Praha - Po 17 letech sporů se zástupci státu a místních samospráv dohodli na konečné variantě železničního spojení na pražské letiště. Podle dnes podepsaného memoranda by první cestující měli jet vlakem na letiště o Vánocích v roce 2013. Dráha povede z centra Prahy do Kladna v trase Buštěhradské dráhy s odbočkou k letištním terminálům. Kolem tratě na letiště, takzvaného AirConu, je však mnoho nevyřešených otázek. Memorandum například neřeší způsob financování výstavby a provozu. Podle ministra dopravy Aleše Řebíčka je hned několik možností. Jednou z nich je projekt PPP, tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru, kdy by výstavbu financovala soukromá firma. PPP podle ministra připadá v úvahu především pro část tratě z letiště do Prahy, výstavbu úseku do Kladna bude pravděpodobně financovat stát. "V případě PPP bychom chtěli, aby to byl i provozovatel těch vlaků, a nikoliv pouze stavební firma," řekl Řebíček. Vedle soukromých firem však může být zdrojem peněz i fond dopravy, krajské rozpočty nebo výnos z privatizace letiště. O celkových nákladech nechtěl Řebíček zatím mluvit, neboť není jasné, co všechno do nich bude zahrnuto. Podle informací ČTK by mohlo jít do infrastruktury, tedy kolejí a zastávek, zhruba 28 miliard korun. Další náklady si však vyžádá vozový park. Jak se píše v dnes podepsaném memorandu, trať bude koncipována na maximální rychlost 80 kilometrů v hodině. Další neznámou je například počet zastávek na trase nebo konečná v centru Prahy. Nejpravděpodobnější variantou je konečná na Masarykově nádraží, v úvahu však připadá i hlavní nádraží, kam přijíždí velká část leteckých pasažérů z krajských měst či z Moravy. Část tratě mezi Veleslavínem a Letnou bude pod zemí; jiné úseky povedou v odhlučněném krytu, aby vlaky neobtěžovaly obyvatele Prahy 6 a Prahy 7. Memorandum podepsali ministr dopravy Aleš Řebíček, primátor Prahy Pavel Bém, středočeský hejtman Petr Bendl, zástupce kladenského primátora Miroslav Bernášek a další představitelé státních organizaci i samosprávy. "Je to dobrá zpráva pro Pražany, budoucnost pražské dopravy je v podpoře kolejové dopravy," řekl k tomu Bém. O nové rychlodráze se mluví již dlouhá léta, protože Praha stále nemá vyhovující spojení centra města s letištěm. Situaci má vyřešit právě AirCon a také připravované prodloužení trasy metra A. Kromě cestujících využijí dráhu také zaměstnanci letiště a občané Středočeského kraje, kterých denně za prací do Prahy dojíždí zhruba 100.000.