V Česku se nebudou příští rok stavět nová obchodní centra

Publisher
ČTK
06.12.2010 13:15
Czech Republic

Prague

Praha - V Česku skončil boom výstavby nákupních center. Příští rok se podle poradenské firmy v oboru nemovitostí Cushman & Wakefield nechystá otevření žádného velkého obchodního centra s výjimkou menších nákupních parků či maloobchodních ploch v centrech měst.
    "Příští rok se developeři v České republice omezí na rozšíření stávajících projektů, poprvé od roku 1990 neproběhne otevření nového nákupního centra. Skončilo období živelného růstu, trh poroste přirozeně. Nebude se už stavět plošně na území celé země. Očekáváme, že developeři budou stavět architektonicky kvalitní budovy na dobře viditelných místech v centrech měst," uvedl vedoucí výzkumu trhu v C&W Alexander Rafajlovič.
    Expanze nákupních center na tuzemském trhu i v Evropě se kvůli hospodářské krizi takřka zastavila už loni. Očekává se, že příští rok bude z hlediska nové výstavby ještě skromnější. "Zpomalení výstavby je celoevropský trend, příští rok by se v Evropě mělo postavit zhruba 5,2 milionu metrů čtverečních nové plochy v nákupních centrech, což je nejméně za posledních třicet let. V České republice očekáváme nejnižší objem nové výstavby od roku 1998. Je to nová situace po letech rychlého růstu, kdy jsme doháněli západní Evropu," uvedl vedoucí maloobchodního týmu v C&W Jan Kotrbáček.
    Podle přepočtu na populaci existovalo podle C&W v Evropě v pololetí letošního roku v průměru 231 metrů čtverečních nákupní plochy na tisíc obyvatel. Český průměr byl 191 metrů čtverečních na tisíc obyvatel a ke konci roku má dosáhnout 198 metrů čtverečních.
    Jednoznačně nejvíce se letos nákupní centra staví v Rusku a podle C&W tomu tak bude i příští rok. "Ve dvou zemích - Rusku a Turecku - se v letech 2010 a 2011 postaví dohromady více nových ploch než ve zbytku Evropy," uvedla firma.
    Nákupní centra jsou fenoménem tuzemského obchodu od konce 90. let minulého století. Nyní ale prožívají těžké časy, jelikož zhruba třetina jejich návštěvníků kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Některým obchodním komplexům loni podle údajů společnosti DTZ klesl obrat až o 30 procent. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost.
0 comments
add comment

Related articles