Bývalý náměstek kritizuje přístup Brna k filharmonii a opeře
Zdroj Lucie Kučerová
Vložil ČTK
16.01.2012 20:10
Brno - Bývalý náměstek brněnského primátora a zastupitel Daniel Rychnovský (KDU-ČSL) kritizuje přístup současného městského vedení k opeře a divadlu. Vadí mu to, že rada schválila zakázku na akustickou studii, která má navrhnout úpravy Janáčkova divadla tak, aby tam mohla úspěšně koncertovat i Filharmonie Brno. Divadlo je dnes postaveno jako operní dům. Studie vyjde na 650.000 korun. Radnice má přitom stejný dokument od roku 2004 v šuplíku, informoval dnes Rychnovský v tiskové zprávě. Primátorova náměstkyně Jana Bohuňovská (ODS) potřebnost nové studie na dotaz ČTK hájila. Podle Rychnovského studii zpracovaly renomované firmy - britská Sound Space Design a americká Performance Space Consulting. Autoři dokumentu prý mají zkušenosti ze staveb operních i koncertních domů po celém světě. "Studie jasně říká, že pokud bychom chtěli upravovat Janáčkovo divadlo ke koncertnímu využití, vyžadovalo by to takový zásah, že by to bylo neekonomické. Budova by ztratila charakter, který je žádán pro operní dům," uvedl Rychnovský. Právě kvůli tomu podle něj minulé vedení rozhodlo, že se Janáčkovo divadlo bude rekonstruovat pro potřeby opery a pro filharmonii bude Brno usilovat o stavbu koncertní síně. Orchestr po ní volá 100 let. "V tomto smyslu byly také (v Janáčkově divadle) provedeny opravy jeviště a provaziště za stovky milionů," řekl. Bohuňovská naopak argumentovala stářím hotové akustické studie. Podle ní by se po osmi letech stejně musel dokument aktualizovat. Řekla také, že 650.000 korun není tak zásadní výdaj. V nové studii se podle ní mají odborníci zaměřit speciálně na úpravy Janáčkova divadla, aby vyhovovalo i potřebám orchestru. Na koncertní sál, takzvané Janáčkovo kulturní centrum, nejsou peníze, dodala. Rychnovský právě ústup od snahy centrum vybudovat kritizoval. "Mám obavy, že brněnská kultura se rozplývá v ohňostrojích, předražených vánočních dekoracích, orlojích, které neukazují čas, Zlatých dracích a dalších povrchnostech. Chybí však vůle pracovat dlouhodobě pro budoucnost," uvedl. Argument o nedostatku peněz neuznal, podle něj je třeba mít vizi a hledat její uplatnění i v době krize. Připojil příklad Zlína, kde Kongresové centrum pro potřeby Filharmonie Bohuslava Martinů nedávno dokončili. Stálo 600 milionů korun, polovinu nákladů hradila Evropská unie. Objekt navrhla architektka Eva Jiřičná.