Lounský soud se znovu zabýval sporem o užívání Pamětní síně Filly

Publisher
ČTK
30.04.2021 17:25
Czech Republic

Louny

Louny – U lounského soudu dnes pokračovalo hlavní líčení ve sporu mezi majitelkou zámku v Peruci na Lounsku Dominikou Matušovou a Galerií Benedikta Rejta, příspěvkovou organi- zací Ústeckého kraje. Organizace se domáhá svého práva užívat Pamětní síň Emila Filly, která na zámku sídlí. Partner Matušové Pavel Ondráček i zástupci Ústeckého kraje už dřív uvedli, že by spor mohl skončit smírem. Nikdo ze zúčastněných dnes však na dotaz soudkyně neuvedl, že by strany komunikovaly mimo soud, nebyla tak ani uzavřena žádná mimosoudní dohoda. Dnes vypovídali další svědci. Soudkyně líčení odročila na 11. června, budou se číst listinné důkazy.


V prostorech, kde kubistický malíř pobýval, mají být podle darovací smlouvy z 50. let minulého století umístěny jeho obrazy. Majitelka zámku se zavázala, že po rekonstrukci budovy předá prostory zpět do 30. června 2018, dodnes se tak nestalo.

Při jednom ze soudních jednání Ondráček uvedl, že se protáhla sanace dřevomorky, jež začala v roce 2016. Jeden ze svědků, jenž dělal v prostorách stavebně technický průzkum, uvedl, že dřevomorka se v objektu nacházela, poškození ale nebylo velké. "Určitě se to dalo sanovat," uvedl. Soudní znalec však výskyt dřevomorek ve vyšší míře potvrdil.

Ondráček na minulém líčení také zmínil, že byly sklepní prostory pod galerií plné splašků z toalet. Soudní znalec řekl, že "šlo o odpornou jímku, z níž se vzlínala vlhkost do vyšších pater". Další předvolaný svědek dnes uvedl, že "vestavěná nádrž ve sklepě byla v podstatě prázdná až na řádově několikacentimetrovou vrstvu hmoty na dně nádrže". "Neshledali jsme tam žádná poškození ani konstrukcí ani základů," řekl svědek, jenž několik let jako architekt spolupracoval s Galerií Benedikta Rejta. Dodal, že pamětní síň slavného malíře byla ve stavu hrubé stavby a že bylo podle něj viditelné, že ji někdo užíval. Podle něj šlo nejspíš zhruba o 20 dělníků pracujících na opravě zámku, což potvrdil i jiný svědek. Soudní znalec uvedl, že mu přišly stavební úpravy přiměřené výskytu dřevokazných hub.

Filla pobýval na zámku po druhé světové válce a právě tady tvořil do své smrti. Umístění děl kubistického malíře na Peruci je podmínkou darovací smlouvy z roku 1956. Manželka umělce Hana Fillová tehdy s touto podmínkou převedla na stát část rozsáhlého Fillova díla, vybavení ateliéru i letního bytu na zámku, kde malíř pobýval v letech 1945 až 1953.
0 comments
add comment

Related articles