Zelení se kvůli odsunu nádraží v Brně obrátí na ministra Ťoka

Publisher
ČTK
09.04.2018 16:45
Czech Republic

Brno

Praha - Zelení se nechtějí smířit s vybranou variantou odsunu vlakového nádraží v Brně, je podle nich ekonomicky nejméně výhodná. Obrátí se kvůli tomu na ministra dopravy Dana Ťoka (ANO) s otevřeným dopisem, který mu předají v úterý. Pokud chystaná varianta bude přece jen prosazena, měl by to přezkoumat Nejvyšší kontrolní úřad, sdělil dnes ČTK člen vedení Zelených Jenda Perla.


Stran podle něj ministra v dopise vyzývá, "aby plnil svoji roli řádného hospodáře v otázce umístění nového brněnského nádraží a nepodpořili jednu z nejhůře ekonomicky hodnocených variant, jak vychází z jimi hrazené studie proveditelnosti".

V případě, že by centrální komise ministerstva přesto doporučila ministrovi a vládě navrhovanou variantu, "přichází v úvahu důkladné přezkoumání rozhodnutí příslušnými kontrolními orgány", dodal Perla.

Navrhovaná varianta počítá s přesunem brněnského hlavního nádraží do míst nynějšího nákladového dolního nádraží a zároveň s vybudováním podzemní dvojkolejné železnice spojující sever a jih města. Jen investice do nového nádraží včetně podzemní stanice mají dosáhnout 45,4 miliardy korun bez DPH, další tři varianty jsou v řádu miliard levnější. Podzemní železnice může podle odhadů stát až 20 miliard korun.

Přesun nádraží v navrhované variantě v únoru schválilo přes odpor Zelených brněnské zastupitelstvo a v březnu Řídicí výbor Železničního uzlu Brno, který byl ustaven ministrem dopravy. Zároveň ale odmítl financovat podzemní železnici ze Státního fondu dopravní infrastruktury, který má vypracovat studii proveditelnosti podzemní železnice. Stanovisko výboru je podkladem pro vládu, která by měla rozhodnout do poloviny roku.

Diskuse o přesunu nádraží se vedou v Brně téměř 100 let, naléhavým tématem se modernizace stala kvůli nárůstu železniční dopravy. Podle odhadů by se nové nádraží mohlo stavět šest let.
0 comments
add comment

Related articles