Brno - Debaty o poloze nového brněnského nádraží v Brně oživily otázku stavby Nové městské třídy. Její nutnost již dříve někteří politici zpochybňovali a varovali před negativními důsledky pro lidi žijící v jejím okolí. Nyní se však ukazuje, že politické strany zastoupené na magistrátu na to mají výrazně odlišný názor. Kancelář architekta města Brna (KAMB) nyní nechává prověřovat možnost zrušení části od náměstí 28. října po Cejl, sdělila ČTK mluvčí KAMB Jana Běhalová.
Záměr existuje v plánovacích dokumentech města již z dob socialismu a má jít o čtyřpruhový průtah městem souběžný s Kolištěm. Vyžadoval by bourání domů, jaké Brno posledních 40 let nezažilo. Má vést od náměstí 28. října po Traubově, Příční a průmyslovými brownfieldy, přetnout Cejl a Křenovou a končit u ulice Zvonařka, měří více než dva kilometry.
Odbor dopravy při předání podkladů pro studii proveditelnosti předložil Novou městskou třídu jako jistotu, která má být hotová do roku 2030, proto s ní studie pracovala jako s daným faktem. Potřebnější je pro odsunuté nádraží, denně by po ní jezdilo trolejbusy 44.000 lidí.
I Oliver Pospíšil (ČSSD), který ČTK řekl, že sociální demokracie chce městskou třídu ponechat tak, jak je navržená, připustil, že stavba je hudbou budoucnosti. "Je to velmi náročná investice," uvedl Pospíšil. Ponechat ji chtějí i komunisté. "Je potřeba k obsluze nového nádraží a jižního centra. Zároveň chceme tlačit na co nejrychlejší dostavbu velkého městského okruhu, aby tudy nejezdil tranzit, ale jen ti, kteří míří do centra," řekl za KSČM zastupitel Martin Říha.
Kvůli stavbě by musely ustoupit všechny domy na jedné straně Traubovy a Příční ulice a z rezidenčních ulic by se stal průtah městem. Architektonická kancelář města uvedla, že v případě, že by se Nová městská třída nepostavila, musely by se kapacitní problémy řešit jinak.
Zastánci vyškrtnutí ulice z plánovacích dokumentů jsou Žít Brno a Strana zelených. "Je to relikt socialistického plánování a mysleli jsme, že to beztak nikdo nemyslí vážně," uvedl náměstek primátora Matěj Hollan (Žít Brno). Už před volbami v roce 2014 hnutí organizovalo v Traubově ulici happening, jehož cílem bylo upozornit na možné bourání domů.
Podle Zelených by taková ulice způsobila jen další problémy s intenzivní dopravou. "Není v zájmu města vytvářet komunikaci, která umožní rychlý průjezd v blízkosti historického centra," řekl náměstek primátora Martin Ander (SZ).
Hnutí ANO žádné stanovisko nemá, podle osobního názoru náměstka primátora Richarda Mrázka lze dopravu vyřešit i jinak, jak se mění podoba velkého městského okruhu. "Studie by měla říct co a jak udělat. Nějaká ulice by vzniknout mohla, ale ne tak, jak ji známe z územního plánu," řekl.
TOP 09 vznik nové ulice podporuje, ale ne v podobě "dálnice" v centru města. "Rádi bychom na tuto třídu vyhlásili mezinárodní urbanistickou a architektonickou soutěž, aby splňovala moderní trendy a byla přívětivá pro lidi," řekl náměstek primátora Jaroslav Kacer.