Zdroj
Michal Burian
Vložil
ČTK
23.11.2005 20:20
Praha


zpět na článek
9 komentářů
letiště v centru města
tovyx
| 24.11.05 02:02
zdá se mi to nebo se tam vzadu odlepuje od země letadlo?
náměstí/muzeum
Hamster
| 23.02.06 12:27
Co vlastně chceme? Živé náměstí, nebo skanzen?? A k čemu ty tramvaje??? Proč se stavělo metro???? To nestačej zákazy parkování a plynový lampy (v 21. století rozvádíme po centru plyn, trapný)????
TRAMVAJ - přítel velkoměsta!
šakal
| 23.02.06 07:19
V žádném případě se nejedná o problém dopravní obsluhy Václaváku, jak si někteří myslí. Pokud by tomu tak skutečně bylo, potom by tahle debata ani nevznikla. Kvůli jednomu náměstí bez tramvají by se totiž vůbec nikdo s nějakým hloubáním nad rekonstrukcí neobtěžoval (7:- P) Současný stav se týká Václavského náměstí jen zprostředkovaně.
1) Značná část Starého města má po zrušení tramvají na Příkopě neúnosně dlouhé docházkové vzdálenosti na městskou dopravu. V některých místech trvá cesta k tramvaji nebo na nástupiště metra 10 minut. I na sídlišti to bývá maximálně polovina! Navíc, metro neslouží dopravě na vzdálenost dvou stanic, protože pak se nevyplatí sestupovat pod zem. Tohle je přesně úkol pro tramvaj.
2) Dnes navíc máme Prahu roztrženou na půl a spojenou navzájem jen v několika švech, které se už doslova sypou pod náporem dopravy (Jindřišská, Spálená a zejména Ječná). Tyto spojnice již žádnou další zátěž tramvajemi nesnesou (není kam umístit nové měnírny, nelze zkrátit intervaly mezi soupravami). Proto jsou tramvaje mnohem spíš zapotřebí na Příkopech a na Národní třídě, aby odlehčily zmíněným „úzkým místům“, kde jedna špatně zaparkovaná dodávka stačí k zablokování dopravy v polovině Prahy. A tomu žádné pendlující „elektrobusy“ po Václavském náměstí nepomohou. Obnovit slušné dopravní spojení mezi Smíchovem a Vinohradskou nebo mezi Letnou a Můstkem je rozumné.
Dnes cesta po těchto trasách trvá okolo 30-40 minut, zatímco tramvají je to zvladatelné i za méně než polovinu toho času. Koleje na Václaváku jsou jen logickým výsledkem celého záměru zlepšit místní dopravní obslužnost a zároveň obnovit propojení některých důležitých míst Prahy, která jsou dosud izolována...
3) Prostředek náměstí je ve skutečnosti téměř nevyužitý a také prakticky NEVYUŽITELNÝ. V celém průběhu tohoto šestisetmetrového bulváru je, pokud vím, jedna jediná kavárna (u křížení s Vodičkovou). Zbytek zabírají rozpačitě rozestavěné lavičky, na kterých polehávají bráníkem zmožení bezdomovci a občas si tam rozbalí mapu nějaký „baťůžkový“ turista. Zbytek tvoří prázdnota a větrem naváté svinstvo v záhonech… Šedesát metrů široký bulvár se prostě žádným rozumným způsobem uprostřed využít nedá - pokud v těch místech není šestiproudová vozovka, jako tomu bývá například v Paříži. Lidé si rádi sednou na okraj chodníku do bistra pod slunečník, aby mohli pozorovat život ulice… Ale nejsou ochotni odebrat se do prázdného, sluncem rozpáleného, před deštěm a větrem nechráněného prostoru mezi dvěma jízdními pruhy (sic!), kde na ně nic zajímavého nečeká. Kdyby tomu bylo naopak, už by tam dávno atraktivní velkoměstský život byl a my bychom neměli nad čím se hádat.
4) Světové zkušenosti ukazují, že pěší zóna snižuje hodnotu přilehlých nemovitostí, protože obchody na ní umístěné jsou pro zámožnou klientelu, která jezdí vozem, hůře dostupné. Proto už od 70. let vznikají na pěších zónách opět tramvajové pruhy, které nejen, že místu neublíží, ale přinášejí do něho blahodárný život. Prohlédněte si dnes pozorně parter Václavského náměstí! Kromě několika malých výjimek, které představují dva tři obchody s kosmetikou či luxusnější konfekcí, jsou tu vesměs kanceláře, obchody „střední třídy“ a pak už jen bezcenný brak…Trička kenvelo, ruské herny, jihoslovanská zlatnictví s podezřelým sortimentem, bary okupované skupinami arabských drogových dealerů. U stánků obsluhovaných Ukrajinkami postávají kapsářské gangy a cikánské prostitutky… Pročpak jsou asi ty nejluxusnější obchody v Praze v okolí Prašné brány a v Pařížské ulici …? (7;- ))
P. S.
Zde uvádím odkaz na diplomovou práci Ing. Martina Šubrta, která důkladně celou věc posuzuje. Hezky si v tom čtěte! (7;- ))


http:www.tramvajak.czstudie-vaclavak
...Tady je ten link opravený...
šakal
| 23.02.06 08:08
http://www.tramvajak.cz/studie_vaclavak/
Tramvaj
Daniel John
| 23.02.06 10:45
Chápu ty, kteří vítají případný návrat tramvají na Václavské náměstí. Jejich argumenty jsou ovšem ne úplně přesvědčivé. Byl jsem v řadě velkých měst po celé Evropě. Tramvaj v úplném centru města není dokonce ani ve velmi podobné Vídni. Docházková vzdálenost k nejbližší stanici městské dopravy v centru není nijak závratná a těch deset minut bych docela rád viděl. Ať už bude zvoleno jakékoliv řešení, cesta tramvaje přes Václavské náměstí bude velmi zdlouhavá a většina lidí si stejně čekání na přeplněnou tramvaj odpustí. Pokud bude tramvaj jezdit pouze do Vodičkovy ulice, dalo by se to ještě přežít. Pokud bude projíždět celým náměstím až na Můstek, bude to katastrofa. Z Můstku se stane nebezpečné místo, kde lidé budou uskakovat před projíždějící tramvají. Pohled na Václavské náměstí bez trolejí mi přijde taky tak nějak více sexy. Odkaz na rozdíly mezi pěší zónou a průjezdnou ulicí z hlediska komerce je svým způsobem logický. Nicméně sám pracuji ve firmě, do určité míry závislé na velmi bohaté klientele, sídlíme v širším centru v průjezdné ulici, ale zaparkovat tady je stejně o nervy. Pokud k nám někdo jede autem, parkuje daleko od nás, nebo v poměrně vzdálených garážích. Nikomu to žádný zvláštní problém nedělá. To je daň centru. Nechápu snahy zničit jednu z mála pěších zón v Praze. (to v případě protažení trati přes Můstek), nebo ztrátu možnosti vybudovat pěší zónu novou.
Tramvaje a stromořadí...
pipe
| 23.02.06 07:14
... obojí mi velmi vadí. Btw co soudíte o dalších soutěžních projektech? Můj favorit je jednoznačně č. 28. (Mg.A. Marcela Steinbachová, Mg.A. Bronislav Stratil, Ing. Vladislav Tománek).
to pipe
tovyx
| 24.02.06 05:03
kdepak jsou k vidění neodměněné návrhy?

No, aniž bych je viděl, troufám si o ostatních projektech soudit, že jejich autoři zřejmě nevěděli, že vítěz byl znám před soutěží...
...Všechny návrhy byly vystaveny...
šakal
| 25.02.06 02:15
...začátkem ledna v Martinickém paláci na ÚRM (Útvar rozvoje města). Ovšem otevírací doba ve všední dny od 10:30 do 16:00 spolehlivě zajistila, že výstavu asi mnoho lidí nevidělo (7:- /)
něco možná bude v nové AD architektuře
tovyx
| 26.02.06 01:22
...ještě jsem ji neviděl...
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.