Praha - Zhruba v posledních třech letech se změnil trend v nakupování bytů. Zatímco dříve vrcholila poptávka v jarním období od dubna do června, nyní je vrcholným měsícem prosinec. ČTK to potvrdila většina velkých developerských společností, které v Praze pokrývají významnou část trhu.
"Za poslední tři roky narůstají prodeje nových bytů a rodinných domů v posledním měsíci roku. Také letos očekáváme překročení desetiprocentní hranice z celkových ročních prodejů. Fenoménem v tomto období je nákup bytových jednotek pro investici," uvedl generální ředitel společnosti Finep Tomáš Pardubický.
Jako hlavní důvody vidí růst ekonomiky, sazby hypoték na historických minimech a ochotu lidí utrácet. "Po odeznění krize zaznamenáváme nárůst zájmu o koupi bytu nebo domů od Čechů, kteří dlouhodobě pracují v zahraničí a na svátky se vracejí domů. Koupi nemovitosti vnímají jako výhodnou finanční investici. Výnos může být až pět procent nad hodnotou inflace," dodal Pardubický. Loni v prosinci prodal Finep 53 bytů, tedy 11,3% z celkového počtu za celý rok (471). Více než 70 procent prosincových prodejů přitom připadalo na druhou polovinu měsíce.
Podobnou zkušenost má také Central Group. I letos na konci roku zaznamenává zvýšenou poptávku a očekává, že letos překročí hranici tisíce prodaných bytů. "Poslední čtvrtletí roku bývá u prodeje bytů tradičně nejsilnějším obdobím. Developeři totiž obvykle dávají na trh největší část své nové nabídky na podzim," sdělila mluvčí Central Group Marcela Fialková. "V minulých letech navíc tento trend podpořil také daňový chaos a opakující se změny DPH vždy těsně před koncem roku. Nejasnosti ohledně nové výše DPH a strach ze zbytečného skokového zdražení pak vedly kupující ke snaze koupit a zaplatit byty ještě do konce roku s původní sazbou daně," dodala Fialková.
"Poslední čtvrtletí, zejména pak prosinec, patří z pohledu celého roku k prodejně nejúspěšnějším. Tento trend začal převládat od roku 2012. Vyšší zájem o byty zaznamenáváme také letos. V předchozím období, pro které byly charakteristické dopady realitní krize, nebyla tato skutečnost až tak výrazná," dodal mluvčí společnosti Trigema Radek Polák.
Také pro Skanska Reality je prosinec poměrně silným prodejním měsícem, i když ne nejsilnějším. "Důvodem je to, že prodeje trvají kvůli vánočním svátkům jen tři týdny. Aktuálně nákupy klientů v prosinci stimulují zejména rostoucí ceny nových nemovitostí a přetrvávající nízké úrokové sazby hypotečních úvěrů," řekla generální ředitelka Skanska Reality Naďa Ptáčková. Část klientů se podle ní snaží urychlit koupi z důvodu blížících se svátků.
Opačné zkušenosti má Ekospol. "Nejsilnějším obdobím z hlediska prodeje bytů je pro nás duben až červen a září až listopad. Ale prosinec je alespoň podle našich statistik útlumem," uvedl generální ředitel Ekospolu Evžen Korec. Připustil ovšem, že letos by útlum nemusel být nijak výrazný. "S koncem roku běžně klesá zájem o hypotéky, ovšem letos tento pravidelný propad nenastal. Zdá se, že se letos součástí vánočních dárků v mnoha rodinách stane i nové bydlení. Velkou poptávku od klientů pociťujeme i my, každý den se na nás obrací velké množství zájemců," doplnil Korec.