Vyšší náklady za 3D projekty chce platit jen 16% investorů

Publisher
ČTK
01.10.2017 20:55
Czech Republic

Prague

Praha - Vyšší náklady spojené s projektováním ve 3D je ochotno platit pouze 16 procent stavebních investorů. Vyplývá to z výsledků průzkumu společnosti CEEC Research mezi zhruba stovkou ředitelů projektových firem v Česku. Tvorba 3D projektu podle nich zabere o polovinu více času než tradiční projektování.


"Investoři odmítají jakékoliv navýšení ceny, ať hovoříme o architektuře, dobrém technickém řešení nebo projektech 3D. Z toho plyne neochota stavbyvedoucích naučit se s těmito projekty pracovat," uvedl jednatel firmy "P" atelier Milan Moravec. Více než polovina projektantů je přesvědčená, že investor by vyšší náklady nezaplatil. Zbývající necelá třetina z nich odpověděla neutrálně.

"Zatím takovou přímou zkušenost nemáme, určitě ne ze strany veřejných investorů. Víme ale, že zhotovitelská sféra, a to zejména jejich geodeti, již s 3D projekty pracuje a funguje zde přenos dat do pracovních strojů. Stavbyvedoucí ale stále používají tradiční výkresovou dokumentaci," doplnil ředitel společnosti PUDIS Martin Höfler.

Podle průzkumu pouze 13 procent stavbyvedoucích dokáže využít na stavbě 3D projekt účelněji než tradiční výkres. Téměř polovina ho využít nedokáže. Dalších 40 procent ředitelů nemělo jednoznačný názor.

Podle marketingového ředitele Saint-Gobain Construction Products Libora Urbáška nebudou investoři trojrozměrné projekty využívat, dokud rozdíl v ceně v porovnání s tradičními projekty bude vyšší než výhody, které z toho plynou. "Osobně se domnívám, že smysl má toto řešení především u větších a komplikovanějších staveb," uvedl Urbášek.

Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic ČR Jana Kroupy je zásadní přínos 3D projektování v dokumentaci skutečného provedení stavby. "Umožňuje sledování nákladů životního cyklu, a tím zefektivnění majetkové správy," dodal Kroupa.

Jako největší nevýhodu uvedl nevyužití potenciálu 3D projektování, za který si investor připlácí. Častým problémem jsou podle něj také velmi nepřesné vstupy, například od správců sítí. Jako příklad využití 3D projektování v dopravních stavbách zmínil první etapu stavby městského okruhu v brněnských Žabovřeskách.
0 comments
add comment