementina z AVU?
václa
ctvrta sestra
| 24.07.08 09:39
tak uz vim proc tri sestry zpivaji ze prucha je uchyl...
KNIHOVNA NA LETNE BUDE
libor
| 24.07.08 10:38
KNIHOVNA NA LETNE BUDE! SMIRTE SE STIM VY TROUBOVE Z ARCHIWEBU
jojo
Martin Rosa
| 24.07.08 10:45
Kráťa se s tím časem smíří...
Klementinum a bude
Jan Kratochvíl
| 24.07.08 11:26
ad Klementinum - studentské projekty z AVU jsou připraveny k publikování, avšak chceme celý bloček doplnit o rozšiřující texty a názory. Předpokládaný termín publikace - začátek září.
ad Letná - možné je všechno. Třeba zítra přiletí rakety z Íránu...
čtvrtá sestro...a další...
abakus
| 24.07.08 12:03
zdravim všechny architektonické tlučhuby. nechápu, proč by pan vacla průcha měl být úchyl? co to je za ubohou reakci čtvrtá sestro? je to naprosto pruhledně a pravdivě řečeno - nic víc, nic míň.
bohužel ještě po roce je vidět, že obdiv po bezvarém nezdařeném nesmyslu, který autor neumí ani sám pořádně zdůvodnit, neutuchá. to si vážně nedovedete představit projekt od kvalitnějšího architekta? - a to by se dal napsat světový seznam.
...ale je fakt, že pan "národní" autor musí být náležitě zadorován.
atd... bla,bla ,bla.....
a zase bla...
Marianna
souhlas
| 24.07.08 03:40
Jsem ráda, že se z Klementina nestane další atrakce pro turisty, ale zůstane mu duchovní náplň. )... Jen také doufám, že do budoucna bude na Klementinum soutěž, zaslouží si to!!
velké nebezpečí
Lucka
| 24.07.08 04:02
Jedinou naději má narcis Kaplický zřejmě v budoucích volbách. Pokud sockomouši zvítězí, budou plnými hrstmi rozhazovat peníze daňových poplatníků a budou dělat dluhy. Určitě pak také bude cca 8 miliard korun na knihovnu tvaru zeleného výkalu.
Ano, na Klementinum soutěž
Petr
| 24.07.08 05:23
Ano, na Klementinum soutěž, ale s předem zakázanou účastí Jiřičných, Šépků, Kaplických, Hadid, Zah a obdobných šibalů
sockomouši ?
abakus
| 24.07.08 05:36
...to rozhazovaní peněz lucko bohužel nesouvisí ani se socany ani s komouši. za děravou ekonomiku můžeme poděkovat "už poněkolikáté" kašpárkům, kteří mají vše posvěcené z hradu od svatého václava. jediné za co jim tato akce může být vděčná je jedno velké stop od našeho velkoknížete - architektonicky pomazaného. kaplického výtvor je bohužel nedotažená a průměrně popová záležitost, ale to ještě neznamená, že je správné omezovat svoje vlasní volby podle názorů packalů u koryta.
bude nebude
Filip Kastl
| 24.07.08 06:52
...a třeba vážně přiletí rakety z Íránu, Iráku, či Ruska. :-D a pak nebudeme řešit už nic... ani Klementinum, ani zlatofialovou Kaplického chobotnici ... a stejně MY občani s tim nic neuděláme....a je jen zajimavé, že v Bratislavě jen pro malej most můžou hlasovat občani a díky nim tam stojí něco, co se líbí jim... ale u nás bude stát vždy to, co se nám líbit nebude...a to se většinou postaví hned
Ano, na Klementinum soutěž
Petr
| 24.07.08 06:48
Ano, na Klementinum soutěž, ale s předem zakázanou účastí Jiřičných, Šépků, Kaplických, Hadid, Zah a obdobných šibalů
Maceo
| 24.07.08 08:24
dovolim si maly offtopic:
jeste nez jsem clanek zacal cist, zarazil me a take dost znechutil ilustracni obrazek. nepovazuji pana kaplickeho za modlu a k jeho postoji/argumentum i tvorbe mam leckdy vyhrady. celou kauzu jsem sledoval a vim, ze tvrzeni, ze zde doslo k mnoha omylum, ba trestuhodnym provinenim, je stale ponekud eufemismem. avsak od serveru s tak rozsahlymi ctenarskymi vrstvami, jakym Archiweb bezesporu je, bych cekal ponekud vice objektivity.
ježek..
abakus
| 24.07.08 09:14
naježený pan ježek nelení a velkolepě opět vše komentuje a dementuje.
co jiného může také dělat? nic. protože, jinak by musel přiznat zpackanou soutěž, ve které se nám snaží naservírovat průměrný / předražený projekt současného trendy-popu, pod zástěrkou velkolepé poroty a dalších malicherně vyhlížejících důvodů. po takové době tahanic a zametání faktů, je neskutečně otravné v mediích neustále sledovat ukřivděné reakce pana JK a jeho "spolku zasvěcených" včetně očičkatého pana ředitele.
Poté co akce začala, probíhala a snad zkončila, by bylo moudré pane ježku, se asi konečně odebrat k táboru za nějakou jinou liškou.

není už na čase vytáhnou tedy to řešení klementina?
čekáme, až si zase nějaká vlezlá myš najde dirku kudy k sýru?
re Maceo
| 24.07.08 09:45
Ilustrační foto zřejmě odkazuje ke Kaplického zálibě v šampaňském, které i několikrát zmínil coby inspirační zdroj při návrhu barvy knihovny. Neviděl bych v tom rozhodně škodolibost redakce, ostaně se zdá, že je v hodnocení chobotničky názorově rozpolcena
Za sebe jsem rád, že se spíš bude revitalizovat Klementinum .. snad ...
Placebo
Jan Kratochvíl
| 24.07.08 09:12
Ilustrační obrázek byl vybrán pečlivě.
Poněvadž barevný valér šampaňského na fasádě knihovny už nikdy neuvidíme, nezbude nám nic jiného, než jen kochat se touto báječnou barvou při večerních rozjímáních nad tím, co na Letné stojí, mohlo a bude stát....
Sponzorem tohoto příspěvku je Znovín de Lux Brut.
nová budova NK
hashomer
| 27.07.08 10:07
nemíním se zastávat Ježka (myslím, že v mnoha ohledech vede knihovnu špatně, viz třeba absurdní, zpackaný a nepřístupný projekt digitalizace novin Kramerius) ani Kaplického (měl už kvalitnější projekty i realizace), ale jisté je, že NK novou BUDOVU POTŘEBUJE už dobrých 100-50 let. Komančové tuším plánovali novou budovu Státní knihovny někde na náměstí Republiky... dnes tam zůstaly obvodové zdi těch hloupých kasáren a v nich odporné, nepovedené nákupní centrum
Jehličkův výrok o Hostivaři je dokonale směšný!! Ten člověk je opravdu osel. Byl tam někdy vůbec? Do hostivařského depozitáře se jede metrem a pak ještě autobusem a dost to trvá, než se tam jeden z centra dohrabe. Samotné prostory Hostivaře jsou naprosto nevyhovující, stísněné, zázemí tam je tak pro 5-10 badatelů, všechno je to tam improvizované, nešikovné, nepohodlné. Přitom tam ale byly z Klementina nešťatně přesunuty nejen staré a vzácné tisky, ale i velmi zásadní a často užívané fondy, např. německojazyčná bohemika, což je malá tichá katastrofa. Hostivař je bývalé skladiště, upravené pro potřeby skladování knih. Je to nouzová výpomoc. Hovořit o něm jako o dlouhodobé budově knihovny je nesmysl.
Je vůbec zajímavé sledovat postupné vystrnaďování těchto nekomerčních institucí z centra, a neobratný, zhovadilý způsob jakým se to děje: pokaždé na periferii, nešikovně daleko od metra... viz i Národní archiv na Chodově, ve své prasečí architektuře zastydlého postmodernismu počátku 90. let. Anebo panelový stísněný příbytek AVČR na Proseku, nouzové ubikace. Anebo pomysleme na zcela nedůstojné podmínky, v jakých je stísněna např. knihovna Ústavu dějin umění v Jilské (kdo ji nezná, běžte se tam podívat, je to výborný příklad knihovny, kde jsou uživatelé ohroženi vzájemným ušlapáním!) anebo knihovna Ústavu státu a práva na Národní (vida, některá z těchto institucí by se jistě do polouprázdněného Klementina mohla nastěhovat).

Abych to shrnul: nová, pokud možno alespoň na sto let dopředu dostatečně a velkoryse dimenzovaná budova NK ČR je dávno potřebná, o tom nelze diskutovat. Lze diskutovat o tom, za kolik, jak nákladně, zda ne třeba v několika fázích-základ+dostavby dalších částí až na to bude, zda od Kaplického nebo jiný projekt, ale nelze zpochybňovat, že by nová budova nebyla potřebná a že bude stačit nějaká studie o "lepším využití" Klementina a postupné lifrování dalších a dalších signatur do Hostivaře... NK v Klementinu je na hranici provozních možností, je přeplněná, nevyhovující, ba i ostudná (cf. toalety dole), to ví každý, kdo do ní chodí.
Jisté je taky to, že nová budova MUSÍ být dobře a rychle dostupná, tj. měla by být pokud možno v centru, poblíž metra. Je velká škoda, že se u nás nemyslí ani trochu do budoucnosti: kdyby se o NK rozumně uvažovalo na počátku 90. let, kdy státu i městu patřila většina větších volných nebo vhodných pozemků v Praze, mohl být výběr míst na stavbu podstatně širší než dnes.
Od vlády vedené autoritářským buranem lze ovšem těžko očekávat větší porozumění pro podporu vědy...
Jan Línek
Hashomerovi
| 27.07.08 03:49
Z Vašeho dlouhého spisku vyplývá,že Vám při svatém rozhořčení nad autoritářským buranem,holt zřejmě se těšíte na toho druhého, uniklo,že Hostivař se má přestavovat a dostavovat-což je jistě jedno z doplňkových řešení,které by mohlo zvláště při spojení s digitalizací fungovat spolu s Klementinem,které jistě lze přestavovat po zpacifikování zastydlých památkářů-tím absolutně nemíním že blbě..Jinak nejen stísněné jsou knihy a badatelé,já bych Vám mohl povídat jak jsou stísněni staří lidé,kterých přibývá stejně jako knih a to u Státní knihovny jsou ukládány všechny svazky i ty které by bylo lépe zkartovat.Bohužel každý z nás zestárne a potřebuje pomoc ,takže bych v tomto případě preferoval péči o ně,která je pokud ovšem vůbec je volné místo v zařízeních typu LDN,kde podmínky jsou většinou tristní,poněkud problematická.Naschvál jsem proti Vašemu naříkání postavil problém,který je opravdu neodkladný a těch je v zemi spousta.Pokud dle mě v tuto chvíli neprošustruje pan Ježek mnoho miliard a bude doufám někomu jinému dáno k dispozici na opravu a dostavbu Klementina a příslušných depozitářů ony 2 miliardy budu rád.
Jinak i Váš povzdych jak do 90 let patřila státu a městu většina větších volných pozemků ukazuje ,že jste milovník starých pořádků-většina jich byla státem ukradena skutečným vlastníkům a jak vše vzkvétalo je vidět jak zchátralý byl v rukou státu domovní fond,on i ten stav Klementina je takovým jejich dochováním.
...Ale no táák, pánové!...
šakal
| 27.07.08 04:40
...Trochu spravedlivěji, prosím... Navrhuji, aby oba diskutující hesla o "autoritářských buranech" či "přátelích starých pořádků" raději odložili na nějaká jiná diskusní fóra (7;- ))

Pozemek na "Kulaťáku" nebyl nikdy nikým ukraden. Zrovna tak nebyly nikomu ukradeny pozemky v kasárnách na Náměstí republiky. A dokonce ani ty, co se nacházejí ve velkých rozvojových územích pod železniční stanice Praha-Bubny nebo v kolejišti Smíchovského nádraží. A tam všude, bezmále v pěší docházkové vzdálenosti od centra a blízko velkého množství vysokých škol, mohla být bez problémů umístěna Národní knihovna - a s velkými prostorovými rezervami navíc!

...Jinak to ale celé moc nadějně nevidím - ani tu Národní knihonu, ani ty eLDéeNky (7:- /)
Šakalovi
Jan Línek
| 27.07.08 06:06
Vzhledem k tomu,že vím co jsou ukradené pozemky,neboť řeším tento případ po svém pradědovi uměleckém slévačovi-po válce se ve slévárně lila socha Žižky,jsem na tyto soudy velmi citlivýJinak nevím zda je Smíchovské nádrazí místem s oním geniem loci pro knihovnu.Neholduji Palladiu,nebyl jsem tam,ale ani toto místo mě nějak nesedí.Nakonec měl ve své době pravdu Prager,který léta cpal knihovnu do místa hotelu Atrium a později když byl odtud vyšoupnut tak těsně za Negreliho viadukt s napojením na stanici metra Karlín-bohužel i tato místa nyní po velkých povodních jsou pro knihovnu passe.Já pořád preferuji Klementinum,sklady z velké části mimo v jakémsi skladovém maxiboxu a digitalizaci.
...Á propos, ten Kaplický je vážně tragéd...
šakal
| 28.07.08 01:13
- Opravdu věříte, že socialisté budou mít tu sílu a vaši knihovnu na pražskou Letnou dostanou – a že to skutečně i po volbách budou chtít také udělat?
"To je špatná otázka. Prostě budou volby a ta knihovna tam potom bude. Uvědomte si ale, že císař pán nezakázal Národní divadlo a tady český ministr kultury zakazuje knihovnu a hlásí se k tomu. To už přesahuje všechno, je to mezinárodní ostuda a o tu se i já postarám."

- I kdyby se ta knihovna nezačala stavět, obsadil jste první místo v soutěži a příští rok v březnu vám bude vyplacena...
"Neptejte se mě na takovou volovinu."

http://zpravy.idnes.cz/mfdnes.asp?v=175&r=titulni_stranaa&c= 1017785

(7:- /)
KNIHOVNA NA LETNE BUDE SMOULOVE :-))
BOBY CONDOR
| 28.07.08 08:53
KOUKAM PORAD STEJNI TROUBOVE CO TADY PISOU SVE RADOBY NAZORY NA COKOLIV CO ZROVNA PISOU KUCI ARCHIWEBACI...PANOVE VASE PRISPEVKY JSOU OPRAVDU JEN HLASY Z HNOJISTE CESKOMORAVSKE KOTLINKY...REKL BYCH ZE MALO KDO Z VAS MA NEJAKE TO VZDELANI V OBORU DO KTEREHO REJPETE..PREJI VAM NARAZIT TLAMICKAMA O VELMI TVRDOU ZED VELKEHO KUMSTU,KAM ZADNY Z VAS ANI NEDOHLEDNE...TAM KDE JAN KAPLICKY PRAVEM PATRI..(to zase bude reakci coo..)
vzor skromnosti
Václav Průcha
| 28.07.08 09:26
Hleďte na tu úžasnou skromnost světového architekta Kaplického: "mám připravené jiné úžasné projekty v Čechách: 12. srpna bude v Českých Budějovicích odhalení projektu koncertní haly" zdroj. rozhovor v MF Dnes 28. 7. 20008

bobíku!
šárka
| 28.07.08 09:35
Miluju lidi, co píšou verzálama...
vzlet a odlet..
abakus
| 29.07.08 09:32
ať letí condor nad hory a lesy a až do večných lovišť odletí...
jen houšť
Vích
| 29.07.08 10:07
Tak mi napadlo, že BOBY CONDOR nám tu zosobňuje Kaplického a Václav Průcha Klause. Tož do sebe pánové, ať zjistíme, kdo je na tom lépe!
Celé už je to jen v rovině tragikomedie
Pietro
| 29.07.08 12:31
Pisálky nezajímá pravá podstata sporu. Energii věnují zjištování kdo je pro knihovnu (a je pasován do role znalce a estéta architektury) a kdo není pro knihovnu (a je pasován do role burana a nepřejícníka) Pan Kaplický přijel z velkého světa, zvítězil v soutěži a hle: všichni neoněměli tichým úžasem a s otevřenými ústy si nekecli na sedací část těla. Někteří se dokonce chtěli teatrálně poustat k bagru. Velký Jirka zavětřil příležitost a postavil se za Kaplického a že takovou nespravedlnost nenechá jen tak. Kaplickýho nemusím, ale začíná mi ho být líto.... Ale vlastně proč? Odměnu dostane 2x a nakonec prodá kni-hovnu jinam.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.