České Budějovice - V českobudějovickém Domě umění začala výstava britských architektů Adama Carusa a jeho kolegy Petra StJohna, držitelů řady architektonických ocenění. V minulých dnech získali RIBA Stirling Prize za nejlepší britskou stavbu roku 2016. Výstava s názvem 33 Soutěží, 6 Projektů představuje výběr ze soutěžních návrhů, které studio Caruso St John za 26 let praxe vytvořilo. "Vždy jsme se účastnili mnoha architektonických soutěží, v posledních letech mezi pěti až deseti za rok. Proces soutěže je obtížný, riskantní a frustrující a nevyhnutelně zahrnuje vysokou pravděpodobnost neúspěchu," uvedli autoři výstavy. "Většina návrhů nezíská první cenu a budovy podle nich nejsou postaveny. Tyto návrhy jsou zřídkakdy vytaženy ze zásuvky a uchovávají si svůj soukromý charakter, přičemž zároveň představují skutečné sny architekta," dodali.
Ocenění RIBA Stirling Prize získala v roce 2016 umělecká galerie Newport Street Gallery, která vznikla přestavbou tří starých průmyslových budov. O udělení ceny rozhoduje Královský institut britských architektů (RIBA). Kabinet Caruso St John byl kromě letošního vítězného tažení také v letech 2000 a 2006 mezi finalisty Stirlingovy ceny.
Podle obou architektů, kteří budou vystavovat v Českých Budějovicích, by počet projektů, jež vytvořili jako soutěžní návrhy, dokázal zaplnit imaginární město s muzei, veřejnými prostorami, obytnými a obchodními čtvrtěmi i stadiony a hřbitovy.
"Tato výstava je příležitostí k zamyšlení se nad postavením soutěžního návrhu ve vztahu k realizované budově, a přivádí tyto skutečnosti blíže k sobě. Ty se pak stávají navzájem téměř neodmyslitelnými, tak jak jsou v mysli svého tvůrce," řekli.
V první výstavní místnosti se například nachází tabule ve tvaru města, sestávající se z pěti velkých modelů, dokončená budova a jeden model - jehož návrh je v současné době rozpracováván, a také tři neúspěšné soutěžní návrhy.
Adam Caruso a Petr St John založili v roce 1990 studio, které dnes stojí za řadou pozoruhodných staveb. Na první pohled lze hovořit o "obyčejné architektuře". Počáteční projekty se vyznačovaly značnou strohostí, kterou později vystřídala velice citlivá inspirace historií, vzpírající se však přesnému datování. Jejich dalším silným inspiračním zdrojem je současné umění, kdy se nesnaží o zamlžení hranice mezi výtvarným uměním a architekturou.
Mají za sebou řadu staveb a soutěžních projektů, ale také výstav, publikačních i pedagogických aktivit a jsou držiteli řady významných ocenění. Například za realizaci Galerie současného umění ve Walsallu (2000) a Cihlový dům v Londýně (2006).