Brno - Zastupitelé Brna schválili koupi posledních pozemků, které jsou potřebné ke stavbě velkého městského okruhu v úseku Žabovřeská. Město za ně společnosti Login Talk zaplatí víc než pět milionů korun. Brno vedlo s majitelem pozemků dlouho spory a stavbu to zdržovalo. Stavba jedné části úseku Žabovřeská by podle primátorova náměstka Richarda Mrázka (ANO) mohla začít už letos. Pro odkup zvedlo ruku 35 zastupitelů, nikdo nebyl proti a dva se zdrželi.
Práce na úseku Žabovřeská skoro za tři miliardy korun mají trvat asi 40 měsíců. V místě stavby je nyní silnice se dvěma pruhy, kde se každý den tvoří kolony aut. Z obou stran totiž navazuje čtyřpruhová silnice.
Město získá deset parcel o celkové výměře 1645 metrů čtverečních. Jejich odhadní cena se pohybuje kolem tří milionů korun. "Částka je kompromisem toho, co je město ochotné dát a majitel ochotný akceptovat. Je to úspěch z toho pohledu, že jsme to dlouho nemohli vyřešit," uvedl Mrázek.
Jednatel společnosti Robert Bittó chtěl totiž městu směnit pozemky například za parkoviště u Sono centra nebo za tři komerční objekty, avšak jejich cena byla kolem 30 milionů korun. Bittó poukazoval na to, že v minulosti bylo možné za pozemky pro důležité dopravní stavby získat až šestnáctinásobek ceny a také že mu z jeho pozemků plyne příjem. Město ale na takovou výměnu nepřistoupilo. Firmě nabízelo jiný pozemek, se kterým však nesouhlasil Bittó.
Proto město už dříve zahájilo vyvlastňovací proces. Podle Mrázka by však vyvlastnění trvalo delší dobu a stavbu by mohlo zdržet až o roky, a proto je lepší nynější dohoda s majitelem, přestože dá město za pozemek více než odhadní cenu. Po schválení zastupitelstvem má město mandát zaplatit za koupi, což je předpoklad pro podání smlouvy na katastr nemovitostí. Zapsání by podle Mrázka mělo být do měsíce.
Část pozemků město převede na Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby. Část si město nechá. ŘSD pak může dokončit věci potřebné ke stavebnímu povolení. Stavba měla i zastaralou dokumentaci EIA o posouzení vlivu na životní prostředí. Proto se pracuje na nové dokumentaci a po získání kladného stanoviska bude možné získat stavební povolení.
ŘSD v lednu oznámilo, že s první etapou stavby za 400 milionů by se mohlo začít v první polovině letošního roku. S dokončením celé stavby se počítá v roce 2021. Nejprve je nutné přesunout tramvajovou trať více od řeky, což znamená v části trasy vysekání tunelu do skály pod Wilsonovým lesem. Poté bude možné rozšířit současnou silnici ze dvou na čtyři pruhy. Po dokončení stavby by mělo být možné bez kolon projet po severní a západní části městského okruhu.
Poslední otevřenou částí okruhu byly v roce 2012 Královopolské tunely. Koncem loňského roku město začalo bourat některé objekty v kasárnách v Židenicích, aby bylo možné začít stavět úseky Tomkovo náměstí a Rokytova v severovýchodní části města.