Kupkův obraz Pohyb se prodal za rekordních 35,51 milionu
Source Stanislav Mundil
Publisher ČTK
14.06.2011 11:45
Londýn/Praha - Za rekordní cenu 1,3 milionu liber, tedy 35,51 milionu korun, se včera v Londýně prodal obraz Františka Kupky Pohyb. Dílo ze sbírky amerického manželského páru Hascoeových koupil anonymní kupec na telefonu při aukci moderního českého umění v aukční síni Sotheby's. Dražba vynesla celkem 11,1 milionu liber (304 miliony korun), tedy více než dvakrát tolik, než aukční síň odhadovala. V Sotheby's dnes padaly i rekordy za obrazy Josefa Čapka, Emilla Filly a Václava Špály. Cena 1,3 milionu liber je bez aukční přirážky. S touto provizí, kterou musí kupec zaplatit, a se clem cena dosahuje 1,497.250 liber (40,9 milionu korun). V zahraničí se dosud zaplatilo nejvíce za Kupkův obraz Vertikální plány modré a červené v New Yorku v roce 1998 v přepočtu 18 milionů korun. Dosud nejdražším vydraženým českým dílem na aukcích v ČR je plátno rovněž od Františka Kupky - Élévation (Výšky) IV. Před třemi lety byl prodán za 22,1 milionu korun bez aukční přirážky. Při první aukci tohoto druhu mimo střední Evropu se na rekordní cenu dnes vyšplhala také cena za obraz Josefa Čapka. Jeho plátno Námořník a Fantomas z let 1917 až 1920 se vydražil bez přirážky za 470.000 liber, tedy 12,838 milionu korun (s přirážkou 565.250 liber a 15,4 milionu korun). Nejvyšší cena za Čapka při aukcích v ČR dosáhla v roce 2007 bez přirážky 12 milionů korun (Děvče v růžových šatech).
Rekord byl překonán i u Emila Filly. Jeho obraz Sochařka ve studiu se prodal skoro za pětinásobek odhadu, za 623.650 liber (17,1 milionu korun, cena, stejně jako u následujících obrazů, zahrnuje přirážku). Byla tak překonána nejvyšší cena za Fillův obraz, kterou byla v roce 2008 Dívka s mandolínou z roku. Podle šéfredaktoru časopisu Art & Antiques Jana Skřivánka padl rekord i v případě Václava Špály. Jeho krajina Bouře u Otavy se prodala za 187.250 liber (5,08 milionu korun), což podle Skřivánka překonává nejvyšší cenu za Špálovy obrazy dosaženou na aukcích v ČR. Sotheby's před dražbou odhadovala, že se nabízené položky prodají celkem za pět milionů liber. Nakonec se však celková částka dostala až na 11,1 milionu liber. Podle Jana Skřivánka aukce předčila očekávání, ale zřejmě neoživí zájem o české umění v zahraničí. "V sále bylo vidět, že většinou proti sobě draží čeští obchodníci s uměním, kteří to patrně nekupovali pro sebe a že asi zastupovali nějakého českého sběratele. Kupci budou z převážné většiny z České republiky," řekl ČTK Skřivánek. "Na jednu stranu je dobře, když se to umění vrací do ČR, na druhou stranu pro známost českého umění v zahraničí by bylo lepší, kdyby zůstávalo v zahraničních sbírkách a více se s ním v zahraničí obchodovalo," dodal. Britský list The Daily Telegraph dnes nicméně píše, že londýnská aukce byla pro moderní české umění mezníkem a že ceny za něj dnes v Sotheby's šplhaly do výšin. Kromě Pohybu se dnes v Londýně za mimořádné ceny prodávaly také další Kupkovy obrazy - Bílý kotouč za 690.850 liber (18,9 milionu korun), Divertimento II. 541.250 (14,8 milionu korun), Purpurový plán za 505.250 liber (13,8 milionu korun) a Le Sourire I - Z mechanického cyklu byl vydražen za 385.250 liber (10,5 milionu korun). Kupce našla velká většina z 200 nabízených položek a podstatná část za vyšší než odhadní cenu. Za 397.250 liber (10,8 milionu korun) se prodalo Zátiší s ovocem Bohuslava Kubišty a za 241.250 liber (6,6 milionu korun) Fillovo Zátiší s kalendářem.
Odhadní ceny vysoko překročily také částky za obrazy Františka Foltýna. Jeho Imperialismus koupil kupec na telefonu za 433.250 liber (11,8 milionu korun) a Dostojevského za 337.250 liber (9,2 milionu korun). Bronz Sluneční paprsek - Motocyklista, jehož autorem je Otakar Švec, se prodal za více než pětinásobek odhadní ceny za 139.250 liber (3,8 milionu korun). Stejně tak obraz Karla Černého se prodal za 163.250 liber (4,5 milionu korun), tedy skoro za trojnásobek odhadní ceny Podle Skřivánka se dražby nezúčastnili zástupci českých veřejných sbírek. Nicméně Skřivánek se domnívá, že na aukci byly jen dva obrazy, které by opravdu patřily do muzea - klíčové Foltýnovo dílo Imperialismus a Čapkův Námořník a Fantomas. Ale Josef Čapek je podle něj zastoupen v českých veřejných sbírkách poměrně dobře, takže "ta ztráta není tak velká". Sotheby's už v roce 1997 dražila kolekci sběratele českého původu Milana Heidenreicha zaměřenou na český kubismus. Aukce tehdy vynesla na půl milionu liber (tehdy asi 28 milionů korun). Šlo však o menší dražbu specializovanou na kubismus. Norman Hascoe byl americký inženýr a úspěšný podnikatel, který se svou manželkou Suzanne začal sbírat české umění počátkem 90. let. Zemřel v roce 2007. Jeho manželka zemřela loni a letos se jejich sbírka, která zahrnuje i další tematické okruhy, dostává postupně na trh. Kupkova tvorba byla podle některých odborníků v minulosti, v porovnání například s dílem Vasilije Kandinského, opomíjena. Až v posledních letech se ale dostává do povědomí také pařížských nebo britských sběratelů. "Kupka byl nedoceněn zejména proto, že se ve své době příliš neprosadil na pařížské výtvarné scéně. To ale jeho význam pro světovou avantgardní malbu nijak nesnižuje," řekl ČTK Jiří Machalický, kurátor Muzea Kampa, které disponuje jednou z nejrozsáhlejších sbírek Kupkova díla. Nový trend ve vnímání jeho tvorby předznamenala už před několika lety výstava Počátky abstraktního umění v Paříži. Kupkova Dvoubarevná fuga byla tehdy dokonce vybrána jako hlavní motiv na veškeré propagační materiály výstavy. "Každý z autorů, ať už je to Piet Mondrian, Kandinskij nebo Kupka, pojali avantgardu po svém. Dílo českého rodáka mezi nimi vyčnívá tím, že je nejkomplikovanější a podle mě i nejzajímavější," doplnil Machalický. "V minulosti jsme byli svědky několika velmi úspěšných aukcí českých děl. Některé bubliny "splaskly", ale Kupky se to nijak netýká. Naopak. Jeho hvězda bude zřejmě stoupat stále výš a výš," prorokuje Machalický. Mezi nejprodávanější díla českých autorů v cizině patří dlouhodobě kromě Kupky i Toyen, Jindřich Štyrský či Emil Filla.