Výrazy historiků jako "symbol expanzivní habsburské katolicko-protireformační propagandy" jsou přesně to, co rýpe nehtem do staletých jizev a jsou zbytečně emocionálně zatížené. Habsburkové tu prostě po staletí vládli a přinesli sem kromě "expanzivní propagandy" i bezpečí před nájezdy z východu a "barokní českou krajinu". Já bych jim tu strašnou propagandu by schopen odpustit. Stejně jako je skvělý program českoněmeckého smíření, je dobré hledat i mezi církvemi spíše vzájemnost než rozpornost a dnešní husité by si neměli symbolicky nárokovat náměstí jako celek. To by byl, přátelé, autentický umělecký a politický počin!
Jestli někdo vidí a je schopen identifikovat konkrétní chybu v tvarování kopie sloupu, měl by to názorně popsat, v čem je problém. Nevím o tom, že by sochař Váňa čelil nějakým konkrétním výhradám, že by nějaký profil či rozměr měl špatně. Mě se jeho práce jeví jako naprosto špičkové řemeslo se vší původní technologií. Jednotlivé kusy architektury sloupu lze vidět a osahat na lodi v přístavišti v Platnéřské ulici.
Jako autentický mírotvorce z českoněmecké katolicko-protestanstké rodiny, kde má německá babička se po repatriaci mého dědečka a celé českoněmecké rodiny z Německa do Čech v roce 1945 dala k husitům a naučila česky, mi tyto spory přijdou neuvěřitelně malicherné ve srovnání s tím, co takový jeden vzájemný akt úcty a respektu je schopen vyrobit za vlnu úlevného porozumění. Válečnou sekyru 30letéválky už je třeba konečně zakopat a vykouřit dýmku míru. Mám o tom kapitolu v knize Náměstí Sametové revoluce: http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=34153
Mariánský sloup
| 03.07.19 09:28
Toto je jeden z případů, kdy musím s Tomášem prakticky ve všem souhlasit. Tedy pokud se jedná o historické problémy, tak se s Vámi, Tomáši, téměř vždy shodnu, pokud jde o současnou architekturu, prakticky nikdy. Ale zpět k tématu, musím uznat, že pro některé věci prostě máte cit. A pro úplnost doplňuji, že mne "Náměstí Sametové revoluce" nikdy moc neoslovilo...Patrik Líbal
... Konečně to někdo naplno a otevřeně napsal! Bez uhýbání, bez zámlk, bez postranních výminek, bez kreslování a jakéhokoliv jiného krasomluvného okecávání: vždycky to byl symbol triumfalismu a dobytí. Úplně stejný, jako když se necháte na safari vyfotografovat od kamaráda s nohou na hlavě zastřeleného lva. Každý, kdo říká, že to tak není, je buď blbej, nebo lže sám sobě.
Po mnoha leta jsem se zde velmi dobre bavil Vasema prispevky. O to vice lituji, ze v teto zalezitosti se jevite jako posedly jihadista. Skoda, bylo to s Vama velmi krasne.
Je skvělé, že veřejně zazněl názor renomovaných historiků umění (což bývá v civilizovaných zemích v případě iniciativ k obnovení uměleckých památek "kupodivu" obvyklé), ale je škoda, že ani oni nedokázali zůstat úplně nad věcí. Přece dost podstatná část barokních památek v českých zemích nějak souvisí s triumfující církví a Habsburky. (A ano, v 17. století u nás skutečně katolická církev a Habsburkové triumfovali.) Proč je takový problém přijmout historii takovou jaká byla se vší její mnohoznačností? Neuměl bych si představit výmluvnější a symboličtější důkaz toho, že jsme toho schopni, než vztyčení Mariánského sloupu pár metrů od pomníku 27 českých pánů (kdyby samozřejmě zhotovení věrné kopie sloupu bylo možné)...
šakalí léta
| 04.07.19 05:45
Oni se teď odpůrci budou zaklínat touto "iniciativou", ale osobně znám, nebo jsme znal, mnoho historiků i kunstihistoriků, kteří obnovu podporují. Např. Prof. Jan Royt: http://www.marianskysloup.cz/clanky/aktuality/projev-profeso ra-royta-na-staromestskem-namesti.html Dokud však neskončí "šakalí léta", tedy neustálé opakování stereotypů jiráskovského ražení, tak sloup pochopitelně obnoven nebude. A pro nevšímavé jen upozorňuji, že kalich na Týnský chrám již vrácen byl. Patrik Líbal
Oslava konce války, kde se rozdělila Evropa na další století je celkem důležitý historický milník, kdy tu zvítězil katolický model světa, teď se nad tím pohorsovat je trochu detinske. Blíží se výročí popravy 1621, chtělo by to vystrojit poctu popravenym, třeba novou kasnou nebo nejlépe i radnicí, abychom si ty souvislosti plasticky připomněli.
... oni se až do teď příznivci zaklínali ledasčím - jenom ne pravdou. A když už jí nedokázali argumentačně čelit, tak se vždy a zcela pravidelně utekli k citovému vydírání: "náprava křivd minulosti",... "taková škoda(!)",... "potřeba smíření"... "fňuk, smrk". Jen ti nejdrzejší rovnou řekli: "Jo, byl to symbol cizí dominance a národní potupy, ale NÁM to dneska nevadí." Když se před pár lety pokoušela německá diplomacie po sto prvé ovlivnit polské politiky ohledně poválečného uspořádání Evropy ve prospěch Německa, odpověděla už notně nakvašená polská delegace takto: "Výsledky druhé světové války lze měnit zas jen další válkou." ... A bylo!
Já bych tedy rozhodně výsledky 30lete války, šakale, nezpochybnoval. 300 let jsme trpěli, smrk fňuk. Ostuda je, že se stále nenašel někdo, kdo by ověřil, že lebky ze Křtin jsou hlavy českých pánů, to je nedostatek piety a sebevědomí!
99 pragováků, Vědci proti strachu a lhostejnosti... oni s s těmi kolektivními memorandy nedají pokoj Jako ti "odborníci", co protestovali proti tomu, aby se Česku říkalo Česko.
Jestli je u nás nějaká revoluce, tak ateistická. Husitů je u nás aktuálně 0,4%. Dle Wiki: věřících je 2011 u nás (1 467 438) 13,89 % obyvatel.
Římskokatolická církev (1 083 899) 10,26 %.
Českobratrská církev evangelická (51 936 obyvatel)
Církev československá husitská (39 276 obyvatel)
Pravoslavná církev (20 628), Svědkové Jehovovi (13 097), Církev bratrská (9931).
Je to smutné, že nejsme schopni přijmout historii takovou, jaká byla. Naříkání nad třistaletou "porobou" by nás snad už mohla opustit. Nebo jsme se s ní ještě nedokázali vyrovnat? Budeme snad ještě pokračovat bouráním tisíců soch katolických svatých po celé zemi, nebo se snad pustíme i do vrcholných děl "porobence" Santiniho? Socha tam byla, tak proč ji opět nepostavit bez všemožných diskuzí, oživujících staré nesváry?
Názor nevzdělance.
Vidím jako další ilustraci světopupkatosti metropolitní metropole. Sloupy a sochy nejen mariánské ale především s Janem Nepomuckým o kterém lze říci že posloužil jako světec protireformační, jsou rozesety po celé republice kterou to nechává v klidu a na Pražáky může hledět s údivem. V ateistických školách se děti učí o české barokní krajině na kterou jsme řádně pyšní přesto//právě pro bohatou přítomnost tzv. protireformačních uměleckých děl, mariánský sloup nesrovnatelně větší než ten pražský, je pýchou Olomouce ani místní komunisté se nebouří.
Mariánský “problém” vidím jako regionální přesněji – provinční problém pražské subkultury který dík tomu že zde mají adresy i šéfstva tuzemských církví, zpětně kazí i náboženskou ekumenu.
Pane Meisnere, ty dvě fousaté panenky Marie s holubicí na Vašem sloupu v Olomouci představují Boha Otce a Boha Syna a jedná se tudíž o tzv. trojiční sloup, nikoliv mariánský. Vím to, protože u nás v Praze jeden takový taky máme. Máme tu dokonce i ten sloup mariánský a Janů Nepomuckých tu máme tolik, že kdyby chtěli, pohřbili by celou náboženskou ekumenu lusknutím prstů. Ten sloup, o kterém se teď mluví je ale trochu jiný, víte? Byl kdysi zbořen, protože byl skutečně postaven u příležitosti vítězství protireformace v českých zemích (která byla kupodivu zahájena v té naší světopupkaté Praze) a kdo si protireformaci i po téměř čtyř stech letech bere osobně, holt má důvod protestovat. Musíte se k nám do té Prahy někdy přijet podívat. I starý orloj tu máme, nám ho "místní komunisté" nepřestavěli.
Možná jsem s tím už otravný, ale místo revize výsledku třicetileté války, jak je možné, že lebky českých pánů jsou vystaveny v kryptě kostela Jména Pany Marie ve Křtinách? To jsou lovecké trofeje, nebo co? Tady já prostor na vrácení ostatků a pietní uložení do společného hrobu v kapli Staroměstské radnice a na skutečný akt smíření a odpuštění vidím zcela jasně. O tom to celé je.
Za trojiční sloup v Olomouci se omlouvám ujelo mi, to víte, Pražák. A děkuji. Pokud jde o důvody vztyčení Mar. sloupu na staromáči, jste vedle jak ta jedle, poučovat nebudu, kdybyste znát chtěl, dávno byste znal. Jinak - kdybyste si něco přečetl Fr,Sauerovi, on (a parta žižkovských hasičů) ani zdaleka nebyl z těch kdo by řešil zda sloup vztyčen jako dík, že větší část Prahy nevyrabována Švédy, nebo kvůli protireformaci jejíž vznik lokalizujete chybně do Stověžaté. A i kdyby tam byly tři Marie, je to kus historie, nenápravu vandalství hodnotím jako jeho legitimizaci a buranství schované za (v tomto případě pomatenou) ideovou argumentaci . Zdravím
Důvody vztyčení Mariánského sloupu na Staroměstském jsou popsány ve zmiňovaném Memorandu (doporučuji k přečtení, je to jen pár stránek). Jeho symbolická role v procesu, kterému dnes říkáme protireformace je zřejmá.
Add new comment
Diskusní příspěvky vyjadřují stanoviska čtenářů, která se mohou lišit od stanovisek redakce. Všechny příspěvky musí být schváleny redaktorem dříve než budou zveřejněny.
Redakce archiweb.cz ctí v maximální možné míře svobodu slova, nicméně ve výjimečných případech si vyhrazuje právo smazat nebo opatřit komentářem příspěvek, který se netýká tématu diskuse, porušuje platné zákony ČR nebo dobré jméno portálu, obsahuje vulgarismy nebo má reklamní charakter.
Jestli někdo vidí a je schopen identifikovat konkrétní chybu v tvarování kopie sloupu, měl by to názorně popsat, v čem je problém. Nevím o tom, že by sochař Váňa čelil nějakým konkrétním výhradám, že by nějaký profil či rozměr měl špatně. Mě se jeho práce jeví jako naprosto špičkové řemeslo se vší původní technologií. Jednotlivé kusy architektury sloupu lze vidět a osahat na lodi v přístavišti v Platnéřské ulici.
Jako autentický mírotvorce z českoněmecké katolicko-protestanstké rodiny, kde má německá babička se po repatriaci mého dědečka a celé českoněmecké rodiny z Německa do Čech v roce 1945 dala k husitům a naučila česky, mi tyto spory přijdou neuvěřitelně malicherné ve srovnání s tím, co takový jeden vzájemný akt úcty a respektu je schopen vyrobit za vlnu úlevného porozumění. Válečnou sekyru 30letéválky už je třeba konečně zakopat a vykouřit dýmku míru. Mám o tom kapitolu v knize Náměstí Sametové revoluce: http://blog.aktualne.cz/blogy/tomas-vich.php?itemid=34153
Římskokatolická církev (1 083 899) 10,26 %.
Českobratrská církev evangelická (51 936 obyvatel)
Církev československá husitská (39 276 obyvatel)
Pravoslavná církev (20 628), Svědkové Jehovovi (13 097), Církev bratrská (9931).
Názor nevzdělance.
Mariánský “problém” vidím jako regionální přesněji – provinční problém pražské subkultury který dík tomu že zde mají adresy i šéfstva tuzemských církví, zpětně kazí i náboženskou ekumenu.