Praha - Ministerstvo životního prostředí do konce měsíce připraví novelu zákona, která umožní stavět 11 vybraných dopravních staveb bez opakování procesu EIA. Na svém twitterovém účtu to uvedl předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Vláda dnes schválila materiály ministerstva dopravy a životního prostředí, které se týkají urychlení příprav staveb, kterým EU neuznává starší posudky vlivu na životní prostředí (EIA).
Problémy s posudky na životní prostředí má v Česku přes sto dopravních staveb v ČR za zhruba 130 miliard korun. Materiál ministerstva životního prostředí má obsahovat podmínky, za nichž bude možné z tohoto balíku vyjmout 11 staveb, které budou připravovány ve zvláštním zrychleném řízení a u nichž nebude nutné celý proces EIA opakovat. "My si otevřeme dveře k tomu, abychom mohli u těch 11 staveb nahradit EIA rozhodnutím vlády, která řekne, že na základě předložených materiálů ten projekt může pokračovat ve stavebním řízení," řekl novinářům během jednání kabinetu ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
Prioritu mají podle vlády mít například obchvat Prahy u Běchovic, stavba chybějícího úseku dálnice D1 u Přerova, dálniční obchvat Českých Budějovic a stavba D35 u Opatovic nad Labem. U ostatních staveb zřejmě bude nutné proces EIA zopakovat. To může trvat minimálně rok a půl a bude to spojené s náklady na vypracování materiálů k novému posouzení. Zakázku na opakování posudků odhadlo Ředitelství silnic a dálnic na 217 milionů Kč.
Podle ekologických aktivistů je ale postup vlády v rozporu s evropskou směrnicí, a hrozí tak zastavení financování dopravních staveb Evropskou unií. Nahrazení EIA u konkrétní stavby zákonem je totiž možné pouze ve výjimečných situacích. "Momentálně u nás neprobíhá živelní pohroma, takže vysvětlovat Evropské komisi přijetí zákona výjimečnou situací má mizivou šanci na úspěch," upozornil Daniel Vondrouš z ekologické asociace Zelený kruh.
Ťok uvedl, že ČR už předběžně s evropskými institucemi diskutovala. "Další postup bude konzultován s Evropskou komisí. Budeme velmi citlivě vnímat, jak to bude brát. My si nemyslíme, že bude ten přístup bouřlivě vítat, ale mohla by akceptovat, že jsou to ty klíčové stavby, kde se tento postup dá použít," řekl.
Problém kolem posudků EIA, které EU nechce Česku uznat, se dostal i na program jednání Poslanecké sněmovny. Opoziční ODS a TOP 09 kvůli tomu minulý týden iniciovaly mimořádnou schůzi dolní komory a prosazovaly, aby Sněmovna postoj Evropské komise odmítla. Sněmovna tehdy nakonec k žádnému usnesení nedospěla. Seznam staveb, pro které chce vláda získat výjimku
1) D3 obchvat Českých Budějovic
- D3 0310/I Úsilné - Hodějovice
- 0310/II Hodějovice - Třebonín
2) D6 - obchvaty obcí Řevničov, Lubenec, Krušovice
- D6 Lubenec obchvat
- D6 Řevničov, obchvat
- D6 Nové Strašecí - Řevničov
3) D48 Frýdek Místek - obchvat
4) D35 - Opatovice - Ostrov
- D35 Opatovice nad Labem - Časy
- D35 Časy - Ostrov
5) D49 Hulín - Fryšták
6) D55 Otrokovice obchvat
7) D11 Hradec Králové - Smiřice
8) I/11 Ostrava, prodloužená Rudná
9) D1 Říkovice - Přerov
10) D0 SOKP 511 D1 - Běchovice
11) Modernizace železniční trati Sudoměřice - Votice