Dráha v Ruzyni se zatím stavět nebude, NSS vyhověl stížnosti

Vložil
ČTK
18.07.2006 10:45
Praha

Brno - Nová letová dráha na letišti v Praze-Ruzyni se prozatím zřejmě stavět nebude. Nejvyšší správní soud (NSS) dnes zrušil změnu územního plánu, která projekt umožňovala. Vyhověl tak stížnosti Petra Hlávky a Miloše Bělohradského z Prahy-Nebušic, kteří proti stavbě protestovali. Pražský magistrát při schvalování změny pochybil hned několikrát, například neprojednal připomínky stěžovatelů ani městských částí. Vyjádření magistrátu ČTK zjišťuje.
Magistrát tvrdil, že všechny zákonné podmínky splnil, navíc popíral pravomoc Nejvyššího správního soudu rozhodovat o změnách územního plánu. Senát vedený předsedou NSS Josefem Baxou však došel k závěru, že územní plán je takzvaným opatřením obecné povahy, i když je zveřejňován prostřednictvím vyhlášky, kterou jinak může zrušit jen Ústavní soud. "Tato povaha změny územního plánu je nepopiratelná," řekl Baxa. Odvolal se přitom na prvorepublikovou judikaturu správního soudu i na mezinárodní právo.
Magistrát podle Baxy jednal svévolně a neudržitelně, když odpíral Hlávkovi s Bělohradským účast na stavebním řízení s tím, že se jich netýká. "Postup byl nezákonný," uvedl Baxa. Chybou bylo i to, že zastupitelstvo nerozhodlo o zásadních připomínkách městských částí a nezohlednilo nesouhlas ministerstva životního prostředí. "Souhlas nebyl dán ani odborem životního prostředí magistrátu. Jestliže pokračovali v přípravách i bez souhlasu, byl postup i v tomto bodě nezákonný," uvedl Baxa.
Proti plánované výstavbě se už v roce 2004 vyslovila většina obyvatel městských částí Nebušice a Přední Kopanina v místních referendech. Stavba se nelíbila ani ministerstvu životního prostředí a městským částem Suchdol a Lysolaje. Tamním radnicím vadilo nedostatečné projednání změn a také dopad stavby na život ve čtvrtích.
Dráha se měla ke středu města přiblížit oproti současným hranicím letiště o 1525 metrů. Hluk by vzrostl především nad Nebušicemi, které leží téměř v ose dráhy. "Už teď mě a moji rodinu letiště ohrožuje na zdraví," tvrdí jeden ze stěžovatelů Hlávka. Magistrát prý svým jednáním opomíjí obyvatele značné části Prahy na severu, jihu a západě města.
Letiště dlouhodobě argumentovalo tím, že by díky nové dráze téměř přestalo využívat vedlejší ranvej, na níž se letadla přibližují přes Prahu. Hluk by tak ubyl v oblasti, kde obtěžuje 150.000 lidí, přibyl by v jen řídce zastavěné oblasti, řekla už dříve ředitelka letiště Hana Černochová. "Výstavbou nové dráhy se ale nikdo nezavázal, že tu původní dráhu zruší," namítal Hlávka.
Změna územního plánu vznikla na základě zvláštního zákona, který stavbu třetí ranveje prohlásil za veřejně prospěšnou. Letiště nyní stavbu připravuje, provádí posuzování vlivu na životní prostředí a vykupuje pozemky. Stavba za pět až sedm miliard měla začít příští rok, dokončení bylo naplánováno na rok 2009.


NSS o změně územního plánu Prahy v souvislosti s Ruzyní nerozhodl >

0 komentářů
přidat komentář

Související články