Má jeden rozumět, té vstupní díře uprostřed náměstí, coby "propadlišti dějin" ?
Zcela v duchu ji představující černý hranol zdařile vyvolává pocit podobný té doby: "Děkujeme, odejděte !"
Skvělé.
Jaká proluka ?
| 30.03.09 04:45
Na tomto místě se rozhodně nenalézá žádná proluka... Nebo jde o další demoliční záměr v centru města po 1989 ?
Ano, bezohledu na kvality či slabiny projektu mne také značně zarazilo, že ten třípodlažní dům, o cosi starší než sousední vyšší zástavba, je na FA považován za proluku...
Pane Čančíku, už zase? Co ta čeština? To se píše "bezohledu" dohromady? Kam jste chodil do školy?
Ad Václav
| 31.03.09 10:29
"Bez ohledu" na překlep pana Čančíka se spíše zaměřte na "bezohlednost" FA k historickému kontextu - to je myslím na těchto stránkách důležitější. Nízký dům na Ovocném trhu, který je studentem architektury vnímán jako chyba k nápravě, tudíž arogantně označen jako "proluka", stojí za vážné zamyšlení. V Praze je rozdílná výška historických domů - jejich střech jedním z klíčových momentů malebnosti a jedinečnosti města. Výše zmíněnému studentovi, který zřejmě tuto věc necítí, to však připadá jako vada na kráse a odůvodnění k demolici... pro muzeum Sametové revoluce 1989. Navrhuje tak zcela převýšený vertikální objekt, který vytváří neopodstatněnou disproporci v celé uliční čáře. Nebo je to jakýsi podnět, aby se výškově utilitarizoval i objekt vlevo, a později i sousední dům vlevo a další dům vlevo, a pak se zvýšilo i Karolinum, protože je příliš nízké ? Fakulta architektury koukám pěstuje nové výrostky, kteří si budou velice rozumět s developery... Smutné.
Naprostý souhlas s Vámi pane. Studenti nic moc neumí a za černou bezohlednou neforemnou krychli nemající žádnou návaznost na okolní historickou zástavbu by měli autora návrhu nechat ve škole propadnout.
A k panu Čančíkovi? Vždyť mám jeho "artikulovanou artikulaci" velmi rád.
nevim jak vy, ja o demolici nenasel jedine slovo.. zkuste se povznest nad vlastni sebestrednost a vezte, ze ac si student svou praci zada treba "jako kdyby tam byla prouka" aby si overil, jak je schopen pracovat s namestim a takhle silnym konceptem, nema sebemensi potrebu ten dum v realu bourat.. vaclave, kam jste chodil do skoly? chybi vam tam carky a anonym muze byt i zena.. a prosim, nereagujte na to
bezohledu
| 31.03.09 02:26
Václave, neda se rici, ze by jste byl "bez ohledny" kdyz Vam neujde ani takova prkotina.
...by měli autora návrhu nechat ve škole propadnout.
Václave, studenta by jste nechal propadnout, ale co pak s těma, kdo mu tu "proluku" zadali a v jejichž rukách je příští pokolení pražských architektů ?
Je zajímave, že také převýšený dům vpravo, někdy z asi před sto či více lety, ma zcela zaměrnou římsu, rozdělující vodorovně své pručelí ve výšce sousedních domů, pojednavající pak poslední dvě podlaží ve tvaru střešního štítu. To mu dává zcela jasnou vztahovost k svému místu. Ta pak na tomto, ani na dalším studentském návrhu pro toto místo, ze stejného ateliéru, zde na síti (http://www.earch.cz/clanek/3912-oloveny-dusan-2009-vitezove -znami_topten.aspx)není ale vůbec patrná.
A ješte více zřetelnější tato vztahovost je vidět na nedalekém Gočárově “majstrštyku". Gočár zde dokázal nastavět dvojnásobnou hmotu původní a přitom krásně zapadnout do svého prostředí. Zde se dá i říci, že vlk (podnikatel) se nažral a koza (místo) zustala/o celá/é.
Jeden by si myslel, že studenti se svými učiteli Ovocný trh alespoň jednou navštívili a porozhlédli se kolem sebe. Jeden se až diví, proč zrovna toto místo bylo vybráno pro školní úkol, když pak studenti jsou vedeni k tomu jej zcela opominout.
Studenta tohoto návrhu se ale jinak musím zastat. Jeho nápad je zajímavý i když buhužel mimo místo.
Ale jestli tomu rozumím, tak on návštěvníka, nechá se šplhat po schodech, snad sedm podlaží, až nahoru "k nebesům" ke svobodě aby pak sjel dolů výtahem ? I když vojnu jsem prozávodil v Dukle, tak teď, v dalším již tisíciletí, bych to raději vzal obráceně i když by samozřejmě ta "symbolika" vzala pak za své.
nevim, jestli je to komické, nebo ubohé takhle roztírat jeden oceněný slušný projekt studenta ze školy.
proluka - neproluka, stávající dům je tak objemově zakrnělý, ze tam prakticky není. tedy objemově to proluka je. ad kontext. záleží na tom, co za kontext považujete, jestli řadu naštukovaných fasád, nebo prostor ulice - to bude poměrně složitá definice - . každopádně gratuluji autorovi a myslim, že kontextovým - nekontextovým obeliskem - milníkem nic nezkazil.
| 31.03.09 07:27
V Atelieru Jana Bočana vznikl před lety na první pohled velmi podobný či skoro identický projekt situovaný do proluky ve Vladislavově ulici (přiléhající k volnému prostranství za obchodním domem Tesco, resp. stanicí metra Národní třída); jednalo se však o kostel.
Díky korektore Václave. Jsem neskonale šťasten, že jste k mé osobě zahořel jakousi zvláštní láskou a bdíte nade mnou. Budu vděčný za opravy všech svých překlepů. Může jich být mnoho, neb klávesnice mého PC, ač relatívně nová, vynechává a bez náležitého úderu odmítají mnohé klávesy poslušnost. A já si nemohu v pozdních nočních hodinách, kdy teprve se dostávám k Vašim věcným příspěvkům, dovolit mlátit do ní, abych nevzbudil celou svou rodinu. Obdivuji Váš tah na branku, se kterým v diskuzích míříte vždy k podstatě problému. Přeji Vám mnoho dalších přínosných vstupů do internetových debat. Žijte blaze!
PS: Už jste si našel slovník, který by slovu "artikulace" přiznal také význam "rozčlenění, článkování" :o)?
Jeden by si až myslel, že jste nějak osobně propojeno s původcem projednávaného zde návrhu. Určitě jste ale v plném rozkvětu svého života.
Osobně nevidím žádné "jedovaté a závistivé provokace" v tom, že zde někdo podotkl, že viděl před lety "na první pohled velmi podobný či skoro identický projekt" někde jinde, s jiným účelem. Něco takového je snad možné ?!?
Vždyť se jedná v podstatě toliko o ztopořený, dutý, bezbarvý (černý) a podlouhlý hranol. Jelikož ve vztyčení podlouhlého předmětu (nejspíše z kamene - menhiru) k označení místa (to signify the place) vidím prvopočátek architektury (podobně jako v pokácení kmene přes nepřekročitelnou vodu vidím počátek stavebního inženýrství) něco více základního je snad nemožno si představit. Opakované znovuobjevování takového je potom nasnadĕ.
Já sám jsem tento návrh shledal zajímavým, navzdor předvídatelnosti provozních potíží, které by asi vyvolal (očekávat, v Západní civilizaci, sedmi podlažní výstup od člověka 21. století, v bezprostrední blízkosti výtahu, je až prostoduchost). Pravdou také je, že pro "introvertní" pojetí tohoto návrhu, po "propadnutí se" do jeho podzemí, by bylo pak již zcela jedno, stál li by ten hranol například na druhé straně svého propadliště, uprostřed Ovocného trhu, nebo i v tom dnes "neprodejném" koutě Letenské pláně, či kdekoliv jinde.
Toz nic si z toho nedelej kluku. Jestli ti to ty cajzlove nepostavi, tak my v Brne klidne. Treba na zelnak by sme tohleto mohli dat. Oni tomu nerozumiou v te Praze. Jen aby pak bybky me kde prodavat to ovoce. Tak se od nich nenech nastvat Dusane
Ad v.t. 31.03.09 18:50
| 01.04.09 05:17
"...tedy objemově to proluka je..." - to jste snad myslel v hloupém žertu, ne ? Podle vašeho výkladu by byla taková Malá Strana v Praze doslova našlapaná prolukami k novému zastavění, natož ty proluky v Novém Světě, nebo ve Zlaté uličce !!! Snad neposuzujete architekturu pouze podle objemové plnosti ? I když pozor, tím byste byl jednou skutečným miláčkem všech ziskuchtivých developerů !
Jinak kontext místa tvoří jak ta rozmanitost "naštukovaných" fasád okolních historických domů (asi budete přistydlý odpůrce ornamentu ?), tak jejich čistá hmota, nestejná výška (!), začlenění a působení v rámci typického charakteru celé městské čtvrti (v tomto případě Staré Město pražské, součást památky UNESCO) podílející se na rozmanitosti a zvláštní harmonii uliční řady (říká se tomu genius loci). Kontext místa ale tvoří i nehmotné síly, jako jsou historické souvislosti, právě již zmíněná nezaměnitelná atmosféra a kontinuita místa. Praha takové kvality neoddiskutovatelně má a je hloupost tento fakt odporovat. Někteří lidé to bohužel necítí, v tom případě ale nechápu, co dělají na profesorských postech fakulty architektury, nebo v řadách studentů...
Jinak vaše nařčení, že můj text je výsledkem pouhé "závistivé provokace" je opravdu mimo a spíše je důkazem toho, že vám došly argumenty a nevíte jak jinak zareagovat. Nedávno jsme se s tím setkali v kauze NK, kdy byl každý s odlišným názorem, vkusem a hodnotovými měřítky označen za "závistivce, maloměšťáka, staromilce, Čecháčka" a nevím co ještě...
nerekl bych ze souhlasim, to ze je expozice/smysl prave po cele ceste a ne jen nekde nahore trosku ochromuje vas argument vytahem (navic neni asi problem naprogramovat vytah aby treba pri ceste vzuhu zdolal vzdy maximalne jedno podlazi ) a ze se da ztoporeny kvadr premistit kamkoliv je tezko zpochybnit, ale to pretnuti pruchoziho namesti sezenim/dirou/vstupem by treba na zminenem zelnaku v brne nebo na zelene louce asi tak dobre nefungovalo.. me se to jako celek libi, ma to myslenku.... a na takove vlnove delce, ktere rozumim (na rozdil od ostatnich dusanu)
ad anonym - fajn prednaska.. ale tusim na ni zajimave (pro vas) reakce
Pokud porota hodnotila studentův obludný, necitlivý, šokující výtvor v městské památkové rezervaci takto: "Vnější vzhled monumentálního kamenného obelisku dává objektu muzea v kontextu náměstí (a nejen v něm) velmi silný a zcela osobitý výraz.", tak všichni její členové patří přinejmenším k lopatě.
Bylo by vhodné jména těch šibalů zveřejnit. Typuji, že to budou nadšení obdivovatelé Jeníčkova veledíla na Letné.
diskuze archiwebu asi budou nadále podporovat anynomní urputné argumentátory.
z vašich postřehů je vidět, že vám zřejmě vadí, že školní úloha snese určitou dávku nadsázky že?
neschopnost se nad toto povznést je buďto obrazem těžké nadváhy, nebo težkých mindráků.
cením myšlenku autora a v rámci fiktivního zadání nevidím problém něco zbourat.
tedy blahopřeji k vítězství.
Jako že zde od začátku tvrdím: Vnitřní pojetí Muzea revoluce 89 (vstoupat vzhůru, k světlu nebes, ke svobodě) je myšlenka velmi zajímavá, leč její znazorněné naplnění je dnes pro větsinu veřejnosti tělesně náročné, ne li nemožné.
Při jenom jednom výtahu a sedmi podlažích "jednopatrové" seřízení výtahu, jak navrhujete, by si vyžádalo mnohaminutové čekání, na každém podlaží, což se příčí další významné vlastnosti dnešní společnosti - netrpělivosti.
Paternoster (nepretržitá zdviž - tolik náma tehdy oblíbená, při našich cestách do tanečních v pražské Lucerně) by bylo jedno řešení, bohužel ale nepřijatelné pro méně pohyblivé, což je dnes stále rostoucí část veřejnosti.
Věřím ale, že řešení by se mohlo najít. Škoda, že zřejmě nadaný student byl v tomto případě zcela ponechán tzv. "na holičkách" svým učitelstvem. Jak ve vztahovosti k místu, tak i v dovedení velmi zajímavé myšlenky vnitřního uspořádání, k užitnému vyřešení.
Jak asi velkou "určitou dávku nadsázky" považujete za přípustnou, ve studentské práci, obzvlaště zasazené do skutečně stávajícího prostoru, aby student pak, po nastoupení dráhy svého povolání, se nemusel nejdříve dlouho zbavovat mnohého, čemu se ve škole naučil ?
starneme, ale ze by polovina naroda nezvaldla sedm pater po schodech..?? cilem prece neni vybehnout nahoru v nejkratsim case, neni to rozhledna.. a vzhledem k tomu ze barak je primarne urceny pro (co do poctu) unikatni navstevy (neni to galerie s programem) a expozice je jasna, komplexni a logicky razena, nevidim proc by mel treba nekdo prijit a chtit vyvezt treba zrovna do sesteho patra.. leda by tam neco zapomnel
ja naprosto respektuji odlisne delky naseho pobytu na tomhle svete, ale skutecne to berete myslim az moc pesimisticky.. nejen co do pohyblivosti obcanstva
i to ponechani na holickach, odstranovani navyku apod... co myslite ze mu ucitele nerekli? o jake "spravne" nasmerovani jej ochudili? je treba se zbavovat nadhledu pro realny kazdodenni zivot? ja bych rekl ze spis naopak
Kvůli Váma zmíněnému "nadhledu pro realny kazdodenni zivot" máme již na světe muzeum, kde se vyplatí míti levou nohu kratší pravé a kde se dodnes kurátoři potýkají s potížema, jak zavěsit obraz na zakřivenou stěnu. Že se jedná o muzeum z těch nejznámnějších, na skutečnosti nic nemění.
Jinak, z naší zde výměny názorů může leckdo dospěti k domněnce, ze Vy asi žijete trvale v nějakém středisku vrcholového sportu, zatím co já asi v domově důchodců.
Přidat nový komentář
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Zcela v duchu ji představující černý hranol zdařile vyvolává pocit podobný té doby: "Děkujeme, odejděte !"
Skvělé.
A k panu Čančíkovi? Vždyť mám jeho "artikulovanou artikulaci" velmi rád.
Je zajímave, že také převýšený dům vpravo, někdy z asi před sto či více lety, ma zcela zaměrnou římsu, rozdělující vodorovně své pručelí ve výšce sousedních domů, pojednavající pak poslední dvě podlaží ve tvaru střešního štítu. To mu dává zcela jasnou vztahovost k svému místu. Ta pak na tomto, ani na dalším studentském návrhu pro toto místo, ze stejného ateliéru, zde na síti (http://www.earch.cz/clanek/3912-oloveny-dusan-2009-vitezove -znami_topten.aspx)není ale vůbec patrná.
A ješte více zřetelnější tato vztahovost je vidět na nedalekém Gočárově “majstrštyku". Gočár zde dokázal nastavět dvojnásobnou hmotu původní a přitom krásně zapadnout do svého prostředí. Zde se dá i říci, že vlk (podnikatel) se nažral a koza (místo) zustala/o celá/é.
Jeden by si myslel, že studenti se svými učiteli Ovocný trh alespoň jednou navštívili a porozhlédli se kolem sebe. Jeden se až diví, proč zrovna toto místo bylo vybráno pro školní úkol, když pak studenti jsou vedeni k tomu jej zcela opominout.
Studenta tohoto návrhu se ale jinak musím zastat. Jeho nápad je zajímavý i když buhužel mimo místo.
Ale jestli tomu rozumím, tak on návštěvníka, nechá se šplhat po schodech, snad sedm podlaží, až nahoru "k nebesům" ke svobodě aby pak sjel dolů výtahem ? I když vojnu jsem prozávodil v Dukle, tak teď, v dalším již tisíciletí, bych to raději vzal obráceně i když by samozřejmě ta "symbolika" vzala pak za své.
proluka - neproluka, stávající dům je tak objemově zakrnělý, ze tam prakticky není. tedy objemově to proluka je. ad kontext. záleží na tom, co za kontext považujete, jestli řadu naštukovaných fasád, nebo prostor ulice - to bude poměrně složitá definice - . každopádně gratuluji autorovi a myslim, že kontextovým - nekontextovým obeliskem - milníkem nic nezkazil.
PS: Už jste si našel slovník, který by slovu "artikulace" přiznal také význam "rozčlenění, článkování" :o)?
Jeden by si až myslel, že jste nějak osobně propojeno s původcem projednávaného zde návrhu. Určitě jste ale v plném rozkvětu svého života.
Osobně nevidím žádné "jedovaté a závistivé provokace" v tom, že zde někdo podotkl, že viděl před lety "na první pohled velmi podobný či skoro identický projekt" někde jinde, s jiným účelem. Něco takového je snad možné ?!?
Vždyť se jedná v podstatě toliko o ztopořený, dutý, bezbarvý (černý) a podlouhlý hranol. Jelikož ve vztyčení podlouhlého předmětu (nejspíše z kamene - menhiru) k označení místa (to signify the place) vidím prvopočátek architektury (podobně jako v pokácení kmene přes nepřekročitelnou vodu vidím počátek stavebního inženýrství) něco více základního je snad nemožno si představit. Opakované znovuobjevování takového je potom nasnadĕ.
Já sám jsem tento návrh shledal zajímavým, navzdor předvídatelnosti provozních potíží, které by asi vyvolal (očekávat, v Západní civilizaci, sedmi podlažní výstup od člověka 21. století, v bezprostrední blízkosti výtahu, je až prostoduchost). Pravdou také je, že pro "introvertní" pojetí tohoto návrhu, po "propadnutí se" do jeho podzemí, by bylo pak již zcela jedno, stál li by ten hranol například na druhé straně svého propadliště, uprostřed Ovocného trhu, nebo i v tom dnes "neprodejném" koutě Letenské pláně, či kdekoliv jinde.
Jinak kontext místa tvoří jak ta rozmanitost "naštukovaných" fasád okolních historických domů (asi budete přistydlý odpůrce ornamentu ?), tak jejich čistá hmota, nestejná výška (!), začlenění a působení v rámci typického charakteru celé městské čtvrti (v tomto případě Staré Město pražské, součást památky UNESCO) podílející se na rozmanitosti a zvláštní harmonii uliční řady (říká se tomu genius loci). Kontext místa ale tvoří i nehmotné síly, jako jsou historické souvislosti, právě již zmíněná nezaměnitelná atmosféra a kontinuita místa. Praha takové kvality neoddiskutovatelně má a je hloupost tento fakt odporovat. Někteří lidé to bohužel necítí, v tom případě ale nechápu, co dělají na profesorských postech fakulty architektury, nebo v řadách studentů...
Jinak vaše nařčení, že můj text je výsledkem pouhé "závistivé provokace" je opravdu mimo a spíše je důkazem toho, že vám došly argumenty a nevíte jak jinak zareagovat. Nedávno jsme se s tím setkali v kauze NK, kdy byl každý s odlišným názorem, vkusem a hodnotovými měřítky označen za "závistivce, maloměšťáka, staromilce, Čecháčka" a nevím co ještě...
ad anonym - fajn prednaska.. ale tusim na ni zajimave (pro vas) reakce
Bylo by vhodné jména těch šibalů zveřejnit. Typuji, že to budou nadšení obdivovatelé Jeníčkova veledíla na Letné.
z vašich postřehů je vidět, že vám zřejmě vadí, že školní úloha snese určitou dávku nadsázky že?
neschopnost se nad toto povznést je buďto obrazem těžké nadváhy, nebo težkých mindráků.
cením myšlenku autora a v rámci fiktivního zadání nevidím problém něco zbourat.
tedy blahopřeji k vítězství.
Při jenom jednom výtahu a sedmi podlažích "jednopatrové" seřízení výtahu, jak navrhujete, by si vyžádalo mnohaminutové čekání, na každém podlaží, což se příčí další významné vlastnosti dnešní společnosti - netrpělivosti.
Paternoster (nepretržitá zdviž - tolik náma tehdy oblíbená, při našich cestách do tanečních v pražské Lucerně) by bylo jedno řešení, bohužel ale nepřijatelné pro méně pohyblivé, což je dnes stále rostoucí část veřejnosti.
Věřím ale, že řešení by se mohlo najít. Škoda, že zřejmě nadaný student byl v tomto případě zcela ponechán tzv. "na holičkách" svým učitelstvem. Jak ve vztahovosti k místu, tak i v dovedení velmi zajímavé myšlenky vnitřního uspořádání, k užitnému vyřešení.
ja naprosto respektuji odlisne delky naseho pobytu na tomhle svete, ale skutecne to berete myslim az moc pesimisticky.. nejen co do pohyblivosti obcanstva
i to ponechani na holickach, odstranovani navyku apod... co myslite ze mu ucitele nerekli? o jake "spravne" nasmerovani jej ochudili? je treba se zbavovat nadhledu pro realny kazdodenni zivot? ja bych rekl ze spis naopak
Jinak, z naší zde výměny názorů může leckdo dospěti k domněnce, ze Vy asi žijete trvale v nějakém středisku vrcholového sportu, zatím co já asi v domově důchodců.