Vím, kdy je design hotový

Publisher
Tisková zpráva
14.05.2018 07:00
Mezi nejznámější osobnosti na českém designérském nebi se už nějakou dobu řadí Petr Novague. Pohovka Nano, sporťák R200 a nově i nejkrásnější dveřní kování Cobra. K prestižním oceněním Red Dot Award přibyly ocenění German Design Award a European Product Design Award právě za kliky Spectra, Infinity a Ultima.


"Kdysi někdo slavný a chytrý řekl, že existují tři zásadní produkty, které musí každý velký designér navrhnout: jízdní kolo, židle a vývrtka. Já osobně bych tam klidně doplnil i kliku," říká Petr Novague.

Co musí zvládat designér?
Klíčové je vzdělání. Pokud nerozumíte svému oboru, neovládáte programy, které pro vás budou každodenní rutinou, pak je to problém, který vás dříve či později dožene. Rozdíly v dovednostech designérů jsou neskutečné, především klíčová součást designu - 3D modelování - oddělí zrno od plev. Být dobrým designérem je podobné, jako stát se dobrým sportovcem. Je to dřina a zabere vám to celý život.

Co vás přivedlo k designu?
Objevil jsem ho až poměrně pozdě, asi v 16 letech, do té doby jsem směřoval spíše k malbě nebo ilustraci. I když jsem čtyři roky strávil na umělecké střední škole, kde se pracovalo s hlínou a výstupem byly tedy spíše sochařské záležitosti. Možná i tam mi došlo, jak důležité je tvarování.


Existuje podle vás něco jako "rukopis" špičkového designéra?
To je složitá otázka, existují dvě roviny přístupu designera k zakázkám. První je taková, že se designér o rukopis snaží a strhává pozornost na sebe. Mně osobně je bližší druhá rovina, kdy designér směřuje pozornost na značku, pro kterou navrhuje, a vytváří její "design language" - rukopis a výraz, kterým bude rozpoznatelná od konkurence.

Máte nějaký vzor?
Nemám, vzory jsou nebezpečné. Jsou designéři, kterých si velmi vážím, protože změnili svět. A člověk, ke kterému budu mít stálý obdiv, je Steve Jobs.

V jaké chvíli jste jako designér při tvorbě spokojený?
Já osobně nejsem spokojený nikdy, ale už mám zkušenost a vím, kdy je design hotov. Zní to banálně, ale je důležité tento moment rozpoznat, protože navrhovat a měnit by mohl člověk donekonečna.
A v čem se liší práce designéra pro české a zahraniční zákazníky?
Je to podobné, dnes je hodně českých firem vlastněno zahraničním kapitálem, vznikají pouze odlišnosti v tom, jaký dají designerovi prostor. A pochopitelně se liší v rozpočtu.

Co je pro vás vlastně důležité pro přijetí zakázky?
Právě ten zmiňovaný prostor. Chci mít možnost skutečně něco vytvořit, nechci vymýšlet jen nějaké pozlátko. Nedávno jsem viděl design tramvaje, prezentované jako designovou novinku, přitom se jednalo jen o její grafické řešení a nové logo. Takových zakázek je spousta, ale ty by pro mě nebyly výzvou.


Získal jste řadu prestižních ocenění včetně Red Dot Award. Naposledy pak German Design Award za prémiové kliky společnosti Cobra. Je to pro vás satisfakce?
Mezinárodní ceny se staly přirozenou součástí naší práce. V designově vyspělých zemích je množství cen v poměru k počtu věcí, které designér navrhne, dobře čitelným měřítkem kvality. Je to asi podobné jako u filmu, hudby či sportu.

Proč je vůbec pro tak ryze praktický předmět, jakým je klika, důležitý design?
Prý někdo slavný řekl, že velký designér musí navrhnout jízdní kolo, židli a vývrtku. Klidně bych doplnil i kliku. Je to právě ten produkt, který je nenápadný, ale dotýkáte se ho denně, a musí fungovat přirozeně a tak, aby vás neobtěžoval.

Jaké bylo zadání? Elegance - nadčasovost - luxus?
Ano, určitě. Ale také serióznost, solidnost a poctivost. Slova jsou ale jedna věc, přetvořit jejich obsah ve formu ovšem není tak snadné, jak by se mohlo zdát.


Jak probíhala tvorba designu kování Cobra?
Proces designu je stále stejný, fungují určité principy, které striktně dodržuji, abych se vyhnul chybám v tvarování. Začínám vždy skicou, ale brzy přijde 3D modelování a pak návrat ke skicování a tak stále dokola. Když se zdá být design hotov, je třeba vyrobit maketu či prototyp, aby se ověřila ergonomie a to, jak výrobek působí ve skutečnosti. Tohle je velmi podstatný bod. U klik Cobra jsme tiskli tři série maket, abychom odladili myšlenku nové ergonomie.

Je technické řešení kliky pro designéra omezující?
Samozřejmě je omezující, navíc je to typický produkt, kde hraje roli zažitá ustálená forma, určité klišé. Dalším důležitým faktem je to, že designér navrhne kliku, která není určena jen koncovým zákazníkům, ale její osud může ovlivnit také architekt domu či bytu. Na to všechno je třeba při navrhování myslet.

Kdo bude podle vás typický zákazník právě těchto designových a luxusnějších klik?
Člověk, kterému není lhostejné, čím je obklopen. Nesoustředí se jen na cenu, je senzitivní a umí ocenit, že kvalitu, nadčasovost a krásu.
Nová série klik má záměrně odlišné modely, jedna klika je ergonomicky velmi odvážná, definuje nový typ úchopu, další je hodně jednoduchá a nadčasová…

Příběh s klikou

Základním cílem společnosti Cobra bylo vytvořit novou kategorii prémiových klik s  výjimečným designem a kvalitou. Zadání bylo jasné: minimalismus, nadčasová elegance, prvotřídní ergonomie a nezpochybnitelná kvalita. Společná práce a spojení špičkových technologií, zkušeností a designérského umu přinesly skvělý výsledek v podobě skutečně prémiových klik - SPECTRA, INFINITY a ULTIMA.

Kliky razí nový trend spočívající v dokonalé ergonomii bez ostrých hran a barevném provedení v  luxusní matné černé. Jsou vyrobeny z jednoho kusu prémiové slitiny, což ještě více zdůrazňuje jednoduchost tvarů. Dveřní kování zaujme minimalismem a elegancí, které zůstanou výjimečné a atraktivní i v současném rychle se měnícím světě.

Prémiový design a kvalitu potvrdila také designová ocenění European Product Design Award 2018 a German Design Award 2018.
0 comments
add comment

Related articles