Bude vyhášen tendr na tvůrce pavilonu pro Expo 2010

Zdroj
Petra Dostálová
Vložil
ČTK
21.07.2008 20:10
Praha

Praha - Generální komisař Expo 2010 Pavel Stehlík vyhlásí v  úterý veřejnou soutěž na podobu českého pavilonu. Světová výstava se bude konat v roce 2010 v Šanghaji a jejím tématem je Lepší město - lepší život. Vítěz soutěže připraví koncept opláštění českého pavilonu a vypracuje návrh interiéru. Předpokládaná hodnota zakázky je 185 milionů korun, uvedla na dotaz ČTK mluvčí generálního komisaře Bibiana Beňová. Pavilon by zemi měl propagovat především po ekonomické a kulturní stránce a má naplnit české heslo Plody civilizace.
    Česko se v Číně chce představit jako moderní, vyspělá a prosperující země, atraktivní turistická destinace i zajímavý investiční prostor. Třicet procent plochy pavilonu má podle Beňové být vyhrazeno pro ekonomické aktivity a ekonomickou propagaci země. Součástí pavilonu bude zasedací místnost pro představitele ČR, ale i podnikatelské subjekty. Podle dřívějšího Stehlíkova vyjádření budou mít zájemci o vytvoření pavilonu velký prostor pro vlastní fantazii. Šanci na úspěch budou mít kreativní a inovativní návrhy.
    Česká republika získala pavilon o rozloze 2000 metrů čtverečních ve výstavním areálu letos v lednu. Metr čtvereční plochy vyjde přibližně na 316.000 korun. To je zhruba o pětinu méně, než kolik stát zaplatil za metr čtvereční při poslední světové výstavě, která se konala v roce 2005 v japonském Aiči. Celková částka vyčleněná na Čínu je ale o 200 milionů vyšší, protože tam bude dvakrát větší pavilon. Prezentace ČR v Šanghaji vyjde na 520 milionů korun, na realizaci a provoz českého stánku a jeho náplně na světové výstavě je vyhrazeno 34 procent z  celkového rozpočtu.
    Při předpokládané návštěvnosti 70 milionů osob během šesti měsíců trvání výstavy lze očekávat, že českým pavilonem projde až 30.000 návštěvníků denně, uvedla Beňová. Na výstavu se do letošního července registrovalo už 211 účastnických zemí a organizací. Lze proto předpokládat, že výběr tvůrce pavilonu bude klíčový pro úspěch českého vystoupení na Expo 2010.
    Při poslední výstavě Expo v Japonsku měl český pavilon podobu relaxačního prostoru s optickými a zvukovými objekty, na které si mohli návštěvníci sami sáhnout. Interaktivní Zahradu hudby a fantazie vidělo skoro 1,7 milionu návštěvníků. Výstavu doprovázela řada kulturních akcí, konaly se například přehlídky skla, filmu, výtvarného umění a hudby. Představily se také české regiony.
    Pro světovou výstavu Expo 2010 v Číně má již Česká republika oficiální logo. Jeho podoba v souladu s tématem celé akce odkazuje na národní barvy a na život ve městě. Návrh značky vznikl ve studiu Aleše Najbrta, který patří k nejznámějším českým grafikům.
    Česko v Šanghaji už také zaznamenalo jeden úspěch, a to v jedné z částí areálu, kde se představí některá nejlepší současná urbanistická řešení. V kategorii s názvem Obyvatelné město zabodoval pražský protipovodňový systém s mobilními bariérami. Praha se mezi vítěze probojovala v konkurenci 113 návrhů z 86 světových měst.
    Dosud největší úspěch v historii výstav Expo, která sahá až do roku 1851, zaznamenalo Česko v roce 1958 v Bruselu. Tehdejší československá expozice byla umístěna ve střízlivé budově ve tvaru obráceného písmene L složeného ze tří krychlí bez oken. Pavilon byl obložen žlutými deskami, zdobenými mozaikou z jantarového skla, za ním stála polokruhová restaurace Praha. Expozice v celkovém hodnocení získala nečekaně nejvyšší cenu, Zlatou hvězdu, a desítky dalších ocenění.
1 komentář
přidat komentář
Předmět
Autor
Datum
Expo 2010 Pavilions
vilagkiallitas.hu
22.09.08 12:05
zobrazit všechny komentáře

Související články